Centrum Kultury Victoria ogłosiło właśnie listę artystów trzeciej edycji True Tone Festival, który w tym roku rozpocznie się w Gliwicach 24 maja. W trakcie sześciu festiwalowych dni usłyszymy aż jedenaście projektów. Hasło festiwalu jest niezmienne – szczerości szukamy w muzyce.

Na tym festiwalu fuzja jazzu spotka się z muzyką współczesną, klasyczną, kameralną, muzyką świata, folkiem, elektroniką, ambientem, minimalizmem, muzyką klubową, muzyką filmową, rockową, punkową i mnóstwem innych dźwiękowych eksperymentów.

W tym roku festiwal otworzy Quintet Wojtka Mazolewskiego. Zaprezentuje program poświęcony duchowemu jazzowi (spiritual jazz), który powstał w latach 60. XX wieku w Stanach Zjednoczonych m.in. za sprawą John Coltrane’a, Pharoah Sandersa, Don Cherry’ego i Sun Ra.

W Gliwicach po raz pierwszy w Polsce wystąpi Maxime Denuc, aby zaprezentować swoją twórczość z albumu „Nachthorn”. Belg za pomocą kontrolera MIDI stworzył syntezator w oparciu o organy piszczałkowe, znajdujące się w kościele św. Antoniego w Düsseldorfie. W przypadku Maxime Duneca organizatorzy rezygnują z tradycyjnego podziału sali scena-publiczność. Koncert odbędzie się na środku Ruin Teatru w systemie nagłośnieniowym quadro.

Artystów zapraszanych na True Tone łączy tak wiele, że nie sposób wszystkie te punkty wspólne wymienić, ale jednym z nich jest zapewne nurt określany minimalizmem amerykańskim (początki lata 60. XX wieku), który na myśl przywołuje takie nazwiska jak: Steve Reich, Philip Glass, Terry Riley i Michael Nyman. Założeniami tego nurtu w muzyce współczesnej, charakteryzującego się rytmicznością, powtarzalnością (repetytywność) i czerpaniem z kultury azjatyckiej afrykańskiej, inspirują się muzycy na całym świecie do dnia dzisiejszego. Jednym z takich artystów jest Akusmi, czyli Pascal Bideau, francuski kompozytor muzyki filmowej i muzyki do reklam telewizyjnych, mieszkający w Londynie. Jego występ to solo show, gdzie muzyk używa wielu instrumentów akustycznych (gitara, saksofon, gongi) oraz elektronicznych (syntezator, komputer), aby przepuścić je przez loopery i stworzyć na scenie efekt wieloosobowego zespołu. To będzie pierwszy koncert Akusmi w naszym kraju.

William’s Things to projekt założony przez Michała Górczyńskiego, Seana Palmera i Tomasza Wirackiego. Artyści inspiracji szukają w poezji. Ich muzyka to połączenie dostojnej, akordowej pianistyki z transowym, potężnym klarnetem kontrabasowym i szalenie charyzmatycznym wokalem.

Na True Tone Festival pojawi się grupa Bastarda, która sięga po repertuar muzyki współczesnej, dawnej, folkowej i muzyki świata. Ich oryginalne podejście obecnie lokuje grupę jako jeden z najbardziej oryginalnych zespołów w Polsce. Bastarda zaprezentuje w Gliwicach repertuar z najnowszego albumu - X – poświęconego polskim kompozytorom muzyki filmowej XX wieku. Kolejnym zespołem działającym na przekór modom i skojarzeniom jest Jazzpospolita – balansująca między takimi brzmieniami i gatunkami jak: post, avant, pre, trans, prog, soft, hard. Rock, ambient, minimal, trip-hop. Albumy zespołu charakteryzują się harmonią, dynamiką, wrażliwością i melodyjnością.

Z planety Versus na True Tone Festival przyleci do nas Hoshii,  czyli nowy projekt Kuby Więcka - obecnie najzdolniejszego, najoryginalniejszego i najbardziej zapracowanego saksofonisty młodego pokolenia w Polsce.

Jeśli jesteśmy już przy planetach, to w programie True Tone nie mogło zabraknąć grupy Siema Ziemia. To elektroakustyczny kwartet czerpiący z muzyki elektronicznej takiej jak: breakbeat, techno, footwork/juke łącząc ją z jazzową improwizacją. Na ich ostatniej trasie znalazły się przystanki we Francji, Anglii i Czechach.

W podobnych, bo elektronicznych rejonach, swoją muzykę tworzy także duet Pędziwiatr / Rak, czyli muzycy kojarzeni z grupami EABS i Błoto. Ich wspólny projekt (syntezatory, perkusja) nazwali Zimą Stulecia. Jest to eksperymentalna muzyka elektroniczna, która wiele wynosi z grania klubowego tj. house czy deep house. Artystów inspirowała też muzyka filmowa, klasyczna i telewizyjne reklamy. Dodając do tego improwizację oraz energię, przed nami koncert, na którym trudno będzie wystać/wysiedzieć w miejscu.

Na festiwalu nie zabraknie także muzyki zaangażowanej, dla której pożywieniem jest katastrofa klimatyczna i ekonomiczna, wojna i polaryzacja społeczeństwa. To temat twórczości spod szyldu Ninja Episkopat.

True Tone 2024 zakończy koncert zespołu Błoto. Zespół obecnie stoi na czele nowej fali muzyki około jazzowej w Polsce, ale także za granicą (The Gaurdian umieścił „In Search Of A Better Tomorrow” na 6. miejscu w kategorii najlepszych albumów 2023 w kategorii „World Music”). Błoto to przede wszystkim minimalizm inspirowany psychodelą, hip hopowym groovem, elektronicznymi wycieczkami w stronę eksperymentów Herbiego Hanckoka i albumu Bitches Brew Miles Davisa. Zaangażowanie w sprawy ważne dla świata (losy planety, rosnący nacjonalizm, podziały społeczne, mowa nienawiści, układy polityczne), to główny budulec dla ich twórczości, która jest niepokojąca, brudna i gwałtowna.

Do sprzedaży trafiły już bilety na koncerty. Szczegóły dostępne na stronie ckvictoria.pl.
Łukasz Kwaśniewski, zastępca dyrektora Centrum Kultury Victoria, współtwórca festiwalu

Nowiny Gliwickie patronują festiwalowi.
 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj