Podjęcie prac konserwatorskich w 2016 było konieczne ze względu na zły stan techniczny oraz estetyczny zabytku. Funkcjonująca w warunkach ciągłego zawilgocenia fontanna była w różnym stopniu pokryta warstwą tzw. kamienia kotłowego, czyli osadu węglanów wapnia i magnezu, powstającego z opływającej obiekt twardej wody. Niecka fontanny była nieszczelna, a instalacja wodno-kanalizacyjna nie funkcjonowała prawidłowo.


Wykonano ją w 1928 r. i ustawiono na placu przed Haus Oberschlesien, najbardziej reprezentacyjnym hotelem w mieście. Jej autorem był znany niemiecki rzeźbiarz Hans Dammann. Absolwent Królewskiej Akademii Sztuki w Berlinie, twórca wielu pomników i fontann. Jego prace prezentowano na Wystawach Sztuki Światowej w Berlinie, a za rzeźbę „Fontanna-Pragnienie”, zrealizowaną w 1914 roku w Bad Homburg vor der Höhe, cesarz Wilhelm II nadał Dammannowi tytuł profesora.

Popularne Diabełki są stałym elementem miejskiego pejzażu do tego stopnia, że mieszkańcy natychmiast rejestrują ich „zniknięcie”. A znikały w pracowaniach konserwatorskich dwukrotnie: w 2010 i 2016 roku.    

Ważną częścią prac było zapewnienie Diabełkom właściwego posadowienia oraz izolacji. Obiekt wydźwignięto do pierwotnego poziomu nad terenem. Instalację  dobrano tak, aby tryskający strumień wody nie powodował jej nadmiernego rozbryzgiwania na rzeźby. Najbardziej zniszczone elementy, czyli bloki oktogonalnego obramowania niecki, zrekonstruowano w technice oryginału, w tzw. sztucznym kamieniu. Do jego wykonania użyto specjalnie dobranych kruszyw marmurowych.

Rzeźbiony cokół z wapienia muszlowego poddano żmudnemu oczyszczaniu z grubych osadów kamienia kotłowego. Bloki kilkakrotnie odsalano do okładów z ligniny i zdezynfekowano. Liczne spękania, ujawnione po oczyszczaniu, wypełniono żywicami, a ubytki powierzchni uzupełniono zaprawami mineralnymi o właściwościach dobranych do oryginalnego kamienia.

Metalowe odlewy Faunów wymagały nie tylko oczyszczenia z osadów kamienia, ale także usunięcia założonych w przeszłości intensywnie zielonych warstw patyny chemicznej i farb organicznych.  

Nad  pracami  czuwa zespół pracowników firmy Konserwacja Zabytkowej Architektury z Tarnowskich Gór pod kierunkiem konserwatorów zabytków Dariusza Makosza i Mileny Mzyk-Makosz.

Na metalowej obręczy pod figurami zachował się podpis odlewni:
„Guss Heinze-Barth Berlin”.Niestety, nie zachował się kuty wgłębnie napis w dolnej części cokołu, znany z materiałów archiwalnych:  HANS DAMMANN/GRÜNEWALD BERLIN/ HEINRICH ROCHLITZ.
  

Wymiary obiektu: niecka – szerokość 430 cm; cokół – średnica 149, wysokość 141 cm; przedstawienia Faunów – średnica 130, wysokość 110 cm.

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj