Franczyza na przestrzeni lat zaczęła być postrzegana jako najpewniejszy sposób na bezpieczny własny biznes.

Kusi ona potencjalnych przyszłych przedsiębiorców możliwością skorzystania ze sprawdzonego modelu biznesowego i profesjonalnego know how. Biznes oparty na zweryfikowanych rozwiązaniach to przecież mniejsze ryzyko niepowodzenia. Czy jednak tak jest w rzeczywistości? Czy franczyza się opłaca? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.

1. Franczyza w działalności gospodarczej - możliwości

2. Franczyza - pomysł na biznes

3. Zalety i wady franczyzy

System franczyzowy może być znakomitą bazą dla prowadzenia działalności gospodarczej, jednak przed podpisaniem umowy warto sprawdzić kluczowe kwestie. Nie sposób pominąć ten temat, weryfikując wady i zalety franczyzy.

Franczyza w działalności gospodarczej - możliwości

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, franczyzowy model prowadzenia firmy niejedno ma imię. Możliwości masz naprawdę ogromne: począwszy od własnego sklepu, który swoim logo sygnuje znana sieć franczyzowa, przez restauracje, aż po takie działalności, jak myjnia samochodowa czy firma kurierska. Potencjał jest zatem ogromny. Na co się zdecydować?

Franczyza - pomysł na biznes

Odpowiedź na to pytanie powinna być pokłosiem precyzyjnej analizy rynku, z uwzględnieniem konkurencji, grupy docelowej i ewentualnego ryzyka związanego z daną działalnością. Jeśli zastanawiasz się, czy franczyza w małym mieście ma sens lub czy nie znikniesz na tle konkurencji w mniejszej miejscowości, w przypadku niektórych sieci możesz liczyć na pomoc w określeniu takiego potencjału.

Obecnie prowadzenie działalności gospodarczej na zasadach franczyzy daje możliwość wyboru z około 1400 marek. Jeszcze kilkanaście lat temu było ich niemal trzykrotnie mniej.

Zalety i wady franczyzy

Rozpoczęcie działalności według zasad franczyzy niesie z sobą spory potencjał biznesowy i poczucie bezpieczeństwa, ale może generować również zagrożenia, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Zacznijmy jednak od plusów. Najważniejsze korzyści płynące z franczyzy to:

  • znana marka rozpoznawalna przez klientów,

  • gotowy know-how i podręcznik operacyjny,

  • wsparcie na różnych etapach procesu: począwszy od analizy rynku i startu po późniejszą działalność - uwaga: w przypadku każdej franczyzy zakres tego wsparcia może być różny,

  • scentralizowane działania reklamowe i wsparcie marketingowe,

  • weryfikacja jakości towarów.

Jakie są zatem wady franczyzy? Przede wszystkim musisz liczyć się z uzależnieniem od modelu biznesowego. Prowadzący działalność ma bardzo ograniczoną możliwość podejmowania indywidualnych decyzji. Dodatkowo jeśli marka zawiedzie lub klientów nie przekona działanie franczyzodawcy na szczeblu ogólnokrajowym, z pewnością odbije się to na twoim biznesie.

Materiał partnera

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj