I etap systemu do zarządzania obchodami w Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej Gliwice rozpoczął pracę zgodnie z harmonogramem. Zautomatyzowana aplikacja zarządzania obchodami eksploatacyjnymi, wspiera planowanie i rozliczanie obchodów eksploatacyjnych przez załogę utrzymania ruchu.
System komputerowy składa się z serwera zabudowanego w serwerowni PEC-Gliwice, bazy danych urządzeń, panelu statystyczno-kontrolnego, setek obiektowych czytników komunikacji bliskiego zasięgu (NFC) zabudowanych na urządzeniach technologicznych, telefonów  dla załogi na których jest zainstalowana aplikacja mobilna do obsługi systemu w czasie rzeczywistym.

„Praca pracowników utrzymania ruchu przed wdrożeniem opierała się na zgłoszeniach telefonicznych usterek, spisywania awarii i wskazań eksploatacyjnych na dokumentacji papierowej oraz zbierania danych bezpośrednio od pracowników ustnie dokonujących obchodu, czy kontroli pracy urządzenia. Ten typ pracy był kultywowany przez 50 lat istnienia przedsiębiorstwa. Przyszedł czas zatem na uruchomienie systemu,  na potrzeby zautomatyzowania, powtarzalności i rejestrowania stanu urządzeń podczas obchodu czy interwencji na urządzeniach w formie cyfrowej” -mówi Prezes Zarządu PEC- Gliwice Rudolf Widziszowski.

Każdy punkt NFC opisujący urządzenie lub grupę urządzeń w zależności od typu ma dobraną indywidulaną listę kontrolną. Pracownik dokonujący obchodu wykonuje go zgodnie z planem obchodu i przygotowaną listą kontrolną zawierającą procedury kontrolne dla konkretnego urządzenia.

Po jednej stronie zatem mamy pracownika z aplikacją mobilną poruszającego się po liniach technologicznych, a po drugiej stronie systemu mamy pracownika dozoru kontrolującego postępy obchodu w panelu kontrolnym na komputerze w biurze. Technik ma dostęp do  statystyk cyfrowych raportów z obchodów. System bazy danych zbierając dane z obchodów  buduje historię urządzeń,  pełną statystykę ich pracy wraz z kwalifikacją usterek na mechaniczne, akpia, elektryczne, informatyczne.  Dzięki panelom statystycznym na komputerze stacjonarnym w sposób uporządkowany i świadomy następuje kwalifikacja napraw czy remontów urządzeń przez technika. „Praca nad wdrożeniem systemu trwała 1,5 roku. System upraszcza komunikację, jest transparentny dla pracowników, dyscyplinuje pracowników do wykonywania tras obchodu zgodnie z oczekiwaniami i w założonym czasie. Zakończony pierwszy etap otwiera drogę na wdrożenie w przyszłości drugiego etapu jaki będzie ujmował trasy przeglądów eksploatacyjnych węzłów cieplnych przedsiębiorstwa. Ostatni trzeci etap to wprowadzenie  cyfrowych ksiąg raportowych i eksploatacyjnych dla całego przedsiębiorstwa z podziałem na branże i działy. Po zakończeniu w/w etapów w roku 2022-2023 PEC-Gliwice zrealizuje plan ucyfrowienia zarządzania pracami brygad utrzymania ruchu w przestrzeni całego przedsiębiorstwa” - tłumaczy  Zastępca Dyrektora ds. Technicznych Krzysztof Szaliński.

materiał partnera

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj