Matematyka nie musi być nudna. Odpowiedzi, jak w pasjonujący dla młodego człowieka sposób popularyzować wiedzę o królowej nauk, podsuwali uczestnicy konferencji upowszechniającej nową metodę nauczania – konstruktywizm.
18 października w Centrum Edukacyjno-Konferencyjnym Politechniki Śląskiej spotkali się przedstawiciele świata nauki i oświaty, by porozmawiać na temat „Konstruktywizm w nauczaniu matematyki – otwarte zasoby edukacyjne”. 

Spotkanie zgromadziło międzynarodową obsadę przedstawicieli uniwersytetów z Wiednia i Nikozji, Politechniki Śląskiej i Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gliwicach oraz UMK z Torunia. W trakcie wykładów i warsztatów zaprezentowano rozwiązania wspierające nauczanie matematyki, których wspólnym mianownikiem był konstruktywizm.

Konstruktywizm to współczesny model nauczania, w którym uczeń występuje w roli badacza. W oparciu o już posiadane kompetencje, inspirowany przez nauczyciela, korzystając z różnych źródeł informacji, samodzielnie zdobywa nową wiedzę i umiejętności. 

Ciekawych, jak konstruktywizm sprawdza się w praktyce, zapraszamy na stronę www.math-fort.eu Nauczyciele i młodzi miłośnicy matematyki – portal adresowany jest do uczniów w wieku gimnazjalnym – znajdą tam przykłady interaktywnych gier edukacyjnych,  które wspierają  samodzielne zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności. Łamigłówki (np. kontroler ruchu lotniczego, słodka fabryka tajemnic czy matematyczne guziczki) umieszczono w zakładce „Make Interest”. Z kolei pod hasłem  „Practise” czekają symulacje, które służą weryfikacji zdobytej przez uczniów wiedzy umiejętności.

Zawartość portalu to intelektualny plon projektu „Konstruktywizm w nauczaniu matematyki – otwarte zasoby edukacyjne”. Przedsięwzięcie, realizowane w ramach unijnego programu Erasmus +, połączyło przedstawicieli świata akademickiego i dydaktycznego z trzech krajów. Polskę reprezentowała miejska spółka Śląska Sieć Metropolitalna, która była liderem projektu, Politechnika Śląska oraz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Austrię – Uniwersytet Wiedeński, a Cypr – Uniwersytet Cypryjski.

- Nauka matematyki nie musi polegać na mozolnym wbijaniu w głowę formuł. Może również opierać się o kreatywność ucznia, ciekawość świata, naturalne u młodych ludzi upodobanie w rozwiązywaniu zagadek i wykorzystywać nowoczesne informatyczne narzędzia. Celem inicjatywy było więc opracowanie rozwiązań wspierających pracę nauczyciela matematyki, które będą wzbudzać zainteresowanie ucznia, pomagać w odkrywaniu tej dziedziny wiedzy, wspierać pracę grupową. W ramach programu powstały również  poradniki dla nauczycieli – tłumaczy Mariusz Kopeć, rzecznik Śląskiej Sieci Metropolitalnej.

Projekt realizowany był m.in. poprzez cykl spotkań roboczych w rodzinnych miastach uczestników. Przywołana na wstępie konferencja służyła podsumowaniu efektów przedsięwzięcia oraz ich upowszechnieniu w edukacji. 

– Matematykę można poznawać na wiele sposobów – na lekcjach, zajęciach pozaszkolnych, na własną rękę. Również przez gry i zabawy. Nie ma znaczenia, w jaki sposób młody człowiek dochodzi do wiedzy. Ważny jest efekt. Wynikiem projektu są rozwiązania wspierające nauczanie matematyki w sposób budzący zainteresowanie uczniów. Opierają się o gry, symulacje, interaktywne oprogramowanie i odnoszą do codziennych problemów. Chcieliśmy wprowadzić matematykę w świat bliski nastolatkowi i pokazać, że jest potrzebna również na co dzień – mówi Kopeć.

Kursy posiadają rekomendację Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki i są zgodne z podstawą programową. W planach przygotowanie materiałów dla gimnazjalistów i to zarówno w zakresie matematyki, jak i fizyki. 

Pasjonaci królowej nauk mieli jeszcze jeden powód, by 18 października spotkać się w centrum edukacyjno-kongresowym. Konferencji towarzyszył finał V edycji Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego „Mat@ndo”.  Tym razem z matematycznym testem, rozwiązywanym on-line, w kategorii licea najlepiej poradziła sobie drużyna z II LO w Kielcach, a wśród uczniów technikum – reprezentacja Zespołu Szkół Informatyczno-Technicznych z Gliwic. 

Organizatorem konkursu była  Śląska Sieć Metropolitalna we współpracy z miastem Gliwice oraz Gliwickim Ośrodkiem Metodycznym.

(pik)




Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj