We czwartek, 8 grudnia p godz. 18.00 ostatnie spotkanie z cyklu.  Gościnią będzie Aleksandra Janus.  

W swojej pracy akademickiej i twórczej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości, a także interwencjami we współczesne krajobrazy pamięci. Wspólnie z choreografką Weroniką Pelczyńską i tancerką Moniką Szpunar przygotowała w 2020 roku performans pt. „Still Standing”, który był próbą wprowadzenia w przestrzeń miejsca pamięci - terenu byłego obozu KL Plaszow w Krakowie - ruchu jako możliwej formy upamiętnienia. Performens, bazujący na historycznej choreografii izraelskiej artystki Noi Eshkol, powstał w ramach inicjatywy Praktyki Siostrzeństwa, a punktem wyjścia dla niego były dyskusje wokół spornych wizji przyszłości terenu po byłym obozie koncentracyjnym. „Still Standing” to rodzaj żywej, ruchomej rzeźby site-specific, która stawia pytania o to, co może być pomnikiem i co może oznaczać upamiętnianie. Od swojej premiery performans został kilkakrotnie powtórzony w Krakowie przy okazji FestivALT oraz pokazany w Lublinie w ramach Lubliner Festival. „Still Standing” pozostaje w ścisłym związku z innymi praktykami pamięciowymi podejmowanymi przez Aleksandrę Janus, wykorzystującymi zieleń i przyrodę oraz ruch jako narzędzia upamiętniania. Aleksandra przybliży nam ideę swojej pracy i opowie o nowym ujęciu walki o pamięć oraz o możliwościach dla „innych” pomników.

Aleksandra Janus - doktorka antropologii, wice-prezeska Fundacji Zapomniane, dyrektorka Centrum Cyfrowego i kierowniczka działającej w jego ramach Pracowni Otwierania Kultury, kuratorka programu „Exercising modernity”. Jest współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ, wykładowczynią School of Ideas SWPS, członkinią rady serii wydawniczej Wystawianie Teorii oraz FestivALTers – grupy działającej przy żydowskim kolektywie aktywistyczno-arystycznym FestivALT. W swojej pracy akademickiej i twórczej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości, a także interwencjami we współczesne krajobrazy pamięci. Współpracowała z dr Natalią Romik przy projekcie badawczym, którego rezultatem była wystawa „Kryjówki. Architektura przetrwania” prezentowania w 2022 roku w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki i TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie. Jest współautorką i współredaktorką dwutomowej publikacji „Nie-miejsca pamięci” (2021), a także członkinią i współzałożycielką grupy Muzea dla Klimatu oraz kolektywu Kultura dla Klimatu.

Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj