Zaangażowanie Muzeum w Gliwicach w publikację książki poetyckiej Marcina Mokrego jest nieprzypadkowe. Wpisuje się w misję, którą jest wspieranie i inspirowanie współczesnych twórców – szczególnie tych związanych z Gliwicami, ale nie tylko.
- Zadanie instytucji, jaką jest muzeum, nie polega tylko na zachowywaniu spuścizny przeszłości, ale też na tym, by rozdmuchiwać żar działalności twórczej, który rozstrzyga o żywotności naszej kultury. Nasz mecenat przynosi zaskakujące nas samych owoce. W 2013 roku Muzeum w Gliwicach – Czytelnia Sztuki zamówiło u nieznanego, młodego kompozytora Aleksandra Nowaka utwór „Dziennik zapełniony w połowie”, któremu towarzyszyła publikacja książkowa. W 2018 roku Aleksander Nowak został uhonorowany nagrodą tygodnika „Polityka” w kategorii muzyka poważna. Zainspirowana i wydana przez Czytelnię Sztuki – Muzeum w Gliwicach książka „Koło miejsca” Krzysztofa Siwczyka, z fotografiami Michała Łuczaka, otrzymała w 2017 roku Nagrodę Literacką GDYNIA. Z kolei wydana w naszej oficynie książka jednego z najwybitniejszych włoskich fotografów, Lorenza Castorego „Land” została w 2019 roku, w Paryżu, nagrodzona prestiżową Prix de la Photographie Paris, czyli PX3. To jedna z najważniejszych fotograficznych nagród, promująca osiągnięcia tej sztuki, odkrywająca talenty i przybliżająca twórców z całego świata artystycznej społeczności Paryża. Fotografie z cyklu „Land”, składające się na nagrodzoną publikację Lorenzo Castore wykonał w 2018 roku w trakcie rezydencji artystycznej zorganizowanej przez Czytelnię Sztuki – mówi Grzegorz Krawczyk, dyrektor Muzeum w Gliwicach.
Wiodącymi odwołaniami historycznymi dla poematu „Świergot” są ulice
Łódzkiego Getta, oblężone Sarajewo, łąki okalające Srebrenicę. Chociaż
jest to książka antywojenna, to nie podejmuje się opisu wydarzeń, które
oznaczyły te miejsca. Autor wydarzenia te przywołuje, aby doświadczyć w
języku jako jednostkowych. Stąd też poetyka wyjątku. Eksperyment wydaje
się właściwszy do zrealizowania tego celu, aniżeli gotowe idiomy
poetyckie.
„(…) Marcin Mokry, brawurowy debiutant, który
błyskawicznie zyskał status jednego z najciekawszych odnowicieli
awangardowych intencji, dykcji i gestów, w ich najlepszym, tzn.
niedekoracyjnym, lecz istotnym sensie poszukiwania wyrazu dla nowych
doświadczeń, projektuje książkę, która wyrasta z przeżycia tyleż
powszechnego, co za każdym razem na wskroś obcego zastanym konwencjom.
Narodziny dziecka to narodziny nowego świata, w którym będzie się mówiło
jakimś z konieczności innym językiem” – pisze Piotr Śliwiński.
Marcin
Mokry, ur. 10 I 1980 w Gliwicach na Górnym Śląsku, poeta. Ukończył
studia filozoficzne na Uniwersytecie Śląskim (2006). Autor
eksperymentalnego tomu „czytanie. Pisma” (2017), który nagrodzono w XXII
Ogólnopolskim Konkursie im. Jacka Bierezina w Łodzi oraz w
Ogólnopolskim Konkursie Literackim Złoty Środek Poezji w Kutnie (2018).
Fragment poematu „Świergot” znalazł się w monografii „Tradycje
eksperymentu / eksperyment jako doświadczenie” pod redakcją K.
Hoffmanna, J. Kornhausera, B. Sienkiewicz oraz nagrodzono I miejscem w V
Turnieju Jednego Wiersza im. Tomka Pułki (2019).
Do Nagrody Literackiej GDYNIA zgłoszono rekordowo 537 tytułów, wydanych w 2019 roku, wpisujących się w poszczególne kategorie: eseistyka - 103, poezja – 193, proza - 134, przekład - 107.
Komentarze (0) Skomentuj