Zakaz obowiązuje od prawie miesiąca, ale ci, którzy na starówce mieszkają lub przechodzą jej uliczkami odnotowują zdecydowanie mniejszy ruch.
Można powiedzieć „nareszcie”, bo my się tu męczymy od lat – mówi Małgorzata Konior, przewodnicząca zarządu Rady Dzielnicy Śródmieście. I dodaje, że skończyły się rajdy samochodowe po wąskich uliczkach. - Choć tak naprawdę to, jak zmiana organizacji wpłynęła na bezpieczeństwo, ocenimy najwcześniej za kilka miesięcy – dodaje.

Plebańska w awangardzie

W 2020 roku miasto wprowadziło pierwsze zmiany – chodziło o ogródki restauracyjne. Dlatego zamknięto Plebańską i część Raciborskiej, a na innych ulicach zmieniła się możliwość parkowania samochodów.

W 2021 roku zakazy ruchu wprowadzono na kolejnych dziewięciu ulicach i utworzono, jak podkreślają urzędnicy, na stałe Strefę Ograniczonej Dostępności dla samochodów, więc od 9 sierpnia na zamknięte ulice Starówki mogą wjechać auta ze specjalnymi identyfikatorami.

Masz identyfikator? Wjedziesz 

Identyfikatory Zarząd Dróg Miejskich wydaje: mieszkańcom, restauratorom, jest niezbędny także podczas przeprowadzek, dostawy sprzętu i wyposażenia mieszkań oraz lokali użytkowych, dostarczania przesyłek kurierskich oraz wjazdu na płytę Rynku np. par młodych w związku z ceremonią ślubną.

Do strefy wjeżdżają więc posiadacze identyfikatorów A, B, R, pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne, rowery, urządzenia transportu osobistego, hulajnogi elektryczne, motorowery elektryczne, służby miejskie, firmy ochroniarskie w czasie pełnienia obowiązków.

- Dotąd wydano 112 identyfikatorów. Wnioskodawcami byli głównie mieszkańcy, właściciele punktów handlowych, kurierzy i osoby wstępujące w związek małżeński w związku z dojazdem do ratusza. Identyfikatory wydawane są na bieżąco. Zwykle czas oczekiwania na dokument, nie przekracza kilku dni. Odmówiliśmy ok. 30 wnioskodawcom nie spełniającym kryteriów zawartych w regulaminie SOD.
Do ZDM wpłynęło też kilka zgłoszeń mieszkańców, którzy nie zgadzają się z wprowadzonymi zmianami ograniczającymi możliwość poruszania się po zamkniętej strefie Starówki -wyjaśnia Jadwiga Stiborska, rzeczniczka prasowa ZDM.

Rower może więcej 

Tomasz Herud , prezes Gliwickiej Rady Rowerowej, mówi, że większość gliwiczan czekała na takie zmiany, a co najważniejsze rowerzyści nie tylko nie utracili prawa wjazdu w zamknięte dla ruchu samochodowego uliczki, ale również zyskali kontraruch. - Będziemy więc, w pewnym sensie, uprzywilejowani w stosunku do kierowców, zyskując dodatkowe prawa, czyli możliwość jazdy w każdym kierunku. Oczywiście pojawiły się postulaty, że skoro zabrano kierowcom starówkę to sprawiedliwiej będzie jeśli zabierze się ją również rowerzystom, bo też przeszkadzają - Herud uważa, że to nieporozumienie: rowery są ekologiczne, nie generują spalin i nie zabierają tyle miejsca co samochody.

W 2020 roku zamknięto pierwsze dwie uliczki – Plebańską i Raciborską – od Średniej do Rynku.

Strefa Ograniczonej Dostępności wraz z zakazem ruchu obejmować będzie Rynek oraz następujące ulice:
• Zwycięstwa – od placu Inwalidów do Rynku,
• Matejki – od Rynku do ul. Tkackiej,
• Bytomską – od Rynku do ul. Tkackiej,
• Bankową – od ul. Kaczyniec do Rynku,
• Krupniczą – od Rynku do ul. Kaczyniec,
• Raciborską – od placu Wszystkich Świętych do Rynku,
• Szkolną,
• Plebańską – od Rynku do placu Wszystkich Świętych,
• Krótką,
• Średnią – od ul. Kaczyniec do placu Inwalidów.

Małgorzata Lichecka

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj