Dużo zieleni, nowe nawierzchnie jezdni i chodników, meble miejskie, elektryczny lub hybrydowy pojazd kursujący wahadłowo od placu Inwalidów Wojennych do dworca. Pracownia architektoniczna PROjARCH przygotowała koncepcję nowej Zwycięstwa. Miasto otrzymało ją w sześciu wariantach.
W 2018 roku dawna Wilhelmstrasse kończy 142 lata, więc proponowane zmiany to dobry urodzinowy prezent. Ale przede wszystkim historyczny moment dla najważniejszej miejskiej ulicy. Koncepcję wypracowano w ramach spotkań z mieszkańcami, Gliwicką Radą Rowerową, radą osiedla, liderami społecznymi, słuchając mieszkańców, którzy, jak nikt inny, czują ulicę.

Zakłada się, że Zwycięstwa, przynajmniej w pierwszym okresie wprowadzania zmian, nie będzie wyłączona z ruchu. Przewidziano natomiast zwężenie jezdni do około siedmiu metrów (teraz ma 12 m).  Wstępne warianty, po konsultacjach z Gliwicką Radą Rowerową, nie wprowadzają separacji ruchu samochodowego od rowerowego. W ciągu Zwycięstwa rozplanowano zatoki autobusowe i przystanki, a dozwoloną prędkością będzie 20 lub 30 km/h. 

Zmienią się funkcje chodników: te po prawej stronie, w osi od rynku do dworca, zyskają wydzielone miejsca do rozładunku dostaw oraz pas dla kawiarnianych ogródków.  Ważnym elementem traktu będą siedziska, także okalające drzewa, oraz ławeczki. Drugi chodnik posłuży do szybkiego przemieszczania się. Projektanci zaproponowali wiele oznaczeń dla osób niepełnosprawnych, na przykład pylony z napisami w języku Braille`a. 

Warianty złożone do urzędu miejskiego i Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach wskazują na  zachowanie dotychczasowego oświetlenia, jednak uzupełnionego o dekoracyjne, montowane w  chodnikach. Będzie podświetlać elementy małej architektury, ławki, przysiadki, siedziska czy drzewa. Z obiektów kubaturowych wprowadzono wiaty przystankowe ze szklanych elementów, nieco futurystyczne, aczkolwiek dobrze współgrające  z secesyjną zabudową Zwycięstwa.     

Jezdnię zakomponowano z kostki granitowej z mniejszymi niż na starówce fugami,  chodniki natomiast z betonu i kamienia z drobnymi elementami klinkierowymi, jako kompozycyjnymi przerywnikami  w nawiązaniu do charakteru  ulicy. 

Miasto zaprezentuje szczegóły koncepcji na konferencji prasowej w przyszłym tygodniu.     

Małgorzata Lichecka 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj