Pod koniec grudnia gliwicki tabor PKM uzupełniony został o kolejne 8 autobusów elektrycznych i 17 hybryd. Tym samym na nasze ulice wyjeżdża łącznie 50 pojazdów napędzanych elektrycznie lub hybrydowo. To ok. 25 % całego taboru, liczącego 192 autobusy.

„Elektryki” dla gliwiczan

    Zakupione w grudniu autobusy elektryczne i hybrydowe to niskopodłogowe Solarisy, których zakup, o wartości 40 mln zł, sfinansowany został przy wsparciu unijnym (18,5 mln zł). Środki unijne pochodzą z Działania: 11.4 Transport miejski, Priorytetu: XI: REACT-EU Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. 
    Autobusy elektryczne, przekazane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, jeżdżą na trasie Sośnica, Łabędy i osiedle Waryńskiego, a także w Żernikach, na Sikorniku i Trynku. Siedem z nich ma długość 12 metrów, jeden jest 18-metrowy.
    – Poprzez inwestycje w niskoemisyjne pojazdy Metropolia podnosi jakość transportu na całym swoim obszarze. Nowy zakup ma ograniczyć emisję zanieczyszczeń powietrza i hałasu. Nowoczesny, przyjazny środowisku i komfortowo wyposażony tabor zwiększy też atrakcyjność transportu publicznego. Zależy nam na tym, żeby pasażerowie podróżowali w komfortowych warunkach – pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi i ładowarki USB, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wózkami dziecięcymi czy z rowerami. Mamy nadzieję, że coraz więcej pasażerów będzie korzystało z transportu publicznego. Kolejnych zakupów mających na celu zazielenianie transportu publicznego – 
w ramach Programu Zielony Transport Publiczny – dokonamy w przyszłym roku. Do Gliwic trafi wówczas kolejnych siedem autobusów elektrycznych – wyjaśnia Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.
    Do zasilania autobusów elektrycznych zakupione i zamontowane zostało także 8 ładowarek, 
w tym 4 podwójne mobilne (każda o mocy co najmniej 2 x 40 kW) oraz 4 pantografowe (o mocy co najmniej 200 kW). Są one zlokalizowane na przystankach przy ulicach Toruńskiej, Mechaników, Szafirowej i Jesiennej. Ładowarki zakupione zostały w ramach Programu GEPARD II, a dofinansowanie do ich zakupu pochodzi ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. 

Hybrydowe rozwiązania

   Najwięcej autobusów spośród tych, które wykorzystują energię elektryczną, wykorzystuje rozwiązania hybrydowe. Tylko w grudniu gliwicki PKM zakupił kolejne 17 takich pojazdów. Dla wygody pasażerów, są one wyposażone w klimatyzację, monitoring i bezpłatne wi-fi. Napęd, który zastosowany został w tych pojazdach, znany jest pod nazwą „mild hybrid” 
i stanowi rozwinięcie technologii rekuperacyjnej, wykorzystującej energię wytwarzaną podczas hamowania. Dzięki temu autobusy emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska.
   Każdym z autobusów jednorazowo może podróżować 145 pasażerów, w tym 40 w wygodnych, ergonomicznych fotelach. Zastosowane zostały także rozwiązania przyjazne dla osób niepełnosprawnych, w tym dedykowane im siedzenia, oznaczone specjalnym kolorem. Dodatkowo, na pionowych poręczach znajdują się przyciski „STOP”, za pomocą których można zasygnalizować kierowcy chęć skorzystania z przystanku na żądanie. Przyciski oznakowane są również językiem Braille’a. Oczywiście pojazdy są przystosowane 
do przewozu wózka dziecięcego, inwalidzkiego oraz roweru.

Konsekwentnie do celu

    Obecnie gliwickich pasażerów obsługuje 18 autobusów elektrycznych i 32 autobusy hybrydowe. 10 autobusów elektrycznych to pojazdy marki Volvo (siedem 12-metrowych i trzy 18-metrowe), które na linie komunikacyjne trafiły 28.02.2022 r. Autobusy te posiadają wyjątkowo duże okna, specjalny system oświetlenia oraz funkcjonalnie rozmieszczone uchwyty, poręcze, kasowniki i przyciski. 
   - W trosce o ekologię i komfort pasażerów systematycznie odświeżamy tabor. Autobusy, które kupujemy zapewniają pasażerom dobre warunki podróży, są też przyjazne środowisku – wyjaśnia prezes PKM w Gliwicach, Henryk Szary.

 

Materiały partnera

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj