Czeka nas zupełnie inna handlowa rzeczywistość. Przed galeriami i parkami handlowymi duże wyzwanie organizacyjne. Szczególnie, że wytyczne ministerstwa infrastruktury i Głównego Inspektora Sanitarnego nakładają bardzo dużo obowiązków na administratorów,najemców i klientów.    
By im sprostać przez całą majówkę przygotowywano się do wznowienia działalności. Pod znakiem zapytania stoi też obecność w galeriach tak znanych marek jak Reserved, Mohito, Sinsey, House czy Cropp, należących do spółki LPP S.A.   

Jak będzie wyglądała nowa handlowa rzeczywistość? Rząd przygotował wytyczne w czterech obszarach: przestrzeń komunikacyjna i usługi, strefa gastronomiczna, infrastruktura współtowarzysząca oraz procedury postępowania w przypadku wykrycia osoby posiadającej symptomy zakażenia.

I tak jeśli chodzi o pierwszą sferę - przestrzeń komunikacyjna i usługi -  najważniejsze wytyczne dotyczą:   

 -utrzymania odległości społecznej przynajmniej 2 m pomiędzy klientami galerii handlowej (naklejki taśmowe, przy kasach, na podłodze, co 2 metry); 

 -obowiązek zasłaniania ust i nosa (maseczką lub innym materiałem) przez każdą osobę przebywającą w galerii, zgodnie z obowiązującym prawem; 
 
-zapewnienie możliwości zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie będącym na centrum handlowego lub punkcie ustanowionym przez zarządcę obiektu, w tym umieszczenie stosownej informacji przy wejściu o takiej możliwości ze wskazaniem lokalizacji takiego sklepu, ewentualnie ustawienie automatów do kupowania maseczek;

- w zależności od konstrukcji danego obiektu, uruchomienie jak największej liczby wejść oraz zlikwidowanie barier, umożliwiając bezkontaktowe przechodzenie przez wejścia i drzwi, w miarę możliwości również w toaletach, lub uruchomienie bezkolizyjnej organizacji wejścia i wyjścia do obiektu na zasadzie jedno wejście – jedno wyjście, by móc liczyć klientów;

- umożliwienie prowadzenia działalności wszystkim sklepom z wyłączeniem: stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin); stref gier; kin; wysp handlowych, również gastronomicznych; 
 
- zainstalowanie możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejściach (również do placówek wewnątrz), w toaletach, przy kasach; 
obowiązek noszenia przez klientów w sklepach rękawiczek jednorazowych (lub rękawiczek foliowych) zapewnionych przez operatora danego sklepu;

- komunikaty przez system dźwiękowy, systemy audiowizualne i inne systemu komunikacji z klientem na terenie galerii handlowej dot. zachowania odległości między kolejnymi osobami, unikania skupisk ludzi, noszenia osłon ust i nosa oraz przestrzegania zasad higieny; 

- wyłączenie z działalności stref relaksu oraz stref odpoczynku (włączając w to ławki). 

- określenie maksymalnej liczby osób mogących przebywać w windzie (maksymalna liczba osób podzielona przez 3, z wyłączeniem rodzin), co powinno być jasno zakomunikowane przy wejściu do windy; 

- na obecnym etapie obowiązuje zakaz spożywania jakichkolwiek posiłków i produktów w przestrzeni komunikacyjnej; 

- wyłączenie z użytku, lub dokładne czyszczenie, po każdym kliencie, środkami chemicznymi, przebieralni w sklepach na terenie obiektu handlowego. 

- zaleca się utrzymywanie rygorystycznych zasad w zakresie wysokiej krotności wymiany powietrza w obiekcie, poprzez doprowadzanie do obiektu (w miarę możliwości technicznych) głównie świeżego; nie należy stosować wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – rekuperacji. 

 - wprowadzenie odpowiednich procedur dla personelu w zakresie zwiększonej częstotliwości czyszczenia i dezynfekcji, ze szczególnym uwzględnieniem toalet, uchwytów, poręczy klamek, przycisków w windach etc. 

Strefa gastronomiczna:
 
- wydzielenie strefy gastronomicznej widoczną, fizyczną barierą;

- ograniczenie liczby klientów w strefie gastronomicznej - na jedną osobę powinno przypadać minimum 15 m2;

- szczególna dyscyplina utrzymania 2-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (naklejki na podłodze lub stojące znaki); 
 
- na obecnym etapie, w strefie gastronomicznej kupowanie żywności wyłącznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogą być spożywane na miejscu, w galerii, na ulicy; 

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i obsłudze: 

- podział realizowanych przez pracowników obiektu handlowego zadań tak, aby ich część – niewymagająca fizycznej obecności pracowników w siedzibie - mogła być jak najdłużej realizowana zdalnie; 

- organizację trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego (działania rekomendowane); 

- zapewnienie służbom porządkowym oraz pracownikom mającym kontakt z klientami dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, rękawice jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk;. 

 - ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy. 
 
-szczególną troskę o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe nie angażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60.r.ż oraz przewlekle chorych . 

- pracownicy /obsługa powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem. 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj