Od 1 stycznia w gliwickim urzędzie miejskim działa wydział gospodarowania wodami. Jak tłumaczą przedstawiciele ratusza, powołanie nowej jednostki podyktowały plany związane z ochroną przeciwpowodziową. Zmiana nie pociągnęła za sobą znaczącego wzrostu zatrudnienia. 
Powstanie nowego wydziału związane jest głównie z realizowanymi i prognozowanymi projektami  unijnymi w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego. 

- Gliwice kilka lat temu przystąpiły do realizacji programu modernizacji i rozbudowy systemu gospodarowania wodami opadowymi. Miasto pozyskało już na ten cel 50 mln zł z UE, w ramach programu Infrastruktura i Środowisko Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w perspektywie jest dalsza pomoc z budżetu na lata 2021-2027. Pojawienie się obowiązków w dodatkowym wymiarze, związanych z przygotowaniem i obsługą projektów, spowodowało konieczność powołania wyspecjalizowanej jednostki – przekazuje Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic.      

Do końca czerwca 2019 r.  zadania w zakresie gospodarowania wodami były realizowane w ramach wydziału przedsięwzięć gospodarczych i usług komunalnych, od 1 lipca poprzez wyodrębniony referat gospodarowania wodami. 1 stycznia br. jednostkę przekształcono w samodzielny wydział, a dotychczasowa kierownik Roksana Burzak awansowała na stanowisko naczelnika. 

Wśród prowadzonych od 2018 r. działań antypowodziowych gliwicki urząd  wymienia budowę sieci kanalizacji deszczowej i zbiornika retencyjnego w rejonie ul. Bojkowskiej, modernizację systemu odwodnieniowego w zlewni cieków przy ulicach Chorzowskiej, Magnolii i Begonii oraz terenów pomiędzy autostradą A4, ul. Rybnicką, potokiem Doa, a ul. Biegusa. 

Innym przykładem jest planowane odwodnienie dzielnicy Brzezinka Południe, remont wylotów do Kłodnicy, budowa kolejnych urządzeń podczyszczających czy zbiorników retencyjnych w rejonie Ostropki.  W zamierzeniach są też inne przedsięwzięcia.

- Unijny projekt dotyczący poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego zakłada również budowę inteligentnego systemu zarządzania siecią kanalizacji deszczowej, który obejmie całe miasto. Rozwiązanie pozwoli na  dokonywanie pomiarów intensywności opadów, kontroli napełnienia kanałów i przepływów oraz bieżących odczytów parametrów meteorologicznych na terenie zlewni. Ułatwi też zarządzanie siecią oraz planowanie dalszych inwestycji i remontów kanalizacji – mówi rzecznik prezydenta.

Powstanie nowego wydziału nie pociągnęło za sobą znaczącego wzrostu zatrudnienia. Ten dokonał się na wcześniejszym etapie, budowania referatu. Na początku tworzyło go dziewięciu dotychczasowych pracowników WPGiUK, potem doszło czterech kolejnych. W związku z powołaniem wydziału dołączyła tylko jedna osoba, zatrudniona na stanowisku ds. inwestycji.

(pik)

 
wstecz

Komentarze (0) Skomentuj