Specjalnie dla czytelników „Nowin”: raport z gliwickich szpitali i przychodni.
#zostanwdomu – apeluje personel medyczny izby przyjęć Szpitala Miejskiego nr 4 w Gliwicach. Placówka działa w trybie ostrego dyżuru, skupiając się na pomocy pacjentom w stanie zagrożenia życia. Poradnie specjalistyczne w większości działają w systemie teleporad.
– Niestety, wciąż zgłaszają się do nas bezpośrednio osoby, które przyjeżdżają nawet z drugiego końca miasta, na przykład po wypis ze szpitala, receptę albo dlatego, że nie mogą dodzwonić się do swojej przychodni. W przypadku seniorów oznacza to większe ryzyko zakażenia koronawirusem i ciężkiego przebiegu choroby – wyjaśnia dr Aneta Cieślak-Chróst.
Tak narodził się pomysł na apel zamieszczony w mediach społecznościowych. – Jeżeli uda nam się choć jedną osobę przekonać do pozostania w domu, to już sukces – podsumowuje lekarka.
Przed budynkiem na ul. Kościuszki pojawiły się specjalne namioty, w których mierzy się temperaturę oraz przeprowadza szczegółowy wywiad z osobami przychodzącymi do szpitala. Tej procedurze poddawani są również pracownicy. – Lada dzień, dzięki współpracy w Politechniką Śląską, zamontujemy przy wejściu na Kościuszki oraz w dawnym domu dziecka nr 2 kamery termowizyjne. To ułatwi pracę lekarzy i usprawni diagnozowanie – wyjaśnia prezes Przemysław Gliklich.
Jeśli pacjent nie ma podwyższonej temperatury, wchodzi na izbę przyjęć. W przeciwnym wypadku wdrażana jest następująca procedura: przechodzi do tzw. pełnej izolacji (czyli specjalnego pomieszczenia), gdzie odpowiednio zabezpieczony lekarz przeprowadza wywiad i jeśli zajdzie konieczność, odsyła pacjenta do szpitala zakaźnego w Bytomiu lub Chorzowie – tam przeprowadza się genetyczne testy na obecność koronawirusa. – My tych testów nie robimy. Do tego potrzebne są bardzo wyrafinowane laboratoria, na pewno nie analityczne, oraz specjaliści – dodaje Gliklich.
Miasto zakupiło dla szpitala miejskiego analizator immunologiczny – pozwoli na badania przesiewowe w kierunku koronawirusa, weryfikowane potem badaniem genetycznym.
– Analizator posłużył tylko pacjentom oraz personelowi. Pozwoli na bezpieczniejszą pracę szpitala w dobie pandemii – podsumowuje prezes.
Od 24 marca, w dawnym domu dziecka nr 2 działają poradnie POZ, chirurgiczna, ortopedyczna, specjalistyczne oraz nocna i świąteczna opieka medyczna, przeniesiona z budynku na Zygmunta Starego. Ten zaś, zgodnie z zarządzeniem wojewody śląskiego, jest przygotowywany na szpital obserwacyjny.
Jeśli pacjent nie ma podwyższonej temperatury, wchodzi na izbę przyjęć. W przeciwnym wypadku wdrażana jest następująca procedura: przechodzi do tzw. pełnej izolacji (czyli specjalnego pomieszczenia), gdzie odpowiednio zabezpieczony lekarz przeprowadza wywiad i jeśli zajdzie konieczność, odsyła pacjenta do szpitala zakaźnego w Bytomiu lub Chorzowie – tam przeprowadza się genetyczne testy na obecność koronawirusa.
Szpital wielospecjalistyczny
W gliwickim szpitalu wielospecjalistycznym wprowadzono wiele ograniczeń. Jego prezes, dr Beata Sadownik, prosi pacjentki i ich rodziny o stosowanie się do zaleceń. – To niezwykle ważne dla bezpieczeństwa rodzących i noworodków – dodaje. Zawieszono wizyty oraz porody rodzinne. Zamknięty jest oddział okulistyczny. – Przyjmujemy na zabiegi głównie osoby starsze, zatem zdecydowaliśmy się na taki krok – tłumaczy prezes.
Oto najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania szpitala wielospecjalistycznego:
Oddział ginekologii, położnictwa i patologii ciąży oraz USG
Poradnia K – przyjmowane tylko pacjentki ciężarne na wizyty kontrolne, bez osób towarzyszących.
Izba przyjęć – przyjmowane pacjentki ciężarne w stanach zagrożenia, pacjentki do porodu oraz ginekologiczne, wymagające pilnej konsultacji.
Blok operacyjny – odwołano wszystkie planowane operacje, za wyjątkiem cięć cesarskich i nagłych przypadków.
Oddział laryngologiczny
Poradnia laryngologiczna – przyjmuje tylko przypadki pilne oraz udziela teleporad w godz. 9.00-14.00 od poniedziałku do piątku, tel. 536 555 891.
Izba przyjęć – przyjmowani pacjenci w stanach nagłych i zagrażających życiu.
Blok operacyjny – odwołano wszystkie planowane operacje za wyjątkiem nagłych/ pilnych przypadków.
Oddział okulistyczny:
Poradnia okulistyczna – udzielane porady tylko w stanach nagłych, prosi się o wcześniejszy kontakt telefoniczny: 570 342 732 oraz 32 238 20 91 (do 95) – wew. 397, w godz. 9.00-14.00.
Oddział zostaje zawieszony do odwołania (zaplanowane zabiegi operacyjne oraz wizyty kwalifikacyjne do operacji zaćmy przełożono, realizowane będą w późniejszym terminie, o czym szpital powiadomi telefonicznie).
Poradnia noworodkowa
Po ustaleniu telefonicznym przyjmuje się tylko przypadki pilne, tel. 32 238 20 91 (do 95).
Laboratorium, RTG, EKG
Nieczynne dla osób z zewnątrz!
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w godz. 18.00-8.00 oraz w weekendy
Osoby wymagające konsultacji z lekarzem zostaną umówione na teleporadę, podczas której lekarz zdecyduje, czy istnieje konieczność osobistej wizyty w poradni, tel. 32 332 45 26.
Przychodnie i poradnie
Przeżywają prawdziwe oblężenie. Bardzo często ludzie nie mogą się dodzwonić, boją się o leki, recepty, martwią odwołanymi wizytami. Ale jeśli już dodzwoniliśmy się, to aby rozmowa przebiegała sprawnie i nie blokowała linii (inni też chcą uzyskać informacje!), powinniśmy się przygotować: znać swój numer telefonu (ważne, jeśli chcemy otrzymać e-receptę), PESEL (ważne do identyfikacji pacjenta) oraz NIP pracodawcy (gdy chcemy uzyskać zwolnienie lekarskie). Jednak przede wszystkim nie powinniśmy zatajać kluczowych informacji dotyczących stanu zdrowia i naszych kontaktów. Zatajenie tego ostatniego może spowodować wyłączenie przychodni i jej pracowników.
Sprawdziliśmy dla was kilka przychodni
W Medenie na ul. Zabrskiej 6, przy wejściu, mierzona jest temperatura. Jeśli ktoś ma gorączkę, jest odsyłany. Rejestracja pacjentów tylko ͟telefoniczna, a teleporady udzielane są w godzinach pracy przychodni. W sytuacji, kiedy jest to niezbędne, pacjent zostanie umówiony na konkretną godzinę do lekarza.
Lekarze apelują: nie należy zgłaszać się po recepty. Prośbę o przepisanie leków do kontynuacji leczenia zgłaszajmy telefonicznie. Do stomatologa tylko z poważnym bólem, inne wizyty – odwołane.
W Medicorze na ul. Cichociemnych 14 podobnie. Przy wejściu informacji udziela pracownik w stroju ochronnym.
Podczas teleporady medycznej otrzymasz:
e-receptę – zrealizujesz ją w każdej aptece
e-zwolnienie – przychodnia wyśle je do twojego pracodawcy
zalecenia lekarza
propozycję bezpośredniej wizyty w placówce lub sugestię kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność
Przychodnie w systemie teleopieki działają od 8.00 do 18.00. Jeżeli nie dodzwonisz się rano, nie rezygnuj – zadzwoń po południu.
Od poniedziałku do piątku, od 18.00 do 8.00 rano, oraz w soboty i niedzielę teleporad udziela nocna i świąteczna opieka zdrowotna, świadczona przez szpital wielospecjalistyczny (tel. 32 332 45 26) oraz miejski nr 4 (tel. 32 330 84 13).
Cierpliwie czekaj na połączenie. Jeżeli lekarz nie odbiera, oznacza to, że właśnie udziela teleporady.
Pomagaj seniorom, jeśli podczas teleporady konieczne będzie wykorzystanie technik cyfrowych, np. zrobienie zdjęcia i przesłanie go do lekarza.
E-recepta – wystarczą 4 cyfry + PESEL
lekarz wystawi e-receptę na podstawie wywiadu telefonicznego
kod e-recepty otrzymasz SMS-em, na swój telefon
e-receptę otrzymasz na e-mail jako PDF, będzie również dostępna na twoim internetowym koncie pacjenta (IKP)
lek wykupisz w aptece, podając farmaceucie czterocyfrowy kod z SMS-a oraz swój PESEL lub kod kreskowy z e-recepty przesłanej mailem
Nie możesz samodzielnie wykupić leku?
Przekaż osobie bliskiej otrzymany kod e-recepty i swój PESEL.
Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń!
OPS w Gliwicach: tel. 32 335 96 48 (poniedziałek – czwartek od 8.00 do 15.00, piątek od 8.00 do 13.00)
harcerze: tel. 605-202-614, e-mail: komendant@gliwice.zhp.pl, biuro@gliwice.zhp.pl
Pamiętaj! Z uwagi na bezpieczeństwo pacjentów i personelu obecnie nie jest możliwy nieograniczony bezpośredni dostęp do przychodni. Bądź wyrozumiały!
Komentarze (0) Skomentuj