Ilość miejsc do parkowania samochodów w centrach naszego miasta zawsze pozostanie już deficytowa. Dlatego trudno nie zwracać uwagi na te, które stoją puste. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych narzuca na miasta obowiązek wyznaczania miejsc przeznaczonych do ładowania pojazdów. Samochodów elektrycznych wciąż jest jednak w naszym mieście niewiele, więc miejsca te świecą pustkami.

Gdzie ten milion elektryków?

Do 2025 roku premier obiecał, że po polskich drogach jeździć będzie milion elektryków. Do deadline’u zostało wprawdzie jeszcze dwa lata, ale – póki co – w Polsce mamy zarejestrowanych ledwie kilkadziesiąt tysięcy tego typu aut. W Gliwicach jest ich 256 i 340 hybrydowych (ale tylko 30 typu plug in, a zatem ładowanych prądem zewnętrznym). Reasumując, ze stacji ładowania korzystać mogłoby maksymalnie 286 samochodów jednocześnie (co oczywiście się nie zdarzy), a ustawa o elektromobilności przewiduje, że w mieście o takiej liczbie mieszkańców jak nasze, tego typu miejsc musi być co najmniej 100.

To nie są parkingi dla elektryków

Na miejscach oznaczonych kopertą i znakiem EV nie można parkować. Byłoby to nieprzestrzeganie znaków drogowych, a dokładniej -  art. 92 § 1. Kodeksu wykroczeń. Grozi za to grzywna lub co najmniej nagana. Co  jednak trzeba koniecznie wyjaśnić – na miejscach tych nie mogą parkować również elektryki. Wyjaśnia to rzecznik policji, podinspektor Marek Słomski.

- Zgodnie z przepisami miejsca oznaczone znakiem EV służą do postoju wyłącznie w czasie ładowania. Jeśli użytkownik samochodu elektrycznego skończył ładowanie akumulatorów i dalej stoi na miejscu, również popełnia wykroczenie – mówi policjant.

Miasto tylko wyznacza miejsca

Rzecznik prezydenta Łukasz Oryszczak podkreśla, że miasto jedynie wyznacza ogólnodostępne miejsca, na których Tauron buduje stacje ładowania. Dodajmy, że w tę liczbę 100 punktów, wliczane są także te, które stoją np. na parkingach galerii handlowych czy przy stacjach paliw. Niemniej trzy lata temu przyjęta została uchwała, na mocy której zatwierdzony został plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania, sporządzony przez Pomorską Grupę Consultingową. Na jego podstawie, tylko na Starym Mieście, zlokalizowanych jest ok. 20 kopert zarezerwowanych dla ładujących się elektryków. Niestety, to również 20 miejsc mniej do parkowania.

aku

 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj