Otwarcie ostatniego odcinka - 16 marca. Koszt to około 55 milionów złotych.

Na razie korzystają z niej spacerowicze i rowerzyści. Ale już za kilka dni wjadą tam samochody. Prace przy budowie ostatniej części obwodnicy zachodniej, prowadzącej od ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego, dobiegają końca. Droga ma zostać otwarta 16 marca. 

Oddane do użytku są już dwie z czterech części trasy – od ul. Pszczyńskiej do ul. Bojkowskiej (obwodnica południowa) oraz od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego (obwodnica zachodnia). Miasto ma również dużą – autostradową obwodnicę, tworzoną przez dwie autostrady (A1 i A4) oraz aleję Jana Nowaka-Jeziorańskiego (tzw. starą autostradę).

Ostatni odcinek obwodnicy zachodniej – od ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego – przejmie ruch samochodowy z Drogi Krajowej nr 78, która prowadzi m.in. przez Tarnowskie Góry, Gliwice i Rybnik. Z jednej strony połączy się z odcinkiem obwodnicy wiodącym do ul. Rybnickiej, a z drugiej z ul. Okulickiego prowadzącą do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

Powstała blisko dwukilometrowa droga jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdą stronę i z możliwością dobudowy w przyszłości drugiej jezdni.  Wybudowany został też m.in. obiekt mostowy z przepustem, przejściem dla zwierząt oraz przejazdem dla rolników, jest nowa kanalizacja deszczowa i zbiorniki retencyjne, które będą zbierać wody opadowe z drogi. 

Wzdłuż jezdni ustawiono słupy oświetlenia ulicznego, a wykorzystane zostanie energooszczędne oświetlenie LED. W okolicy zabudowań, w pobliżu skrzyżowania z ul. Daszyńskiego, stanęły ekrany akustyczne. Jest też tablica zmiennej treści, która będzie informować kierowców np. o zmieniających się warunkach pogodowych czy utrudnieniach na drogach.  Zbudowano zatoki autobusowe do wykorzystania w przyszłości w połączeniach komunikacji miejskiej.  

Zapewniono bezpieczny przejazd dla rowerzystów – w części z wykorzystaniem ciągu pieszo-rowerowego (od strony ul. Sowińskiego) i dalej poprzez drogi techniczne. Na trasie nie zabraknie zieleni, w tym drzew i krzewów w pasie drogowym.

Obecnie roboty dobiegają końca. Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, który odpowiada za inwestycję, do zrealizowania pozostały ostatnie prace przy budowie chodników i drogi rowerowej oraz prace porządkowe. Gotowe jest oznakowanie pionowe ze znakami drogowymi, kończy się wykonywanie oznakowania poziomego. Na skrzyżowaniu z ulicami Okulickiego i Sowińskiego prowadzone są testy sygnalizacji świetlnej, która zostanie włączona do funkcjonującego na terenie miasta inteligentnego systemu sterującego, pozwalającego na optymalne zarządzanie ruchem drogowym. 

Budową tego odcinka obwodnicy zajmuje się wybrane w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. oraz Eurovia POLSKA S.A. Koszt inwestycji (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych) to około 55 mln zł. Są to środki z budżetu miasta, ale Gliwice – decyzją Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – otrzymają pomoc  finansową w postaci dotacji celowej w ramach Funduszu Odporności w wysokości 7 mln zł.

Galeria

wstecz

Komentarze (2) Skomentuj

  • tubylec 2024-03-07 13:24:31

    Gratulacje- dobra robota. Wysokość dofinansowania zwala z nóg .Na dofinansowanie obwodnic miast idą setki milionów zł. a tu takie "grosze".

  • Jan 2024-03-07 13:59:54

    Dobrze, że zdążyli w sam raz przed wyborami