Miasto rozwiązało umowę z firmą wykonującą projekt inwestycji jako nierzetelną. Tym samym zagrożone stało się 130 mln zł dotacji unijnej. Na przystąpienie do konkursu jest czas do końca roku, a Gliwice nie mają kompletnej dokumentacji. Jak utrzymują przedstawiciele ratusza, firma Pas Projekt sprawiała kłopoty od początku. 
- Wykonawca przekraczał termin za terminem, mieliśmy też uwagi co do jakości jego pracy. Wiele z części projektu wymagało korekt zatrudnionych przez miasto ekspertów z Politechniki Śląskiej. Powstały wbrew sztuce inżynierskiej, a wybudowanie na ich podstawie konstrukcji mogłoby grozić katastrofą budowlaną – przekazuje Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic.

Pytanie, z jakich względów, skoro skala rzekomych błędów była ewidentna, miasto zwlekało z wypowiedzeniem umowy do ostatniej chwili. Inwestycja, żeby wziąć udział w konkursie o eurośrodki w ramach programu operacyjnego dla Śląska, musi zostać zgłoszona do końca roku. 

- Firma wygrała przetarg i nie było co dyskutować z wynikiem. Potem, mimo uwag, wydawało się, że lepiej i szybciej będzie dociągnąć projekt z tym samym wykonawcą, niż wymieniać go w trakcie. Jednak poziom nierzetelności przekroczył wszelkie granice – odpowiada rzecznik prezydenta.

Inwestycja za ćwierć miliarda złotych wisi na włosku. W grę wchodzi również 130 mln spodziewanej eurodotacji. Jarzębowski przekonuje, że jeszcze nie wszystko stracone. 

– To, co jest wymagane do złożenia wniosku o unijne pieniądze, czyli projekty budowlane, jest gotowe w ok. 70 proc. Aby dotrzymać terminu, będziemy ratować sytuację, najprawdopodobniej siłami podwykonawców. Jest szansa, że wygramy walkę z czasem – uważa rzecznik. 

Inwestycja nazywana Zachodnią Bramą Metropolii Silesia ma powstać na kupionych przez miasto dawnych terenach kolejowych po północnej stronie dworca PKP. Ma łączyć wszystkie środki transportu miejskiego w zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów i rowerów. Razem ze zmodernizowanym dworcem kolejowym inwestycja tworzyć ma duży węzeł przesiadkowy. 

W ramach inwestycji zaplanowano również przebudowanie dużego fragmentu centrum, obejmującego rejon ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego. Istotne zmiany przewidziano w związku z placem Piastów. Ważny punkt komunikacyjny miasta ma zyskać nową aranżację (m.in. mają pojawić się parkingi). 

(pik)

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj