Polski Związek Piłki Nożnej opublikował raport dotyczący organizacji meczów na szczeblu centralnym w sezonie 2021/2022. Piast Gliwice otrzymał bardzo dobre oceny, w niemal wszystkich kategoriach znalazł się na podium, a w aż ośmiu okazał się najlepszy.

Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN odpowiada za system oraz wytyczne odnośnie organizacji i bezpieczeństwa meczów piłki nożnej oraz infrastruktury stadionowej na szczeblu centralnym. Rolą tego departamentu jest budowanie spójnego systemu organizacji i bezpieczeństwa rozgrywek piłkarskich w Polsce oraz przekazywanie Klubom piłkarskim know-how i najlepszych europejskich praktyk w przedmiotowym zakresie. Jednocześnie pełni on funkcję ośrodka koordynującego współpracę i dialog ze środowiskiem kibiców piłki nożnej.
W klasyfikacji ogólnej oceny organizacji meczów trzy kluby Ekstraklasy oraz cztery kluby I ligi uzyskały ocenę 5.0 i wyżej (w skali 1-6): Piast Gliwice, Śląsk Wrocław, Podbeskidzie Bielsko-Biała, Korona Kielce, GKS Tychy, Zagłębie Sosnowiec.

Spośród wszystkich klubów PKO Bank Polski Ekstraklasy Niebiesko-Czerwoni zostali najwyżej ocenieni w klasyfikacji, dotyczącej pracy spikera, służb medycznych czy współpracy podmiotów. Piast Gliwice zajął wysokie miejsca w niemal wszystkich kategoriach. Otrzymał również indywidualne wyróżnienia na dwóch stanowiskach. Najlepiej ocenianymi spikerami na poszczególnych szczeblach rozgrywek byli spikerzy klubów: Piast Gliwice - Andrzej Sługocki (Ekstraklasa), Podbeskidzie Bielsko-Biała (I liga), Wigry Suwałki (II liga). Najlepiej ocenianymi kierownikami ds. bezpieczeństwa na poszczególnych szczeblach rozgrywek byli kierownicy klubów: Piast Gliwice (Ekstraklasa), Podbeskidzie Bielsko-Biała (I liga), Wigry Suwałki (II liga).

Poprzedni raport za sezon 2020/21 obejmował jedynie część kategorii, które mogły zostać poddane skutecznej analizie i ocenie w perspektywie sezonu - ze względu na sytuację pandemiczną. Obecny raport przywraca dane zbiorcze za cały sezon (np. sumaryczna frekwencja, ranking Fair Play). Mając powyższe na uwadze zrezygnowano jednak z porównań do poprzedniego sezonu.
Dla całości stworzonego przez związek raportu bezpieczeństwa bardzo ważnym elementem jest zarządzana przez kluby infrastruktura, między innymi parkingi, oraz praca służb, które odpowiadają za stworzone warunki pracy dla mediów. Przy ocenie tego zagadnienia Delegaci Meczowi PZPN brali pod uwagę m.in.: lokalizację / oddalenie parkingów względem stadionu, wielkość parkingów, ilość dróg wjazdowych i wyjazdowych, zarządzanie ruchem na parkingach, oznakowanie i czystość. We wszystkich parametrach Niebiesko-Czerwoni uzyskali średnią ocenę 5, co pozwoliło uplasować się na wysokim 5. miejscu spośród 18 drużyn.

Odpowiednio przygotowane i zarządzane ciągi komunikacyjne (promenady, korytarze, womitoria, schody itp.) służą szybkiemu i bezpiecznemu przemieszczaniu się publiczności, zarówno w sytuacji normalnej, jak i w sytuacji kryzysowej (np. ewakuacja stadionu). W tym plebiscycie klub z Okrzei ustąpił miejsca jedynie Śląskowi Wrocław. Z kolei wyjścia ewakuacyjne ocenione zostały najwyżej ex aequo z zespołem z Dolnego Śląska. Słowa uznania poprzez wysoką notę uzyskali pracujący na stadionie stewardzi za ich empatię i ich proaktywność, czyli wychodzenie naprzeciw potrzebom przychodzących na obiekty sportowe kibiców.

Najwyższą lokatę gliwiczanie zajęli również za model zintegrowanego podejścia do organizacji i zabezpieczenia meczów piłki nożnej to podstawowy element know-how i dziedzictwa Turnieju Finałowego UEFA EURO 2012 w Polsce. Bardzo ważne jest, aby podmioty współpracujące w zabezpieczeniu meczu (przede wszystkim Organizator / Stewardzi, Policja, Straż Pożarna, służby medyczne) stanowiły jedną drużynę. Dotyczy to zarówno etapu planowania zabezpieczenia imprezy, jak i jej przebiegu. Piast za wspomnianą współpracę nie miał sobie równych i z dużą przewagą wyprzedził pozostałe zespoły.

Delegaci dokonują kompleksowej, globalnej, pomeczowej oceny organizacji zawodów oraz stadionowego systemu bezpieczeństwa w danym klubie piłki nożnej szczebla centralnego. Należy mieć na uwadze, że niniejsza „Ogólna ocena organizacji meczów” nie jest wypadkową uprzednio sklasyfikowanych kategorii.

Awans na podium w stosunku do poprzednich raportów Piast zyskał w klasyfikacji ocen za obsługę osób niepełnosprawnych.

Gliwicki klub został wyróżniony także najlepszą oceną za prowadzoną politykę informacyjną (5,18). Jeśli na stronie internetowej klubu lub w ulotce informacyjnej są zawarte aktualne informacje dotyczące drużyny (składy, wyniki) oraz organizacji meczu (system sprzedaży biletów, godzina otwarcia bram, plan otoczenia stadionu, wskazówki dojazdu dla kibiców gospodarzy i gości itp.) wówczas przedmiotowa ocena jest wysoka. 


Biuro Prasowe 
GKS Piast SA

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj