Korki. TV w Telewizji Metro, należącej do sieci TVN, to nowy projekt dla maturzystów. Od 22 kwietnia przez kilka tygodni potrwa cykl lekcji telewizyjnych, wspierających uczniów szkół średnich w przygotowaniach do egzaminu dojrzałości. Jedną z wykładowczyń będzie anglistka z Gliwic – Agnieszka Bilska. 
Z Agnieszką Bilską rozmawia Małgorzata Lichecka. 

Kochasz uczyć, jednak zrezygnowałaś z pracy w szkole. Co z nią nie tak? System zły, ludzie nie tacy, programy archaiczne?

Zrezygnowałam z pracy w szkole, ponieważ nigdy nie robiłam nic innego. Zaczęłam pracę jako nauczycielka jeszcze na studiach i po kilku „wypaleniach zawodowych” oraz kryzysie motywacji związanym ze strajkiem postanowiłam, po blisko ćwierćwieczu, poszukać dla siebie nowej ścieżki rozwoju. Nie chodziło o to, że ze szkołą jest coś nie tak, bo szkoła to ludzie, a ja miałam zaszczyt pracować przez te wszystkie lata w dwóch nowoczesnych placówkach, otwartych na potrzeby młodzieży, w gronie doskonałych specjalistów, pasjonatów, pedagogów z prawdziwego zdarzenia. Oprócz uczenia innych zrodziła się, i bez przerwy rosła, potrzeba uczenia „się”, rozwijania nowych zainteresowań, sprawdzenia nie tylko w środowisku edukacyjnym. 

W ciągu wielu lat pracy dopracowałaś się własnego stylu nauczania. Jak go scharakteryzujesz? 
Myślę, że każdy nauczyciel ma własny styl, który w głównej mierze wynika z jego/jej osobowości. Ja jestem bardzo otwarta, szczera, ciekawa ludzi, spontaniczna, łatwo nawiązuję znajomości, szybko skracam dystans. Dlatego w klasie, od pierwszego spotkania z uczniami, stawiałam na budowanie relacji, współdziałanie, wzmacnianie poczucia sprawczości. We wszystkich uczniach widziałam potencjalnych przyjaciół. Wielu jest nimi do dziś. 

Uczniom się twój styl podobał, o czym świadczy szerokie grono „wielbicieli”, czyli absolwentów, byłych uczniów, którym dałaś kopa do działania i otworzyłaś głowy. Czego nauczyciel/nauczycielka powinien/powinna się wystrzegać i czego zdecydowanie nie robić? 

Zakładać, że jest w klasie najważniejszy/a, a uczeń to tylko dziecko i ma słuchać oraz wykonywać polecenia. Nie powinien pracować w tym zawodzie ktoś, kto swój autorytet buduje na zastraszaniu, kto jest mistrzem w obniżaniu poczucia własnej wartości uczniów, nad którymi ma władzę. 

Jesteś wnikliwą obserwatorką młodych ludzi – czego, twoim zdaniem, oczekują od szkoły? I czy w ogóle czegoś oczekują? 

Myślę, że uczniowie wierzą, że dorośli, ci, którzy organizują szkołę, wiedzą, co robią. Że to, jak szkoła wygląda, wynika z jakiegoś głębiej przemyślanego i opracowanego przez specjalistów planu, który w końcu wprowadzi ich w dorosłe życie i zwiększy szansę na sukces, jeśli będą się wystarczająco starać. Myślę, że dla większości uczniów szkoła to nieunikniony etap w życiu, fajny, jeśli uda się w niej przez te parę lat spotkać i nawiązać relacje z fajnymi ludźmi. Dobrze, jeśli codzienne obowiązki za bardzo w tym nie przeszkadzają, a już wspaniale, gdy ma się szczęście i spotyka dorosłych potrafiących otworzyć w głowie kilka szufladek, rozbudzić nowe zainteresowania, nie zmuszając do rezygnacji z pasji, które się równocześnie urodzą w okresie edukacji szkolnej.

Kim jest superbelfer? I jaka była historia tej grupy? Co robicie i jak działacie? Jaki jest wasz dorobek? 

Oj, to jest ogromny temat, mogę godzinami opowiadać. Byłoby kilka stron tekstu na odrębny artykuł! W skrócie: Superbelfrzy RP to nieformalna grupa na Facebooku, do której należą nauczyciele z całej Polski. Wzajemnie się od siebie uczą, jak małymi kroczkami hackować system, wprowadzać innowacje, żeby edukować nowocześnie i z największą troską o dobro ucznia. A równocześnie dzielą się doświadczeniami na wszelkie możliwe sposoby: szkolą, publikują, występują na konferencjach i je organizują, prowadzą zajęcia, warsztaty, spotkania na żywo i online, realizują projekty krajowe i międzynarodowe, nagrywają podcasty, vlogi, są w wielu dużych programach szkoleniowych dla nauczycieli, angażują się w oddolne ruchy mające na celu poprawę szkoły. Społeczność istnieje od dziewięciu lat, założył ją Jacek Ścibor, nauczyciel ze szkoły podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Nasze główne miejsca: Blog SBRP, fanpage na FB, blogi grupy Superbelfrzy Mini, superbelferskie blogi, YouTube czy strona konferencji Edu Moc Online. 

Jesteś dziś w innym miejscu zawodowym, ale nie zerwałaś z nauczaniem – będziesz prowadzić lekcje online dla TVN. Jaką masz strategię? 

Nie zerwałam z nauczaniem, w miarę możliwości prowadzę warsztaty dla nauczycieli, jestem trenerką w programie Asy Internetu – o bezpieczeństwie w internecie i cyfrowym obywatelstwie. Razem z ekipą nauczycielek z grupy Superbelfrzy tworzymy materiały szkoleniowe dla nauczycieli w największym projekcie edukacji cyfrowej dla szkół – Lekcja: Enter, a od kilku tygodni należę do grupy nauczycieli nagrywających powtórki dla maturzystów do programu Korki. TV. Moje spotkania poświęcone będą najważniejszym zagadnieniom z gramatyki języka angielskiego. Staram się w prosty i przystępny sposób powtórzyć zasady, przećwiczyć i utrwalić konstrukcje, osadzić je w łatwym do zapamiętania kontekście. Przyznam, że to ogromne wyzwanie, bo nie przypomina sytuacji w klasie, gdzie jednak najważniejsza jest interakcja, ćwiczenia w parach i grupach, gry i natychmiastowa informacja zwrotna, co już jest jasne, co już umiemy, a co trzeba wytłumaczyć inaczej, dobrać inne zadania, dociec istoty problemu. W telewizji przekaz jest w jedną stronę, a na ekranie dominuje gadająca głowa nauczyciela. 

W dodatku nagrywam sama, z własnego pokoju! Staram się, żeby przekaz był zwięzły i klarowny, przykłady zilustrowane obrazkami, co chwilę zadaję pytania pomagające sprawdzić zrozumienie i liczę, że osoby oglądające filmik będą chciały sobie na nie po cichu odpowiedzieć. Niestety, sama nie mam możliwości, by ich usłyszeć, odpowiedzieć na ich pytania, wątpliwości, potwierdzić poprawne rozwiązanie zadania czy skorygować błąd. Wyobrażam sobie, że kiedy tłumaczę, to po drugiej stronie kamery są moi uczniowie i czasem do nich zagaduję: „Are you ready?”, „Well done!”. Chociaż ich tam w tym momencie przecież nie ma. Trudno wyjść z nawyku…

Co oprócz nauczania? Nowe technologie? 

Jeszcze niedawno moja misja wdrażania nowoczesnych technologii do szkół, otwierania dostępu do internetu na lekcjach, wykorzystywania gier i dopasowywania metod uczenia do potrzeb cyfrowej młodzieży wydawała się niektórym nieszkodliwym dziwactwem. Dziś, kiedy szkoły są zamknięte, a lekcje prowadzi się online, zupełnie zmieniło się nastawienie, pojawiły realne potrzeby, przyspieszył proces akceptacji i adaptacji TIK w codziennej pracy z uczniami. To, co od dawna było codziennością dla uczniów, czyli współpraca zdalna, czy to w czasie wolnym od nauki – podczas gier w międzynarodowym gronie, czy podczas wzajemnej pomocy w rozwiązywaniu zadań domowych, musiało się stać codziennością dla nauczycieli. Mam wielką nadzieję, że mimo ogromnej presji, z jaką się teraz mierzą, dostrzegą wartość technologii jako narzędzia, które może pomóc zacieśniać więzi i wspierać edukację, że technologia zagości w szkołach na dobre i nauczyciele dostaną większe systemowe wsparcie, by mieć dogodne warunki do pracy online i offline. 

Agnieszka Bilska 

Autorka publikacji, scenariuszy, warsztatów, kursów e-learningowych poświęconych edukacji opartej na grach i gamifikacji. Prowadzi na Facebooku fanpage Gamifikacja Edu. Absolwentka kierunku User Experience Design na SWPS w Katowicach.
Laureatka konkursu dla nauczycieli języka angielskiego – Pearson ELT Teacher Award 2017, współorganizatorka największej w Polsce całodniowej cyklicznej konferencji dla nauczycieli w internecie: Edu Moc Online. Znalazła się na liście 100 osób, które przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych Polaków – wyróżnienie Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych. Współautorka materiałów w największym projekcie edukacji cyfrowej w Polsce, skierowanym do szkół (Lekcja: Enter). Trenerka w programie Asy Internetu.

Współpracowała m.in. z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Fundacją Miasta w Internecie, Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Gliwickim Ośrodkiem Metodycznym, Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli Eko-Tur, Regionalnym Ośrodkiem Metodyczno-Edukacyjnym Metis w Katowicach, serwisem Edukator Medialny, Young Digital Planet. 
Obecnie pracuje jako marketing specialist w firmie Future Processing Healthcare. Należy do społeczności innowacyjnych nauczycieli Superbelfrzy RP.


wstecz

Komentarze (0) Skomentuj