W połowie 2023 roku na gliwickie ulice wyjechać ma 8 kolejnych autobusów zeroemisyjnych. Przygotowywana jest także infrastruktura ładowania, w tym 4 nowe ładowarki pantografowe – przy ul. Toruńskiej, Mechaników, Szafirowej i Jesiennej. Ich budowę możemy już zaobserwować.

Priorytet – zmniejszenie emisji zanieczyszczeń

Obecnie po gliwickich ulicach jeżdżą 192 autobusy, w tym 10 autobusów elektrycznych i 15 przegubowych hybrydowych. Elektryki dostarczone przez firmę Volvo, to siedem autobusów 12-metrowych i trzy 18-metrowe. Gliwickie hybrydy to 18-metrowe MAN-y Lion’s City 19C.

W ramach projektu „Jedziemy na prąd – zakup autobusów elektrycznych i budowa infrastruktury ładowania na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii”, gliwicki PKM otrzyma 1 autobus przegubowy o długości 18 m, z bateryjnym napędem elektrycznym oraz 7 autobusów jednoczłonowych o długości nadwozia ok. 12 m, również z napędem bateryjnym.

Dodatkowo przygotowana zostanie infrastruktura, która umożliwi „tankowanie” elektryków. Będą to 4 podwójne ładowarki, każda o mocy min. 2 x 40 kW i 4 ładowarki pantografowe o mocy min. 200 kW każda, zlokalizowane na przystankach komunikacyjnych w Gliwicach – przy ul. Szafirowej, Jesiennej, Toruńskiej i Mechaników.

Koszt zakupu ładowarek szybkiego ładowania szacowany jest na ok. 750 000 zł netto.                                                                                                                              

Ile stacji ładowania autobusów elektrycznych działa już w Gliwicach?

W lutym 2022 roku dostarczono do gliwickiego PKM 7 autobusów elektrycznych Volvo o długości 12 m, mogących pomieścić ponad 75 pasażerów oraz 3 autobusy elektryczne – przegubowe o długości 18 m, które mogą przewieźć ponad 120 pasażerów. Autobusy zasilane są bateriami o pojemności 264 kWh (w przypadku pojazdów 12 m) praz 330 kWh (dla pojazdów 18 m), które umożliwiają przejazd na jednym ładowaniu trasy o długości powyżej 100 km. Autobusy kursują jako linia A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim oraz na linii nr 676 (z Sikornika przez Plac Piastów, ul. Lipową, Warszawską, Górnych Wałów, Nowy Świat, Zygmunta Starego, Rybnicką – wracając na Sikornik).

- Do obsługi elektrycznych autobusów niezbędna była odpowiednia infrastruktura, dlatego na terenie zajezdni zbudowano specjalny parking wyposażony w stację transformatorową i instalację elektryczną oraz ładowarki przeznaczone do obsługi każdego pojazdu – wyjaśnia prezes zarządu spółki PKM, Henryk Szary. – Na terenie Gliwic zbudowano trzy stacje ładowania: przy ul. Czapli, Nowy Świat oraz na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150. Ta ostatnia składa się z 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek, każda o mocy 80 kW i jednego stanowiska do szybkiego ładowania (pantograf) o mocy 200 kW oraz jednej ładowarki mobilnej (warsztatowej) o mocy 40 kW – wylicza Szary.

Zarząd przedsiębiorstwa wyjaśnia, że priorytetem na najbliższe lata jest prowadzenie działań zmierzających do zminimalizowania negatywnych skutków oddziaływania transportu zbiorowego na środowisko, co ma obecnie duże znaczenie, szczególnie w kontekście dokumentów europejskich, które zaliczają transport do gałęzi gospodarki znacząco przyczyniających się do zanieczyszczenia powierza oraz do emisji gazów cieplarnianych.

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj