Remont mostu na Kanale Gliwickim i wiaduktu
w Paczynie, wymiana torów i rozjazdów oraz nowa sieć trakcyjna między Toszkiem
a Rudzińcem Gliwickim to pierwsze widoczne efekty rewitalizacji linii Toszek
Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, jednego z ważniejszych
szlaków towarowych na południu kraju. Jego remont od wakacji prowadzi spółka
PKP Polskie Linie Kolejowe.
Prace rozpoczęły się w lipcu od rozbiórki nieczynnego od lat
toru numer 1 linii kolejowej 153, która łączy Toszek Północ i Rudziniec
Gliwicki. Od tego czasu wykonawca wzmacnia podtorze i wymienia nawierzchnię
kolejową. Nowy tor będzie gotowy jeszcze w tym roku, jednak pierwsze pociągi
towarowe pojadą po nim najwcześniej w kwietniu przyszłego roku, po zamontowaniu
nowej sieci trakcyjnej.
Ostatnie prace
Dobiegają końca także prace na ważnych kolejowych obiektach
inżynieryjnych, np. na wiadukcie w okolicach Paczyny i moście nad Kanałem Gliwickim Wykonawca oczyścił, wzmocnił i odmalował kratownice obu
obiektów. Teraz układa na nich nowe podkłady i tory oraz wzmacnia betonowe
podpory. Na moście, który jest największym tego typu obiektem nad Kanałem
Gliwickim, wymienione zostaną także stalowe elementy podtrzymujące 65-metrową
kratownicę. Ze względu na jego skomplikowaną konstrukcję i położenie, wykonawca
prac musiał skorzystać z podwieszanego rusztowania.
Nowa jakość obsługi
pociągów
Rewitalizacja linii towarowej z Toszka Północ do Starego Koźla
ma poprawić jakość obsługi pociągów towarowych. Na stacjach w Toszku Północ i Rudzińcu Gliwickim montowane są obecnie rozjazdy kolejowe, wyposażone w
automatyczne napędy elektryczne. To urządzenia umożliwiające pociągom zmianę
torów bez konieczności przerywania jazdy. Zwrotnice nowoczesnych rozjazdów będą
przestawiane automatycznie za pomocą impulsu elektrycznego, co pozwoli na szybszy przejazd
pociągu z jednego toru na drugi. Nowy system sterowania ruchem kolejowym
wpłynie także na zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczy awarie. Na całej
rewitalizowanej linii wymienionych zostanie ok. 40 kilometrów torów i sieci
trakcyjnej. Prace będą prowadzone na 6
mostach, 18 wiaduktach i 27 przepustach. Wyremontowanych zostanie także 10
nastawni, których zadaniem jest sprawne prowadzenie pociągów zgodnie z
ustalonym rozkładem jazdy oraz zapewnienie bezpieczeństwa ich przejazdu.
Rewitalizacja na
Opolszczyźnie
Ruszyły także prace na opolskich odcinkach linii kolejowej z
Toszka Północ do Starego Koźla. Pomiędzy Rudzińcem Gliwickim i Sławięcicami
robotnicy rozpoczęli układanie nowych torów. W grudniu ruszy też rewitalizacja kolejnego
odcinka trasy od Sławięcic do Nowej Wsi, a także budowa – w miejscu starego – nowego
mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim. Będzie to najważniejszy obiekt inżynieryjny opolskiego
fragmentu linii kolejowej. Składy towarowego jadą po nim w drodze do Zakładów
Grupy Azoty – największego
koncernu chemicznego w Polsce.
Nowy most będzie wyposażony w ponad 40-metrową kratownicę i
betonowe podpory po obu stronach kanału. Zmieni się konstrukcja nawierzchni
kolejowej. W tej chwili tor jest ułożony na mostownicach, czyli drewnianych
podkładach kolejowych stosowanych na mostach. Nowy obiekt będzie posiadał
koryto balastowe, czyli przestrzeń, w której zostanie wysypana warstwa tłucznia.
Na niej zostaną ułożone podkłady i nowy tor, dokładnie taki sam jak na nasypach
kolejowych, co pozwoli pociągom na jazdę po moście z prędkością 80 km/h. W przyszłym
roku rozpocznie się wymiana rozjazdów kolejowych i skrzyżowań torowych na
stacjach w Starych Koźlach i Nowej Wsi.
Rewitalizowana linia kolejowa to jedna z najważniejszych
tras towarowych na Śląsku i Opolszczyźnie. Tędy węgiel z Rybnickiego Okręgu
Węglowego jest transportowany między innymi do portów morskich w Szczecinie,
Świnoujściu i Gdyni. Po zakończeniu prac remontowych pociągi towarowe na
odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki pojadą z prędkością 90 km/h. Na
odcinku z Rudzińca Gliwickiego do Starego Koźla przyspieszą natomiast do 80 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości, skróci się czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii. Dzięki temu więcej towarów będzie
transportowanych koleją co odciąży linie osobowe oraz drogi krajowe i lokalne.
Linia z Toszka Północ do Rudzińca Gliwickiego to szlak
towarowy, ale jego rewitalizacja będzie miała pozytywny wpływ na transport
osobowy na południu Polski. Przejmie znaczną część
pociągów towarowych korzystających obecnie z linii pasażerskich numer 132
(łączącej Bytom i Wrocław Główny) oraz linii numer 137 (Katowice – Legnica).
Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie tam liczby przewozów pasażerskich.
Rewitalizacja całej linii
zakończy się w połowie 2019 roku.
Materiały prasowe partnera
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682,
872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” jest
współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze (0) Skomentuj