Zastanawiasz się jak napisać umowę o pracę oraz jakie paragrafy są absolutnie niezbędne w tego rodzaju dokumencie? Ten artykuł zawiera praktyczną, a jednocześnie krótką instrukcję, która przeprowadzi Cię przez kolejne kroki.

Pisanie umowy o pracę

Zanim weźmiesz się do tej czynności, warto abyś określił, jaki typ umowy o pracę ma obowiązywać między Tobą a pracownikiem. W Polsce wyróżnia się trzy rodzaje: 

  1. umowę o pracę na okres próbny (tj. umowa na 3 miesiące, zazwyczaj proponowana nowym pracownikom),

  2. umowę o pracę na czas określony (tj. umowa na nie więcej niż 33 miesiące, często podpisywana na rok lub dwa lata; bardzo popularny typ umów na zastępstwo).

  3. umowę o pracę na czas nieokreślony (tj. nie zawiera daty wygaśnięcia, należy ją rozwiązać, jeżeli postanowicie się rozstać z pracownikiem).

 

Co więcej, zastanów się czy wzór umowy o pracę z jakiejś sprawdzonej strony internetowej nie pomoże Ci w zadaniu. W ten sposób najważniejsze sekcje będziesz mieć już przygotowane. Zawsze możesz samodzielnie dopisać dodatkowe ustalenia.

Co musi zawierać umowa o pracę?

Każda umowa o pracę musi koniecznie zawierać dane stron zawierających umowę. Zwyczajowo w pierwszym paragrafie wpisuje się nazwę stanowiska oraz wzmiankę, że wykaz obowiązków na danym stanowisku stanowi załącznik do umowy. Drugi paragraf zawiera formułę, że niniejsza umowa zobowiązuje pracownika do wykonywania pracy, a pracodawcę do płacenia pracownikowi wynagrodzenia, dzień rozpoczęcia pracy oraz miejsce wykonywania obowiązków służbowych. Należy tam też nadmienić czy praca ma być na pełen etat czy niepełny.

 

W trzecim paragrafie umowy o pracę podaje się wysokość wynagrodzenia brutto. Z kolei czwarty poświęca się ustaleniom o zakazie prowadzenia konkurencyjnej działalności oraz obowiązku zachowania tajemnicy służbowej. Piąty, ostatni paragraf to standardowy zapis informujący, że umowę sporządzono na piśmie, w dwóch egzemplarzach i mają do niej zastosowanie przepisy Kodeksu pracy.

Instrukcja jak napisać umowę o pracę - 8 kroków

  1. Zacznij od określenia jaką umowę o pracę chcesz stworzyć - umowę na okres próbny, czas określony czy nieokreślony?

  2. Pobierz rzetelnie przygotowany przez prawników szablon, który możesz edytować. Wzór umowy o pracę znajdziesz na: https://poradydlafirm.pracuj.pl/wzor-umowy-o-prace-i-porady-jak-ja-napisac/

  3. W prawym górnym rogu dokumentu wpisz miasto oraz datę.

  4. Uzupełnij dane pracodawcy oraz pracownika.

  5. Wpisz nazwę stanowiska na jakim zatrudniony ma być pracownik.

  6. Uzupełnij informacje o dniu rozpoczęcia pracy i miejscu jej wykonywania.

  7. Napisz w jakim wymiarze czasu pracy nowy pracownik ma dla Ciebie pracować.

  8. Określ wysokość wynagrodzenia za pracę brutto.
     

Materiały partnera

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj