Jeszcze w tym roku ma być przejezdna ponad połowa obwodnicy Gliwic. Mocno zaawansowane są prace na ponadtrzykilometrowym jej odcinku od ul. Daszyńskiego do Rybnickiej i od Bojkowskiej do Pszczyńskiej (1,5 km). Pierwszy ma zostać ukończony w trzecim kwartale tego roku, drugi – w czwartym.
Trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy dwóch ostatnich fragmentów: Sowińskiego – Daszyńskiego (1,8 km) i Rybnicka – Bojkowska (2,2 km). Pierwszy powinien być gotowy do końca 2021 r., drugi na przełomie 2023/2024. Cała droga o długości około 11 km przebiegać będzie przez południową i zachodnią część miasta – od ul. Pszczyńskiej do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego (DK88).
 
Komfort dla kierowców

Powstająca obwodnica to aktualnie najważniejsza inwestycja drogowa w Gliwicach i jedna z najbardziej znaczących w ostatnich latach. Jej otwarcie powinno korzystnie wpłynąć na płynność ruchu samochodowego w mieście, ale nie tylko, bo wzdłuż odcinka od Daszyńskiego do Rybnickiej powstają drogi serwisowe, które z jednej strony umożliwią obsługę trasy i dojazd do pól, a z drugiej (jak np. przy autostradzie) posłużą rekreacji. „Serwisówka” zostanie bowiem udostępniona rowerzystom i rolkarzom.

Obwodnica będzie się składać z jednej jezdni z dwoma pasami ruchu (po jednym w każdą stronę), ale miejscami może być szersza (np. przy skrzyżowaniach z ulicami Rybnicką i Daszyńskiego). Cała droga zostanie oświetlona, znajdą się też na niej, znane już z gliwickich ulic, tablice z informacjami o ewentualnych utrudnieniach, sytuacji na drogach lub warunkach pogodowych.

Aby zintegrować tereny po obu stronach obwodnicy, nową trasę trzeba włączyć w istniejący układ drogowy. Newralgiczne punkty stanowią skrzyżowania z ulicami Sowińskiego, Daszyńskiego, Ku Dołom, Rybnicką, Okrężną i Pszczyńską. Kierowcy wciąż mogą tam napotykać utrudnienia. Drogowcy ostrzegają, że zmiany w organizacji ruchu będą wprowadzać praktycznie do końca trwania robót.

Oddanie do użytku obwodnicy powinno w zauważalny sposób zmniejszyć ruch samochodowy w centrum. Drogę tę, jako szybszą trasę, wybiorą na przykład kierowcy jadący w kierunku Sośnicowic, Rybnika czy Tarnowskich Gór, ale także ci dojeżdżający do pracy w Gliwicach. Przede wszystkim będzie ona jednak wygodnym połączeniem dla gliwiczan przemieszczających się pomiędzy dzielnicami. 

Otwarcie obwodnicy umożliwi także zmianę przebiegu DK 78, prowadzącej m.in. przez Tarnowskie Góry, Rybnik i centrum Gliwic. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Sowińskiego – Daszyńskiego, ruch na tej drodze krajowej zostanie w całości wyprowadzony z miejskich ulic.

– Gliwice mają już dużą autostradową obwodnicę, która przejęła ruch tranzytowy. Jest też Drogowa Trasa Średnicowa, odciążająca sporą część śródmieścia. Układ ten świetnie dopełni nowa obwodnica w części zachodniej i południowej – podkreśla Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic. – Będziemy mieli już cały system, na wzór miast zachodnioeuropejskich. W okolicy nie będzie gminy, w której kierowcy mieliby taki komfort, jeśli chodzi o wybór trasy przejazdu. 

Zdaniem samorządowców, nadanie ostatecznego kształtu układowi komunikacyjnemu w Gliwicach pozwoli na podjęcie nowych działań spowalniających ruch uliczny w niektórych miejscach w centrum i poprawiających bezpieczeństwo użytkowników dróg, w tym pieszych oraz rowerzystów. Planowane jest m.in. oznakowanie czy wprowadzenie różnego rodzaju wyniesień i innych przeszkód na jezdniach. Jak zapewnia ZDM, możliwości na wybranych ulicach będą dokładnie analizowane, a na początek zmiany obejmą przygotowywaną do modernizacji ul. Zwycięstwa. 

Raport z budowy

Bardzo zaawansowane są roboty przy budowie odcinka obwodnicy od ul. Daszyńskiego do Rybnickiej. Sprzyjająca pogoda i mały ruch samochodowy sprawiły, że idą w szybkim tempie. Gotowe są już dwa mosty, a jezdnię w dużej części pokryto asfaltem. Obecnie trwają prace przy montażu ekranów akustycznych, a także te związane z zagospodarowaniem terenu przyległego do obwodnicy. Roboty na skrzyżowaniach przy ul. Rybnickiej i Daszyńskiego powinny zakończyć się w czerwcu i wtedy możliwe będzie udostępnienie drogi kierowcom. Nieco dłużej, bo do sierpnia, potrwają zajęcia porządkowe, a także zagospodarowywanie terenu oraz budowa instalacji oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej. Zakończenie zaplanowano w trzecim kwartale roku. 

Trwają też prace przy budowie fragmentu obwodnicy pomiędzy Bojkowską a Pszczyńską. Aktualnie dobiegają końca roboty związane z budową i przebudową sieci podziemnej. Na całym odcinku wykonano już podbudowę pod jezdnię i chodniki, wytyczono ślad drogi rowerowej. Przed wykonawcą jeszcze przebudowa sygnalizacji w rejonie Pszczyńskiej oraz przygotowanie stałej organizacji ruchu. 

Inwestycja zapewni łatwą i bezpieczną komunikację terenów przemysłowych znajdujących się między ulicami Pszczyńską i Bojkowską. Zakończenie prac planowane jest w czwartym kwartale bieżącego roku.

(san)

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj