Najprawdopodobniej pod koniec bieżącego roku zakończy się budowa Centrum Przesiadkowego na terenach pokolejowych po północnej stronie dworca PKP, w sąsiedztwie ulic Tarnogórskiej i Toszeckiej. Inwestycja jest dedykowana obsłudze komunikacji pasażerskiej lokalnej, dalekobieżnej oraz busów. Czy wjazd i wyjazd będzie komfortowy dla kierowców? Sprawdzamy.

W zasadzie gotowy jest zadaszony dworzec autobusowy wraz z budynkiem głównym obsługi pasażerskiej. Trwają tam prace wykończeniowe. Zmodernizowany został tunel łączący to miejsce ze stacją i dalej z południową stroną miasta. Wciąż prowadzone są roboty związane z przebudową układu drogowego w sąsiedztwie tej inwestycji. Czy przedsięwzięcie, które będzie generowało wzmożony ruch pojazdów może powodować paraliż komunikacyjny w tej części miasta? Urzędnicy twierdzą, że nie i wyjaśniają jakie przyjęli rozwiązania.

Wjazd i wyjazd z dwóch stron

Zgodnie z projektem obszar Centrum Przesiadkowego w zakresie pojazdów mechanicznych obsługiwany będzie z dwóch kierunków. Od zachodu poprzez ulice: Toszecką i Składową, a od wschodu przez skrzyżowanie z ul. Tarnogórską. Piesi i rowerzyści będą korzystali z ciągów wzdłuż tych ulic, dodatkowo od strony południowej tunelem, którego odnoga prowadzić będzie do budynku głównego CP, a od północnej poprzez łącznik pieszo-rowerowy z ul. Kolberga wzdłuż ul. Udzieli.
- Podstawowym założeniem było oddzielenie komunikacji publicznej od ruchu generowanego przez pojazdy prywatne – mówi Mariusz Komidzierski naczelnik Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

Trzy układy

Rozdział ten odbywać się będzie poprzez częściowo niezależne, choć powiązane ze sobą trzy układy drogowe. Rozwiązanie „A” powstało w wyniku połączenia „ślepych” do tej pory ulic Składowej i Toszeckiej (odcinek za stacją paliw Orlen, obol Lidla). W efekcie powstanie pętla pomiędzy ul. Warszawską i rondem Kaczyńskiego a Centrum Przesiadkowym umożliwiająca zarówno wjazd na teren centrum, jak i przejazd przez obszar skrajny będący w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
Układ drogowy „B” to analogiczna pętla powstała od strony ul. Tarnogórskiej w śladzie dotychczasowej jezdni wjazdowej. Dobudowana jezdnia wyjazdowa pozwoli na połączenie obu nitek. Włączenie do ruchu ul. Tarnogórskiej odbywać się będzie poprzez nowobudowaną sygnalizację świetlną. Dodatkowo w ul. Tarnogórskiej od strony ul. Kolberga w kierunku dworca PKP wykonano dodatkowy pas dla prawoskrętu na teren CP.
Rozwiązanie drogowe „C” to z kolei układ dróg rozprowadzających pojazdy komunikacji zbiorowej oraz taksówki w obszarze zasadniczym pomiędzy drogami wjazdowymi i wyjazdowymi, poszczególnymi stanowiskami peronowymi, zatokami postojowymi oraz parkingami.

Tranzyt nie dla wszystkich

Założono, że pojazdy komunikacji zbiorowej, taksówki oraz pojazdy upoważnione będą miały dostęp do wszystkich trzech układów drogowych i w ten sposób będą mogły korzystać z tranzytu przejazdowego przez Centrum Przesiadkowe od ul. Tarnogórskiej do ul. Toszeckiej/ul. Składowej i odwrotnie. Zakaz poruszania się w taki sposób będzie dotyczył natomiast właścicieli samochodów prywatnych. Oni będą mogli wjeżdżać do obszaru „C” korzystając jedynie z jednej z dwóch pętli: A lub B.
Na terenie Centrum Przesiadkowego w obszarach A i B przewidziano tzw. parkingi „kiss&ride” oraz ograniczoną liczbę miejsc postojowych (80 szt.), jak również wydzielono miejsca taxi oraz miejsca postoju autobusów i busów.

Były analizy, ale...

Naczelnik Komidzierski zapewnia, że zarówno na etapie koncepcji (2015 r.) jak i na początkowej fazie prac projektowych (2017 r.) przeprowadzane były analizy ruchu samochodowego, na bazie których opracowywano dokumentację. Uzupełnieniem tego układu jest również prowadzona obecnie przez Zarząd Dróg Miejskich przebudowa ulic Piwnej i ul. Hlubka wraz z budową miejsc postojowych na terenie pomiędzy ulicami Piwną a Na Piasku. - Z uwagi jednakże na włączenie do układu drogowego w Gliwicach DTŚ oraz odcinków obwodnicy miasta dane z wymienionych analiz mogły się w praktyce po 7 latach znacząco zmienić – zauważa Komidzierski.
Czy zaprojektowane rozwiązania sprawdzą się? Przekonamy się o tym pod koniec roku.
(s)
 

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj