Zewnętrzy i całoroczny waży około 300 kilogramów. Dzięki obudowie ze stali i betonu oraz hermetycznej klawiaturze jest odporny na wandali i na warunki zewnętrze oraz atmosferyczne. 

Nie przeszkadza mu deszcz czy pył. Działa przy temperaturach od minus 20 do plus 50 stopni Celsjusza i jest wodoodporny. Posiada inteligentny system zdalnego zarządzania, dzięki czemu można kontrolować np. jego głośność czy czas działania. Dodatkowo może być zasilany energią słoneczną. Chociaż kształtem i dźwiękiem nie różni się od znanego nam instrumentu muzycznego, to jednak jest to urządzenie wyjątkowe.  O czym mowa? O niezwykłym izraelskim fortepianie Cadenza, który dystrybuowany jest przez gliwicką firmę Fulco System.

Historia Cadenzy rozpoczęła się wiele lat temu w Genewie, kiedy to profesor Dan Kaufmann zauważył, że fortepian postawiony na ulicach miasta powoduje ogromne zainteresowanie wśród przechodniów, jednak jest on narażony na działanie warunków atmosferycznych. Stąd narodził się pomysł, aby rozwinąć ideę betonowego pianina i w 2017 roku pierwszy fortepian stanął na placu Syjonu w Jerozolimie i od razu stał się hitem. W 2022 roku, na świecie jest zainstalowanych już ponad 80 fortepianów i ta liczba rośnie.

Polska jest drugim krajem na świcie, a pierwszym w Europie, gdzie pojawiły się na stałe fortepiany Cadenza. Gliwicki rynek był pierwszym miejscem w Polsce, w którym fortepian został zaprezentowany, jednak to Katowice były pierwszym miastem, w którym pojawiły się te wyjątkowe instrumenty na stałe. W ślad za stolicą Górnego Śląska poszedł m.in. Mikołów, Bielsko-Biała, Tychy czy Rzeszów. Do jego zakupu sposobią się inne miasta, bo fortepian Cadenza zbliża do siebie ludzi i tworzy wyjątkowe relacje społeczne dzięki wspólnemu językowi, jakim jest muzyka.

Fortepian zawdzięcza swoją odporność przede wszystkim konstrukcji oraz przemyślanym rozwiązaniom technicznym. Na stalowej konstrukcji osadzona jest betonowa skorupa, która może zostać dowolnie spersonalizowana. Instrument jest w pełni elektroniczny, więc może być zasilany tak z sieci, jak i energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych. Najważniejszym elementem jest klawiatura, która posiada ważone klawisze oraz jest w pełni wodoodporna, oraz podgrzewana, co pozwala wykonywać bez problemów koncerty nawet w wigilijną noc.

- Dla nas Cadenza to coś więcej niż instrument. Chcemy, aby nasz fortepian dawał radość, tworzył więzi społeczne, ale przede wszystkim był dostępny dla każdego, bez względu na wiek czy umiejętności. Kiedy fortepian przyjechał do Polski oraz po raz pierwszy stanął w przestrzeni miejskiej na gliwickim rynku, nic nie zapowiadało tego, jak szybko Cadenza zagości w świadomości Polaków. Każdego dnia otrzymujemy zapytania o fortepian nie tylko z sektora prywatnego czy publicznego, ale również od osób prywatnych w ramach budżetów obywatelskich, co jest dużym zaskoczeniem, w pozytywnym rozumieniu – mówi Klaudia Miś, przedstawiciel marki Cadenza w Polsce

W ostatnim czasie w miastach na całym świecie pojawia się mocny trend wprowadzania sztuki na ulice – także muzyki. Miasta zauważają w tym wielką szansę na rozwój i wzrost świadomości kultury u wszystkich pokoleń. Fortepiany Cadenza na rynkach, deptakach i promenadach dopełniają otoczenie. Są wspaniałym uzupełnieniem miejskiego krajobrazu. W turystycznych miejscowościach przyciągają jeszcze więcej turystów, a w dużych miastach w codziennym pośpiechu i gwarze dodają lekkości i zachęcają do odrobiny refleksji.

Gliwice, gdzie mieście się szkoła muzyczna, teatr fortepian Cadenza byłby świetną atrakcją dla wszystkich mieszkańców i przyjeżdżających do nas turystów.
Kto wie, czy tak się nie stanie, bo dotarły do nas informacje, że w gliwickim budżecie obywatelskim pojawił się pomysł zakupu takiego fortepianu. Czy zagości on zatem na stałe w naszym mieście?

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj