Projektowanie uniwersalne, w zgodzie z naturą. 
Studentki Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej zdobyły pierwsze wyróżnienie w konkursie organizowanym przez prezydenta Mielca.

Adrianna Popielarczyk, Iga Soczawa oraz Dominika Niżnik opracowały projekt  koncepcyjnego zagospodarowania terenów zielonych na osiedlu Lotników w Mielcu. 

Najpierw przygotowały wstępną analizę terenu, uwzględniając zieleń oraz  komunikację. - Okazało się, że  jest on dostępny dla każdej grupy wiekowej, a potencjalnymi użytkownikami będą głównie mieszkańcy osiedli, ponieważ w najbliższej okolicy nie ma  takiego obiektu. Dlatego też naszym celem stało się udostępnienie części parkowej - wyjaśniają architektki. 

Opracowane przez Adriannę Popielarczyk, Igę Soczawy oraz Dominikę Niżnik tereny zostały podzielone i odpowiednio dopasowane do potrzeb, a nawet wieku użytkowników. Znalazły się w nich strefy relaksu, rozrywki, rekreacji oraz zabawy, a wśród elementów przestrzeni autorki umieściły m.in. wodny plac zabaw, tężnię, otwarte siłownie, strefę street workoutu, stoły do ping-ponga czy trampoliny. Ponadto  zaprojektowały ścieżkę sensoryczną, składającą się z różnego rodzaju nawierzchni oraz partii roślin - kolorowych kwiatów i aromatycznych ziół. Wzięły również pod uwagę istniejące już elementy, zaadaptowane do nowego projektu.

— Głównym pomysłem towarzyszącym nam podczas kreowania projektu było dopasowanie się do założeń i oczekiwań inwestorów oraz takie połączenie przestrzeni, by te nikogo nie wykluczały i były stworzone zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.  Dzięki temu nasz park jest przyjazny dla osób w różnym wieku, niezależnie od stopnia sprawności – mówią projektantki.

Jedną z ważnych cech projektu są rozwiązania ekologiczne. Dlatego też w swojej koncepcji proponują m.in. stosowanie różnorodnych, nieinwazyjnych gatunków roślin, użycie łatwo dostępnych materiałów, utworzenie ławek z ekologicznego betonu, rozmieszczenie budek dla ptaków lub innych zwierząt, hoteli dla owadów.
(opr. ml) 
wstecz

Komentarze (0) Skomentuj