„Wokół Bacha”, to idea, która towarzyszy organizatorom od samego początku istnienia festiwalu. W tym roku chcą ją jednak urzeczywistnić w sposób szczególny. A to oznacza, że choć muzyka Jana Sebastiana pojawi się w programie prawie każdego koncertu (za wyjątkiem ostatniego), nie będzie ona ich dominantą.  

-Tym razem bardziej interesować nas będzie jej otoczenie i kontekst. Spojrzymy więc dokładniej na to, co działo się muzycznie w bezpośredniej bliskości naszego patrona, zarówno tej czasowej, jak i przestrzennej. Spróbujemy jednocześnie połączyć jego muzykę także z tym co wydaje się na pierwszy rzut oka bardzo odległe od niego w obu tych wymiarach. Postaramy się wspólnie odpowiedzieć na pytanie o to, co Bach zaczerpnął od swoich współczesnych, na ile oni zdołali wpłynąć zarówno na jego muzyczne myślenie, jak i na koleje jego życia - mówi Piotr Oczkowski, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu.

28 lipca (piątek), godz. 19.00, Sala koncertowa PSM I i II st. im. L. Różyckiego
„Muzyka na królewskim dworze Sasów”

Francesca Lombardi Mazzuli (Włochy) – sopran
Marcin Świątkiewicz – klawesyn, kierownictwo artystyczne
Orkiestra ARTE DEI SUONATORI
w programie: J.S. Bach, G.A. Ristori, J.Ch. Schmidt

Marzeniem życia Bacha było objęcie funkcji królewskiego kompozytora na pobliskim drezdeńskim dworze króla Polski i elektora Saksonii. Starał się o to długo i z częściowym tylko sukcesem. Po trzech latach usilnych zabiegów (których niejako efektem ubocznym były dwie początkowe części wielkiej Mszy h-moll) zaoferowano mu tytuł kapelmistrza kapeli drezdeńskiej z prawem pozostawania w Lipsku. Dzielił tę funkcję z innymi kompozytorami pracującymi na dworach królów Polski Augusta II i III. Wśród nich byli Christoph Schmidt,  Niemiec zauroczony stylem francuskim i Włoch Giovanni Alberto Ristori. Obaj w związku ze swoją funkcją wielokrotnie pojawiali się w Warszawie. A pomimo tego ich twórczość jest w Polsce zupełnie nieznana.  Ich blask odkryje przed nami orkiestra ARTE DEI SUONATORI kierowana od klawesynu przez Marcina Świątkiewicza, który wystąpi też jako solista w jednym z bachowskich koncertów klawesynowych. Gwiazdą inauguracyjnego wieczoru będzie znakomita włoska śpiewaczka Francesca Lombardi Mazzulli – uczennica legendarnej Mirelli Freni i Luciano Pavarottiego.

30 lipca (niedziela), godz. 17.00, Katedra pw. św. Apostołów Piotra i Pawła, Gliwice, ul. Jana Pawła II 5
Recital organowy

Megumi Hamaya (Japonia) – organy
w programie: J.S. Bach, G. Böhm, B. Matter,  F. Lisz
W tym roku na naszym festiwalu ponownie zabrzmi ulubiony, „królewski” instrument Jana Sebastiana – organy. W gliwickiej katedrze wystąpi japońska artystka Megumi  Hamaya. Jest ona m.in. laureatką prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Schnitgera w Alkmaar (Holandia). Udział w tym konkursie umożliwia organistom kontakt z najwspanialszym w pełni zachowanym do naszych czasów późnobarokowym instrumentem, zbudowanym przez znaną i niezwykle cenioną na przełomie XVII i XVIII  rodzinę organmistrzów Schnitger. Usłyszymy więc także jedno z wielu w historii muzyki dzieł, opartych na motywie B-A-C-H - wirtuozowskie Preludium i Fugę Franciszka Liszta.

3 sierpnia (czwartek), godz. 19.00, Ruiny Teatru „Victoria”, Gliwice, Al. Przyjaźni 18
„Ojcowie i syn”

Michaela Koudelková (Czechy) – flet prosty
Orkiestra barokowa CORNU COPIAE
Karolina Habało – skrzypce barokowe, prowadzenie
w programie: J.S. Bach, C.Ph.E. Bach, G.Ph. Telemann

Podczas trzeciego festiwalowego wieczoru w Ruinach Teatru Victoria Jan Sebastian „konkurować” będzie ze swoim synem Carlem Philippem Emanuelem oraz jego chrzestnym ojcem Georgiem Philippem Telemannem. Ich muzykę w charakterystyczny dla siebie, żywiołowy i wirtuozowski sposób przedstawi znakomita czeska artystka, specjalizująca się w grze na fletach prostych – Michaela Koudelková.  

6 sierpnia (niedziela), godz. 18.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Marcina Lutra, Gliwice-Łabędy, ul. Strzelców Bytomskich 18
„Bach i średniowieczna muzyka ormiańska”

Grigor Arakelian (Armenia) – viola ormiańska
Varvara Manukyan (Armenia) – klawesyn
w programie: J.S. Bach, Vardapet Komitas, Grzegorz z Nareku, G. Arakelian

Po raz pierwszy w Polsce słuchać będziemy jedynego w swoim rodzaju instrumentu – violi ormiańskiej. To tenorowa odmiana ormiańskiego instrumentu smyczkowego djut, którego historia sięga X wieku. Ma on unikalne brzmienie i barwę, typowe dla ormiańskiej muzyki religijnej. Jego możliwości ukaże nam wybitny ormiański kompozytor, dyrygent i wirtuoz tego instrumentu Grigor Arakelian.

11 sierpnia (piątek), godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, Gliwice, ul. Kościelna
„Nadszedł czas, przygotujcie się”

Lisa Rombach (Austria) – sopran
PANDOLFIS CONSORT (Austria)
Elżbieta Sajka-Bachler – altówka barokowa, kierownictwo artystyczne
w programie: Ch. Graupner, P. Locatelli

Koncert finałowy będzie tym jedynym podczas którego nie usłyszymy bachowskich arcydzieł.  Austriacki zespół PANDOLFIS CONSORT przywiezie natomiast do Gliwic muzykę kompozytorów znanych Bachowi i przez niego niezwykle cenionych.

Organizatorzy festiwalu:
Klub Inicjatyw Kulturalnych, Centrum Kultury Victoria, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. L. Różyckiego, Parafia katedralna pw. św. Apostołów Piotra i Pawła, Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia Ewangelicko-Augsburska w Gliwicach

 

 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj