Trwa budowa centrum przesiadkowego na terenach pokolejowych, w sąsiedztwie ulic Tarnogórskiej i Toszeckiej.
Prace, które mają się zakończyć w 2022 r., zintegrują dworzec PKP z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych. Duże zmiany obejmą również południową stronę dworca i plac Piastów. Ta inwestycja rozpocznie się z początkiem przyszłego roku i zakończy, jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, w ciągu 24 miesięcy.

Przyjazna i funkcjonalna przestrzeń

Pod koniec sierpnia br. gliwicki samorząd podpisał umowę na budowę centrum przesiadkowego. Prace już trwają. Realizowana przez miasto inwestycja gruntownie zmieni wygląd tej części miasta, tworząc przyjazną i funkcjonalną przestrzeń. Koszt to niemal 184 mln zł (129,5 mln stanowi dofinansowanie unijne). Po północnej stronie stacji PKP powstaje m.in. zadaszony dworzec autobusowy wraz z budynkiem głównym obsługi pasażerskiej, usługowym i tunelem łączącym to miejsce ze stacją i dalej – z południową stroną miasta. Zadanie przebudowy układu drogowego tej części powierzono Zarządowi Dróg Miejskich w Gliwicach, który pod koniec lipca ogłosił przetarg na realizację przedsięwzięcia. Wpłynęło sześć ofert. Wybrano propozycję Eurovii Polska.

Nowocześnie i zielono

Gliwice od czterech lat mają zmodernizowany dworzec PKP. Niestety, kwiatkiem do kożucha jest kiepski wygląd terenu przed obiektem i pobliskiego placu Piastów. To się jednak zmieni! Eurovia Polska zadeklarowała, że za niecałe 42 mln zł przebuduje ten kwartał miasta. Prace obejmą także ulice: Bohaterów Getta Warszawskiego, fragment Zwycięstwa, Okopowej, Na Piasku oraz odcinki Jagiellońskiej i Piwnej. Będzie nowocześnie i zielono.

Przed dworcem... wodotryski

Plac przed dworcem kolejowym wyłożony zostanie płytami granitowymi i będzie przeznaczony wyłącznie dla pieszych oraz rowerzystów. Wyjątek: droga dojazdowa do budynku poczty oraz nieruchomości PKP. Na placu posadzi się drzewa (ponad 20 platanów klonolistnych), w sąsiedztwie których znajdą się ławki. Nowością będzie fontanna przy budynku dworcowym. Woda tryskać ma z 20 strumieni o zmiennej geometrii i wysokości do 3 m. Wokół fontanny staną donice z roślinami.

Autobusem pod dworzec   

Zmieni się układ drogowy w pobliżu dworca. Fragmenty ulic Zwycięstwa i  Bohaterów Getta Warszawskiego będą wybrukowane kostką granitową. Na tej drugiej powstaną tzw. buspasy. Zniknie dawna wyspa tramwajowa, a na pobliskim przejściu pojawi się azyl dla pieszych.

Z ulicy Zwycięstwa (od Bohaterów Getta Warszawskiego do Dubois) usunięte zostaną tory tramwajowe, powstaną nowe ciągi pieszo-rowerowe, a na początku i końcu przebudowywanego odcinka zaprojektowano azyle na pasach. Istotną nowością będzie dojazd do placu dworcowego od strony Okopowej. Na niej możliwe, tak jak dotychczas, parkowanie równoległe. Dodatkowe miejsca do postoju dla kilku aut projektant przewidział na ślepym odcinku tej ulicy, tuż przed jej zakończeniem oraz przy skręcie w kierunku placu dworcowego. Z kolei na wjeździe na niego od strony Bohaterów Getta Warszawskiego wybudowana zostanie zielona wyspa z kilkoma drzewami, oddzielająca pasy ruchu. Po obu stronach powstaną przystanki autobusowe dla linii A4 oraz wyznaczone miejsce do krótkiego 1-, 2-minutowego postoju, tzw. kiss&ride. Pojazdy nawracać mają na pętli będącej na przedłużeniu ulicy Zwycięstwa, w sąsiedztwie budynku dworca. 

Zmiany na placu Piastów

Znaczące zmiany zajdą również na szeroko rozumianym placu Piastów. Przebudowany będzie nie tylko główny plac postojowy (powstanie tam zielona wyspa z ruchem jednokierunkowym i peronem dla autobusów), ale również sąsiadujący z nim układ drogowy. Zmiany – bardzo istotne. Przede wszystkim wyłączona dotąd z ruchu dla pojazdów osobowych krótka ulica między Jagiellońską a Piwną (obecnie zatrzymują się tam autobusy) stanie się dwupasową jednokierunkową jezdnią. Zapewni ona wjazd na ul. Dworcową, Piwną i DTŚ z Jagiellońskiej, bo z tej ostatniej zniknie lewoskręt w Dworcową i prawoskręt w Hlubka (dawna Mitręgi).
 
Sąsiadująca z pl. Piastów ulica Na Piasku zyska nową jezdnię i chodniki. Wytyczone zostaną tam miejsca postojowe po obu stronach. Pozostanie w niezmienionym kształcie, chociaż z nowymi nasadzeniami i liftingiem, wyspa pomiędzy Piwną a Bohaterów Getta Warszawskiego. Warto dodać, że w ramach inwestycji przewiduje się likwidację istniejącego oświetlenia ulicznego oraz budowę innego (za wyjątkiem nowego na 
ul. Zwycięstwa).

Autorem projektu jest Mostostal Zabrze Biprohut S.A.

Mariusz Śpiewok 
zastępca prezydenta Gliwic
Budowa centrum przesiadkowego, a szczególnie prace przewidziane po południowej stronie dworca PKP, to przedsięwzięcie, które odmieni ścisłe centrum Gliwic. Dzisiaj teren przed dworcem i plac Piastów są wątpliwą wizytówką naszego miasta. W ciągu dwóch lat czeka je metamorfoza, której z pewnością oczekują gliwiczanie. Zyskamy bardzo atrakcyjną i funkcjonalną przestrzeń, dużo zieleni, infrastrukturę rowerową. Liczymy, że podobnie jak w przypadku rewitalizacji uliczek starówki, działania miasta będą impulsem dla właścicieli nieruchomości prywatnych w tym obszarze i w przeciągu kilku lat centrum Gliwic zmieni się nie do poznania. Planowana inwestycja wpisuje się w szerszą działalność miasta w tym obszarze, budowę DTŚ, modernizację ul. Jagiellońskiej. Na finiszu są również prace nad nowym planem miejscowym obszaru po Hucie Gliwice, gdzie w niedalekiej przyszłości powinna powstać nowoczesna dzielnica biznesowa. 

Andrzej Sługocki


Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj