Właścicielom lokali przypominamy: publiczne odtwarzanie muzyki w restauracji, pubie, kawiarni, salonie fryzjerskim czy kosmetycznym bez wymaganego zezwolenia to przestępstwo! 

Wystarczy, że jakiś niezadowolony klient napisze skargę, a na głowę właściciela lokalu zwalą się kłopoty. Przez jakiś czas niezapowiedziane kontrole były w Gliwicach. Przedstawiciele Związku Producentów Audio-Video z Warszawy, w towarzystwie funkcjonariuszy wydziału do walki z przestępczością gospodarczą gliwickiej komendy miejskiej, weszli do kilku lokali. Wśród nich były: restauracje, pizzerie, pub, hotel, a nawet salon fryzjerski – miejsca w centrum Gliwic oraz dzielnicach. 

Przedstawiciele związku producentów udowodnili, że gliwiccy przedsiębiorcy rozpowszechniali cudze utwory muzyczne bez uprawnienia, udostępniając je publicznie w swoich lokalach. W każdym z nich było bowiem włączone radio, zaś w hotelach także telewizory. Związkowcy oszacowali już nawet straty, jakie z tego tytułu ponieśli autorzy piosenek oraz ich wykonawcy – wstępnie to około 37 tysięcy złotych. 

Niestety, puszczanie muzyki w lokalu bez zezwolenia jest, zgodnie z polskim prawem, naruszeniem przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Większość przedsiębiorców ma świadomość, że odtwarzanie rodzi obowiązek uiszczania opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. 

Zgodnie z art. 1. ust. 1. ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. 

Problem polega na tym, że nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą, że odtwarzając publicznie audycje radiowe czy telewizyjne, oczywiście w zależności od ich rodzaju, powinni podpisać umowy z, uwaga, kilkoma organizacjami reprezentującymi interesy poszczególnych twórców. To spore utrudnienie. Takie jednak jest prawo. 

Obowiązku zawierania umów i wnoszenia opłat nie mają tylko ci przedsiębiorcy, którzy wykażą, że z odtwarzaniem audycji nie łączy się osiąganie korzyści majątkowych.

Lista związków i stowarzyszeń reprezentujących interesy twórców jest, z punktu widzenia przedsiębiorcy, dość długa: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP, Związek Artystów Scen Polskich ZASP, Stowarzyszenie Twórców Ludowych, Związek Producentów Audio-Video ZPAV, Związek Artystów Wykonawców STOART.


wstecz

Komentarze (0) Skomentuj