Remont mostu na Kanale Gliwickim i wiaduktu w Paczynie, wymiana torów i rozjazdów oraz nowa sieć trakcyjna między Toszkiem a Rudzińcem Gliwickim to pierwsze widoczne efekty rewitalizacji linii Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, jednego z ważniejszych szlaków towarowych na południu kraju. Jego remont od wakacji prowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.    

 

Prace rozpoczęły się w lipcu od rozbiórki nieczynnego od lat toru numer 1 linii kolejowej 153, która łączy Toszek Północ i Rudziniec Gliwicki. Od tego czasu wykonawca wzmacnia podtorze i wymienia nawierzchnię kolejową. Nowy tor będzie gotowy jeszcze w tym roku, jednak pierwsze pociągi towarowe pojadą po nim najwcześniej w kwietniu przyszłego roku, po zamontowaniu nowej sieci trakcyjnej.

Ostatnie prace

Dobiegają końca także prace na ważnych kolejowych obiektach inżynieryjnych, np. na wiadukcie w okolicach Paczyny i moście nad Kanałem Gliwickim Wykonawca oczyścił, wzmocnił i odmalował kratownice obu obiektów. Teraz układa na nich nowe podkłady i tory oraz wzmacnia betonowe podpory. Na moście, który jest największym tego typu obiektem nad Kanałem Gliwickim, wymienione zostaną także stalowe elementy podtrzymujące 65-metrową kratownicę. Ze względu na jego skomplikowaną konstrukcję i położenie, wykonawca prac musiał skorzystać z podwieszanego rusztowania.

Nowa jakość obsługi pociągów

Rewitalizacja linii towarowej z Toszka Północ do Starego Koźla ma poprawić jakość obsługi pociągów towarowych. Na stacjach w Toszku Północ i Rudzińcu Gliwickim montowane są obecnie rozjazdy kolejowe, wyposażone w automatyczne napędy elektryczne. To urządzenia umożliwiające pociągom zmianę torów bez konieczności przerywania jazdy. Zwrotnice nowoczesnych rozjazdów będą przestawiane automatycznie za pomocą impulsu elektrycznego, co pozwoli na szybszy przejazd pociągu z jednego toru na drugi. Nowy system sterowania ruchem kolejowym wpłynie także na zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczy awarie. Na całej rewitalizowanej linii wymienionych zostanie ok. 40 kilometrów torów i sieci trakcyjnej. Prace będą prowadzone na 6 mostach, 18 wiaduktach i 27 przepustach. Wyremontowanych zostanie także 10 nastawni, których zadaniem jest sprawne prowadzenie pociągów zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy oraz zapewnienie bezpieczeństwa ich przejazdu.

Rewitalizacja na Opolszczyźnie

Ruszyły także prace na opolskich odcinkach linii kolejowej z Toszka Północ do Starego Koźla. Pomiędzy Rudzińcem Gliwickim i Sławięcicami robotnicy rozpoczęli układanie nowych torów. W grudniu ruszy też rewitalizacja kolejnego odcinka trasy od Sławięcic do Nowej Wsi, a także budowa – w miejscu starego – nowego mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim. Będzie to najważniejszy obiekt inżynieryjny opolskiego fragmentu linii kolejowej. Składy towarowego jadą po nim w drodze do Zakładów Grupy Azoty  największego koncernu chemicznego w Polsce.

Nowy most będzie wyposażony w ponad 40-metrową kratownicę i betonowe podpory po obu stronach kanału. Zmieni się konstrukcja nawierzchni kolejowej. W tej chwili tor jest ułożony na mostownicach, czyli drewnianych podkładach kolejowych stosowanych na mostach. Nowy obiekt będzie posiadał koryto balastowe, czyli przestrzeń, w której zostanie wysypana warstwa tłucznia. Na niej zostaną ułożone podkłady i nowy tor, dokładnie taki sam jak na nasypach kolejowych, co pozwoli pociągom na jazdę po moście z prędkością 80 km/h. W przyszłym roku rozpocznie się wymiana rozjazdów kolejowych i skrzyżowań torowych na stacjach w Starych Koźlach i Nowej Wsi.

Rewitalizowana linia kolejowa to jedna z najważniejszych tras towarowych na Śląsku i Opolszczyźnie. Tędy węgiel z Rybnickiego Okręgu Węglowego jest transportowany między innymi do portów morskich w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. Po zakończeniu prac remontowych pociągi towarowe na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki pojadą z prędkością 90 km/h. Na odcinku z Rudzińca Gliwickiego do Starego Koźla przyspieszą natomiast do 80 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości, skróci się czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii. Dzięki temu więcej towarów będzie transportowanych koleją co odciąży linie osobowe oraz drogi krajowe i lokalne.

Linia z Toszka Północ do Rudzińca Gliwickiego to szlak towarowy, ale jego rewitalizacja będzie miała pozytywny wpływ na transport osobowy na południu Polski. Przejmie znaczną część pociągów towarowych korzystających obecnie z linii pasażerskich numer 132 (łączącej Bytom i Wrocław Główny) oraz linii numer 137 (Katowice – Legnica). Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie tam liczby przewozów pasażerskich.

Rewitalizacja całej linii zakończy się w połowie 2019 roku. 

 

 Materiały prasowe partnera

 Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682, 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj