Tematyka powstań śląskich na planszy do gry.

Ciężka praca popłaca, a przekonały się o tym trzy uczennice ze Szkoły Podstawowej nr 39 w Gliwicach, które wzięły udział w konkursie o powstaniach śląskich. Choć temat nie należał do łatwych, to dziewczynki przyłożyły się do pracy konkursowej, a ich gra planszowa okazała się być najlepsza.

Instytut Pamięci Narodowej w Katowicach zorganizował konkurs na grę planszową dotyczącą powstań śląskich i plebiscytu, w którym mogli brać udział uczniowie z klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej. Magda Borawska, Beata Zielińska oraz Wiktoria Walczak z piątej klasy postanowiły podjąć się wyzwania i pod czujnym okiem nauczyciela historii - Grzegorza Kamińskiego rozpoczęły tworzyć projekt gry planszowej. Uczennice musiały włożyć wiele pracy, bowiem z tematyką powstań śląskich wcześniej nie miały nic wspólnego – Dziewczyny swoją przygodę z projektem zaczęły od poznania historii powstań śląskich. Dzięki wyjazdom na groby powstańców śląskich na terenie Gliwic oraz powiatu gliwickiego, wycieczce na Górę św. Anny, wyjazdom do muzeów, czy pod pomniki czynu powstańczego – miałem okazję przekazywać wiedzę, tłumaczyć i pokazywać istotne wydarzenia, które działy się kilkadziesiąt lat temu – mówi Grzegorz Kamiński, nauczyciel historii w Szkole Podstawowej nr 39 w Gliwicach.

Własna gra planszowa 

Gra planszowa jest podzielona na kilka etapów. Znaleźć na niej można postacie historyczne, jak Wojciech Korfanty, plebiscyt na Górnym Śląsku, walki oraz bitwy powstańcze np. o Górę św. Anny, są także wkomponowane utwory powstańcze, patriotyczne pieśni, czy sztandary powstańcze. Według Kamińskiego gra to połączenie współczesności z historią – Powstały projekt to połączenie nowoczesności/ współczesności z wydarzeniami, które miały miejsce 100 lat temu, a o których nie każdy pamięta. Sama gra to blisko dwa miesiące przygotowań. Najpierw jeździliśmy oglądać poszczególne miejsca, by następnie wszystkie elementy układanki znalazły się w projekcie. Podzieliłem, kto będzie rysował Alojzego Szulca, samochód pancerny Korfanty, czy Górę św. Anny – dodaje Kamiński. Każdy element gry został dokładnie przemyślany oraz wykonany przez uczennice własnoręcznie, np. pionki do gry zrobione ze starych korków do kleju.

Cenna lekcja historii 

- Chciałem, by dzieci pokazały w grze akcenty lokalnej historii – wydarzenia z okresu powstań śląskich, które miały miejsce na terenie Łabęd, Bojkowa, Gliwic, czy powiatu gliwickiego. To jest nasza lokalna historia, którą trzeba znać – podkreśla nauczyciel historii.

pc

Galeria

wstecz

Komentarze (1) Skomentuj

  • JoMi 2022-08-05 23:44:10

    (...) Uczennice (z piątej klasy) musiały włożyć wiele pracy, bowiem z tematyką powstań śląskich wcześniej nie miały nic wspólnego (...) (...) - Chciałem, by dzieci pokazały w grze akcenty lokalnej historii – wydarzenia z okresu powstań śląskich, które miały miejsce na terenie Łabęd, Bojkowa, Gliwic, czy powiatu gliwickiego. To jest nasza lokalna historia, którą trzeba znać – podkreśla nauczyciel historii.(...) Uczenie śląskiej historii lokalnej od tematyki powstań śląskich... A jak wygląda w ogóle uczenie regionalne historii śląskiej? A jeśli chodzi o Bojków? Co te uczennice o nim wiedzą? http://muzeum.gliwice.pl/pl/wystawa/schonwald-wies-z-przeszlosci https://naszahistoria.pl/byl-sobie-schonwald-frankonska-wies-na-przedmiesciach-gliwic/ar/9262630 http://www.malanowicz.eu/mm/pasje/silesiana/stroje/Szywald/Bojkow_2.htm