Każdy silnik potrzebuje odpowiednich elementów, zapewniających warunki do jego uruchomienia. W silniku benzynowym są to świece iskrowe, odpowiedzialne za pojawienie się iskry, która ma zapoczątkować zapłon. W silnikach Diesla wygląda to nieco inaczej – do ich uruchomienia potrzebny jest szybki wzrost temperatury we wnętrzu, a dzieje się to na skutek raptownego zwiększenia ciśnienia. W procesie uczestniczą świec żarowe, które – po zużyciu – wymagają naprawy. Jak wygląda profesjonalna wymiana świec żarowych?

Czym dokładnie są świece żarowe?

Świece żarowe pojawiają się jedynie w silnikach napędowych Diesla (w przeciwieństwie do porównywalnych świec iskrowych, które znajdują się w silnikach benzynowych). Stanowią one niezbędny element, odpowiadający za szybkie podgrzewanie temperatury w komorach silnika, co umożliwia szybkie i sprawne uruchomienie pojazdu.

Świece żarowe sprawdzają się idealnie w okresie zimowym, kiedy temperatura na zewnątrz jest zbyt niska, by silnik Diesla samodzielnie podniósł temperaturę mieszanki powietrzno-paliwowej w krótkim czasie. Dobre świece żarowe potrzebują bardzo mało czasu do osiągnięcia optymalnej temperatury – zazwyczaj jest to kilka sekund. To dowód, że wymiana świec żarowych o wysokiej jakości nie jest tak częsta.

Podział świec żarowych

Świece żarowe dzieli się na ceramiczne (częściej wykorzystywane) i metalowe. Te pierwsze wyróżniają się lepszymi właściwościami – lepiej przewodzą ciepło, mają wyższą temperaturę topienia.  Działają o wiele sprawniej. Wymiana świec żarowych z ceramiki nie jest tak częsta, jak metalowych. Mają one znacznie dłuższą żywotność.

Samodzielne wymiana świec żarowych – czy się opłaca?

Samodzielna wymiana świec żarowych jest możliwa tylko wtedy, jeśli dostęp do tych elementów jest łatwy i swobodny, nieutrudniony przez głowicę silnika. Zdarza się jednak – z powodu bardzo wąskiego kształtu -  że podczas wykręcania ulegają złamaniu (nie można do tego dopuścić). Do zdejmowania problematycznej świecy żarowej wykorzystuje się specjalny klucz, który jednocześnie zabezpiecza ją przed złamaniem. Jak się jednak okazuje, owo urządzenie jest bardzo drogie i dysponują nim głównie warsztaty samochodowe – wymiana świec żarowych jest znacznie bardziej opłacalne w serwisie.

Wielkość miasta, w którym odbędzie się operacja, nie ma większego znaczenia. Gdzie zatem jest możliwa wymiana świec żarowych? Gliwice, Białystok, Poznań, Wrocław, czy może Oława, Pruszcz Gdański, Ełk – zarówno w większych metropoliach, jak i mniejszych miasteczkach znajdzie się serwis, który dokona profesjonalnej wymiany świec żarowych.  

Wymiana świec żarowych krok po kroku

Wymiana świec żarowych może być bardzo trudna – szczególnie w silnikach z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego. Mieszczą się w nim długie świece żarowe, które sprawiają więcej kłopotu niż tradycyjne – ze względu na wyjątkową sprężystość.

Pierwszym krokiem wymiany świec żarowych jest jej odkręcenie. Jeśli użyjesz odpowiedniego narzędzia i zadbasz o prawidłowe osadzenie tego elementu, wszystko się uda. Po odkręceniu świecy żarowej koniecznie upewnij się, czy w otworze nie pozostały jakieś nagary lub złogi. Wszystko należy dokładnie wyczyścić.

Następny etap to wkręcenie nowej świecy żarowej. W dobrze oczyszczonym otworze świeca żarowa wkręci się idealnie do momentu, kiedy stożkowa część uszczelniająca oprze się o powierzchnię oporową w otworze. Prawidłowe dokręcenie jest jednak bardzo trudne – pojawia się ryzyko uszkodzenia. Jedynie wymiana świec żarowych w profesjonalnym serwisie daje pewność, że później nie dojdzie do żadnych zwarć, poważnych problemów.

Materiał partnera

 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj