Strefa rowerowo-spacerowa w otoczeniu zieleni zamiast nieczynnego torowiska? Ta koncepcja jest w grze od … trzech lat.

W 2019 roku Zarząd Dróg Miejskich wybrał wykonawcę dokumentacji projektowo-budowlanej: przebudowę zaprojektuje biuro A-propol. Firma z Gliwic wygrała przetarg ceną 365 tys. zł.

Na przeszkodzie… kanalizacja 

Jednak do tej pory nie wbito przy Chorzowskiej ani jednej łopaty, choć może inaczej, wbito i okazało się, że jest przeszkoda. Czyli ułożenie kanalizacji deszczowej. Bez dodatkowych prac i projektów inwestycja nie ruszy. Jadwiga Stiborska, rzeczniczka prasowa ZDM, twierdzi, że od kilku miesięcy projektanci poszukują rozwiązań techniczno-ekonomiczno-własnościowych. - Które pozwolą na znalezienie optymalnego rozstrzygnięcia. Na obecnym etapie analiz można wstępnie założyć, że przygotowywana aktualnie dokumentacja projektowa wymagać będzie sporządzenia dodatkowych opracowań, co wpłynie na termin realizacji projektu. Obecnie obowiązujący aneks do umowy zawarto do 30 czerwca 2022 r. - wyjaśnia Stiborska.

Ulica do przebudowy plus zieleń 

Czy projekt uległ jakimś korektom? Tak, bo to kompilacja rozwiązań koncepcyjnych oraz autorskich obecnego zespołu projektowego. Zmiany obejmą Chorzowską na niemal całej długości (ok. 3 km), od skrzyżowania Zabrskiej, Dąbrowskiego i Poniatowskiego do zajezdni tramwajowej. Głównym założeniem jest poprawa parametrów funkcjonalno-użytkowych ulicy, a także zwiększenie bezpieczeństwa. Ma się pojawić więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów oraz więcej zieleni.

Główne założenia obecnie obowiązującego wariantu to m.in. wydzielenie trzech pasów ruchu w ciągu Chorzowskiej na odcinku zabudowy mieszkaniowej (dwa pasy ruchu do jazdy na wprost plus pas ruchu do skrętu w lewo w obszarze skrzyżowań lub istotnych zjazdów publicznych) oraz wydzielenie dwóch pasów ruchu na pozostałym odcinku z wydzieleniem dodatkowego pasa ruchu do skrętu w lewo w miejscach skrzyżowań lub istotnych zjazdów publicznych, budowa obustronnego chodnika na odcinku zabudowy mieszkaniowej oraz ścieżki pieszo-rowerowej na pozostałym odcinku ulicy Chorzowskiej (po jej północnej stronie).
Powstanie również ścieżka rowerowa po południowej stronie ulicy, na całym jej odcinku, łącznie z wykorzystaniem na ten cel dawnych torów tramwajowych nad torami kolejowymi przy skrzyżowaniu Chorzowskiej z ulicą Szymanowskiego. Zasadniczym celem zmiany funkcji Chorzowskiej jest likwidacja nieczynnego torowiska tramwajowego. Nieużytkowany od kilku lat pas obniża estetykę ulicy, a dzikie parkowanie w tym miejscu wpływa negatywnie na bezpieczeństwo ruchu.

Ma być wizytówką Zatorza 

Pierwotnie przyjęto jedynie zagospodarowanie terenu po byłym torowisku, jednak w dalszym toku rozszerzono zainteresowanie na cały przekrój ulicy.- Pierwsze prace będą możliwe po zakończeniu etapu projektowania i uzyskania wymaganych przepisami decyzji powiązanych z realizowaną inwestycją drogową. Dążeniem było nadanie Chorzowskiej, jako jednej z głównych arterii wjazdowych do Gliwic, należnego jej charakteru i estetyki, przez co ma się ona stać swego rodzaju wizytówką tej części miasta – mówi rzeczniczka ZDM.

Małgorzata Lichecka
 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj