Prestiżowa ulica miasta ma pecha: najpierw długo, i nie bez iskrzenia, uzgadniano koncepcję. Kiedy już powstała, Zarząd Dróg Miejskiej trzykrotnie przygotowywał przetargi na projekt budowlany, a kiedy wreszcie wybrano firmę, okazało się, że „nie spełnia oczekiwań”. 
Dalsze losy projektu rozstrzygną się w przyszłym roku. Przebudowa ul. Zwycięstwa, ze względu na duże koszty inwestycji będzie kolejnym etapem zmian po budowie centrum przesiadkowego i przebudowie skweru nad DTŚ – mówi Jadwiga Stiborska, rzeczniczka ZDM. 

Powolna śmierć Zwycięstwa... 

Jeszcze w latach 60. i 70. XX wieku jedna z najpiękniejszych dziewiętnastowiecznych ulic w Polsce miała się całkiem nieźle. Wyrugowano wprawdzie wszystko, co niemieckie, ale w dawnych sklepach, restauracjach, drogeriach, dalej były... sklepy, restauracje i drogerie, tyle że z polskimi szyldami. Cieszyły oko charakterystyczne markizy, przemyślane aranżacje witryn, neony, zaś rytm ulicy wyznaczał tramwaj. 

Powolna śmierć Zwycięstwa rozpoczęła się wraz z transformacją lat 90. Coraz mniej liczyła się spójność historyczna i architektoniczna, o których, z różnych względów, nie chciano pamiętać. Coraz łapczywiej patrzono na frontony kamienic, widząc w nich przede wszystkim dobrze zarabiającą powierzchnię reklamową. Duch nowych czasów przywiał na Zwycięstwa przede wszystkim banki. Obrazu upadku dopełniła likwidacja tramwaju - ulica straciła charakter i z prestiżowego miejsca stała się takim bez wyrazu. 

… i jej zmartwychwstanie 

Latem 2018 r. pracownia architektoniczna PROjARCH przygotowała sześć wariantów koncepcji nowej głównej ulicy. Jej założenia, obecne w każdym z nich, to dużo zieleni, nowe nawierzchnie jezdni i chodników, meble miejskie, elektryczny lub hybrydowy pojazd kursujący wahadłowo od placu Inwalidów Wojennych do dworca.

Koncepcja zakłada, że Zwycięstwa, przynajmniej w pierwszym okresie wprowadzania zmian, nie będzie wyłączona z ruchu. Przewidziano natomiast zwężenie jezdni do około siedmiu metrów (teraz ma 12). Warianty nie zakładają separacji ruchu samochodowego od rowerowego. W ciągu Zwycięstwa rozplanowano zatoki autobusowe i przystanki, a dozwoloną prędkością będzie 20 lub 30 km/h.

Do trzech razy sztuka   

W 2018 roku  miasto wybrało jeden z wariantów koncepcji zmian na głównej ulicy Gliwic przygotowany przez pracownię architektoniczną PROjARCH.

W 2019 roku, za trzecim podejściem, Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach wyłonił firmę, która miała wykonać dokumentację związaną z przebudową Zwycięstwa. To warszawska spółka Polska Inżynieria. Na projekt przeznaczono 362,85 tys. zł (o sto tysięcy więcej niż w poprzednim postępowaniu), a wykonawca miał na realizację zadania 12 miesięcy. Czyli zakończyć prace w 2020 r. 

Tak się jednak nie stało.  Okazało się, że oczekiwania ZDM rozmijają się z propozycją warszawskiej spółki. - Umowa została rozwiązana ugodowo, obustronnym porozumieniem. Zobowiązania finansowe, rozliczone za wykonaną pracę, które otrzymał projektant w kwocie 162 810 zł, objęły zakres prac, zaakceptowanych przez ZDM, czyli: przygotowanie mapy do celów projektowych, wykonanie badań geotechnicznych, projekt kanalizacji i układu drogowego (geometria i konstrukcja), projekt docelowej organizacji ruchu oraz inwentaryzację zieleni – tłumaczy rzeczniczka ZDM. 

Przebudowa ul. Zwycięstwa będzie kolejnym etapem zmian po budowie centrum przesiadkowego i przebudowie skweru nad DTŚ. 

Małgorzata Lichecka

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj