Teraz podróże do Kędzierzyna-Koźla i Strzelec Opolskich będą szybsze, a przewóz towarów sprawniejszy. Powstanie też nowy przystanek. Podpisano właśnie umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej, wartej prawie 5 mln zł. Zakończenie prac projektowych - w drugiej połowie 2020 r.  
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na kwotę ok. 4,9 mln zł z firmą Systra na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania w zakresie przebudowy stacji Gliwice Łabędy. Finansowanie pochodzi z budżetu spółki. 

Gliwice Łabędy to ważna śląska stacja, przez którą przebiegają linie z Katowic do Kędzierzyna-Koźla oraz Pyskowic i dalej do Strzelec Opolskich. Przez Łabędy przebiega też międzynarodowy szlak kolejowy  E30, łączący Niemcy, Polskę i Ukrainę. 

Planowane prace obejmą m.in. nowe tory i sieć trakcyjną  oraz komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Efektem ma być podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz 120 km/h. Pociągi towarowe na trasie Gliwice – Pyskowice i Gliwice – Kędzierzyn-Koźle przyspieszą do 120 km/h. 

W ramach projektu, ze względu na zmianę układu torowego w stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego na ulicy Staromiejskiej w Gliwicach, nad którym znajduje się peron nr 1, planuje się rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, przesuniętego o ok. 150 m w kierunku stacji Taciszów. 

Z myślą o mieszkańcach gliwickiego osiedla Kopernika, PLK planują budowę nowego przystanku o roboczej nazwie Gliwice Kopernik - znajdzie się on w rejonie estakady Jana Heweliusza.

Sprawniejszy przewóz towarów będzie możliwy dzięki planowanej budowie nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy z Gliwice Port. Połączenie umożliwi bezpośredni wjazd od strony Łabęd do Gliwice Port z pominięciem stacji Gliwice. Obecnie nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego między nimi.

Zakończenie zadania zaplanowano na sierpień 2020 roku. 

wstecz

Komentarze (4) Skomentuj

  • Dojazdowy 2019-01-11 10:28:08
    Co z tego że będzie nowa stacja, skoro nadal będzie traktowana jako "drugie" Gliwice, bez możliwości sprawnego dojazdu do pozostałej części aglomeracji śląskiej? Koleje śląskie nie dojeżdżają do labed, żeby dojechać do katowic trzeba przesiadac się w Gliwicach, czekając po kilkanaście/kilkadziesiąt minut na kolejny pociąg, kupować absurdalnie drogi bilet łączący usługi 2 różnych przewoźników itd. Czy labedy to nie są nadal Gliwice? Prezydent powinien wynegocjować z kolegami śląskimi aby pociągi linii s1 kończyly trasę w labedach- to ciągle Gliwice, dojazd z tych regionów do centrum zajmuje mnóstwo czasu, w centrum nie ma gdzie parkować samochodów itp itd
    • Kacha 2019-01-11 16:04:57
      Popieram w 100%
    • marcin 2019-01-16 17:34:57
      Prezydent dba tylko o samochody. Bo samochody parkują na płatnym parkingu w centrum i przynoszą zysk
  • żoliborska kanalia 2019-01-12 14:16:14
    To znaczy co - ten przebudowany peron będzie JESZCZE DALEJ od budynku stacyjnego? To ma być to ulepszenie? Czy w PLK ktoś ma mózg?