Francuski koncern motoryzacyjny PSA, producent marek Peugeot i Citroen, rozważa możliwość „potencjalnego kupna" firmy Opel należącej do General Motors – poinformowały w ubiegłym tygodniu polskie media w ślad za komunikatem koncernu. Na razie brak pewności, co ta zmiana oznaczałaby dla gliwickiej fabryki.

W opublikowanym 14 lutego oświadczeniu PSA poinformował, że rozważa „wiele strategicznych inicjatyw", które mają wzmocnić dotychczasową współpracę między nimi a General Motors. Nie podano jednak żadnych konkretów ani deklaracji terminów. Pozyskanie Opla to jeden z możliwych wariantów – zaznaczono.

Agencje prasowe przypominają, że GM w związku z Oplem, który jest ich główną marką w Europie, ponosi stale straty. W zeszłym roku koszty przewyższyły wpływy o 257 mln dolarów.

W 2012 roku GM i PSA ogłosiły zawarcie partnerstwa. Porozumienie dotyczyło współpracy przemysłowej w Europie, na mocy której GM wszedł w posiadanie 7 proc. akcji PSA. Jednak w 2013 roku GM ogłosiło, że sprzedaje te udziały. Według przedstawicieli koncernów porozumienie nie przyniosło oczekiwanych korzyści.

Być może tym razem GM wyrazi zgodę na sprzedaż. Ewentualne połączenie PSA i Opla  spowodowałoby, że nowy podmiot stałby się – po Volkswagenie – największym producentem samochodów w Europie. Firmy wspólnie miałyby około 16 proc. udziałów w rynku.

W razie transakcji gliwicki zakład Opla byłby łakomym kąskiem. Nasza fabryka stanowi perłę w koronie macierzystej marki. Tytuł zakładu, który zmienia polski przemysł, przyznany przez redakcję „Magazynu Gospodarczego Nowy Przemysł”, to najnowszy z sukcesów w paśmie rozpoczętym w 2015 r.
 
Wyróżnieniem dla fabryki w Gliwicach stało się oddanie jej produkcji sztandarowego modelu Opla – astry V generacji. Najnowszy wariant tej konstrukcji został Samochodem Roku 2016. Auto bije rekordy sprzedaży – od momentu uruchomienia produkcji w 2015 r. sprzedano już 285 tys. egzemplarzy tego modelu (o 25 proc. więcej niż w 2015). W roku 2016 zakład, liczbą ponad 200 tys. wyprodukowanych samochodów, ustanowił nowy rekord.

Za wdrożenie produkcji astry V fabryka otrzymała główną nagrodę w konkursie Polish Project Excellence Award, a dyrektor generalny spółki Andrzej Korpak – prestiżowy tytuł Gliwickiego Lwa, przyznawany przez prezydenta Gliwic Zygmunta Frankiewicza.

Te imponujące wyniki nie zmieniają jednak sytuacji marki jako całości. W 2015 r. grupa Opel/Vauxhall zanotowała stratę 813 mln dolarów, na koniec 2016 – 257 mln. 
wstecz

Komentarze (0) Skomentuj