Firma Nextbike za sumę ponad 900 tys. zł wybuduje sieć miejskich wypożyczalni rowerów. Ma na to czas do wiosny. W kwocie wynagrodzenia mieszczą się również koszty zarządzania systemem przez okres trzech lat. Wyniki przetargu w tej sprawie magistrat podał do publicznej wiadomości 2 grudnia.
Do korzyści z używania roweru nie trzeba specjalnie przekonywać. Powszechnie wiadomo, że to tani, zdrowy, a przede wszystkim ekologiczny środek lokomocji. Znakomicie sprawdza się jako narzędzie rekreacji i turystyki, ale może być też wygodnym sposobem poruszania się w obrębie miasta. Funkcjonujące z powodzeniem w wielu miejscach Polski publiczne wypożyczalnie rowerów to właśnie odpowiedź na potrzeby komunikacji miejskiej. Już na wiosnę do tego grona dołączą Gliwice.

Temat nie jest nowy, więc przypomnijmy tylko najważniejsze szczegóły. 
1 marca na ulicach naszego miasta pojawi 100 miejskich rowerów. Każdy będzie fabrycznie nowy, a od innych wyróżniać się ma identycznym dla wszystkich niebieskim i czerwonym kolorem – barwami Gliwic. Powstanie również 10 stacji o takim samym wyposażeniu, obejmującym stojak na 15 pojazdów oraz terminal informacyjny. 

Funkcjonowanie systemu uzupełni strona internetowa, na której można się zarejestrować, sprawdzić dostępność rowerów i miejsc postojowych na poszczególnych stacjach. Jednoślad będziemy mogli wypożyczyć, odpłatnie, w sezonie – od 1 marca do 30 listopada. Stacje będą funkcjonowały całą dobę, siedem dni w tygodniu. Rozlokowanie wypożyczalni poznamy w późniejszym terminie – ustalenie mapy pozostawiono do uzgodnienia z operatorem. 

Od wczoraj, 2 grudnia, wiadomo już, kto nim został. Rywalizację o zlecenie na budowę systemu i zarządzanie nim w latach 2017-2019 wygrała firma Nextbike. Zrobi to za 931 tys. zł, co w przeliczeniu na okres funkcjonowania rozwiązania daje cenę 3,5 tys. zł miesięcznie na jedną stację. Konkurencyjna oferta, złożona przez firmę BikeU, z kwotą 9,2 tys. zł, była nieporównanie droższa, a co ważniejsze - przekraczała budżet zadania, ustalony na 1,74 mln zł. 

Warto nadmienić, że obaj operatorzy są liderami krajowego rynku tego typu usług. Działający w Szczecinie, Bielsku-Białej, Bydgoszczy i Krakowie BikeU należy do francuskiej Grupy Egis. Z kolei Nextbike, stanowiący część niemieckiej grupy, prowadzi wypożyczalnie w Białymstoku, Juchnowcu, Katowicach, Lublinie, Opolu, Poznaniu i Wrocławiu, Warszawie i w podstołecznych miejscowościach.

Zgodnie z planem, rowery miejskie powinny wyjechać na ulice Gliwic 1 marca przyszłego roku. Rozwiązanie ma funkcjonować w trzech następujących po sobie latach – do 30 listopada 2019. Jeżeli wypożyczalnie spełnią oczekiwania, pomysł będzie kontynuowany. Wtedy rozpisany zostanie jednak nowy przetarg.

(pik)

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj