Ta inwestycja zwiększy atrakcyjność naszego miasta i będzie kolejnym impulsem do rozwoju.
Zbudowane ponad 100 lat temu gliwickie lotnisko miało w przeszłości regularną komunikację z kilkoma europejskimi miastami. Po wojnie, przez długie dziesięciolecia pełniło praktycznie funkcję obiektu sportowego. To się jednak zmieniło. 

W minionym tygodniu odbyło się uroczyste oddanie do użytku zmodernizowanej części portu: utwardzonego pasa startowego dla samolotów obsługujących loty biznesowe oraz tzw. mały ruch cargo, drogi kołowania, płyty postojowej, parkingu, stacji paliw, drogi dojazdowej. To nie koniec inwestycji w tym miejscu. 

Zaczęło się na polanie

Pierwsze loty w Gliwicach odbyły się jesienią 1910 roku na prowizorycznym pasie startowym ulokowanym na polanie za Zameczkiem Leśnym. W roku 1913 władze z Berlina wezwały radę miasta Gliwic do utworzenia lotniska dla celów wojskowo-cywilnych. Pierwotnie zostało ono zlokalizowane na terenie obecnego Kąpieliska Leśnego. Położenie okazało się jednak niefortunne i po próbnych lotach zrezygnowano z tego miejsca. W 1916 r. na obszarze ok. 117 ha zbudowano nowy obiekt, na polach w kierunku Bojkowa. Po zakończeniu I wojny światowej, zaczęto przymierzać się do utworzenia w Gliwicach portu pasażerskiego. W maju 1925 r. uruchomiono regularne loty do Berlina, Wiednia i kilku innych miast europejskich. W czasie II wojny światowej lotnisko służyło głównie celom wojskowym, a po 1945 r. stało się praktycznie obiektem sportowym. 

Zaangażowało się miasto

We wrześniu 2008 r. gliwicka rada miasta podjęła uchwałę intencyjną o utworzeniu, wspólnie ze stowarzyszeniem Aeroklub Polski –  Aeroklub Gliwicki, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Lotnisko Gliwice. Ten krok miał na celu uruchomienie na terenie miasta małego ruchu lotniczego. Od słów samorządowcy przeszli do czynów, choć sam proces trochę trwał. Prace rozpoczęły się dopiero w 2017 roku. Wtedy miasto przekazało jednej ze swoich spółek - Gliwickiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju - grunty o powierzchni blisko 42 ha i uczyniło ją odpowiedzialną za modernizację lotniska. W pierwszym etapie, który już się zakończył, wybudowany został utwardzony pas startowy o długości ponad 900 m wraz z infrastrukturą. Całość prac kosztowała ok. 30 mln zł. W perspektywie jest rozbudowa drogi startowej do ponad 1,2 km. To umożliwi lądowania nieco większych statków powietrznych.

Niewątpliwą atrakcją turystyczną prowadzonej modernizacji będzie też przekształcenie fragmentu lotniska w strefę wystawienniczo-edukacyjną - Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej. Za tę część rewitalizacji, połączoną z przebudową istniejących obiektów, odpowiada Aeroklub Gliwice, GAPR jest inwestorem zastępczym. W GCEL z najdzie się m.in. muzeum techniki powietrznej z czasowymi wystawami związane z historią lotnictwa, modelarnia, symulator lotów. W konsekwencji ma powstać nowa przestrzeń rekreacyjno-poznawcza dla mieszkańców. Ta inwestycja wsparta środkami unijnymi kosztować będzie ok. 28 mln zł. Prace mają się zakończyć wiosną 2021 r. 

Ale to nie wszystko: - Celem nie jest sama przebudowa lotniska, konieczne jest powstanie części wytwórczej - fabryki nowoczesnych samolotów. I nad tym intensywnie pracujemy - podsumowuje Bogdan Traczyk, prezes GAPR.

Zygmunt Frankiewicz
senator RP, wieloletni prezydent miasta
Jako samorząd od dawna zabiegaliśmy o rozwój przemysłu lotniczego w Gliwicach. Zaczęliśmy od motoryzacyjnego, który dał nam niesamowity rozwój. Najpierw specjalnej strefy ekonomicznej, później całego miasta. Wzrosły dochody budżetu Gliwic, ale też mieszkańców. Wiedzieliśmy, że branża lotnicza daje jeszcze większą wartość dodaną. Zakończona inwestycja jest bardzo ważna, bo zwiększy atrakcyjność Gliwic jako miasta, w którym dobrze robi się biznesy. Uważam jednak, że najważniejsze w tym przedsięwzięciu jest konsekwentne rozwijanie produkcji działalności konstrukcji lotniczych. Liczę w tym względzie na dalsze wsparcie Politechniki Śląskiej, która już prowadzi edukację w tej dziedzinie. 

Prof. Arkadiusz Mężyk
rektor Politechniki Śląskiej
Politechnika Śląska bardzo intensywnie włącza się w rozwój lotnictwa na terenie miasta, ale także naszej aglomeracji. Modernizacja gliwickiego lotniska to inwestycja niezwykle ważna dla rozwoju całego regionu. Jako uczelnia staramy się uczestniczyć w tym procesie. W czerwcu zeszłego roku otworzyliśmy akademicki ośrodek szkolenia lotniczego. Teraz przygotowujemy nowy kierunek studiów: inżynieria lotnicza i kosmiczna. Liczymy na rozwój przemysłu lotniczego, również tej branży, która związana jest z technologiami satelitarnymi i kosmicznymi. Mamy możliwość stworzenia w regionie bardzo silnego ośrodka badawczego, naukowego i Politechnika Śląska ma tym swoją szczególną rolę.


Liczby gliwickiego lotniska 
920 m x 80 m
długość pasa drogi startowej
342 m x 10,5 m
droga kołowania
200 m x 52 m
płyta postojowa



Andrzej Sługocki

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj