Nim na obwodnicę wyjechali kierowcy, mogli z niej skorzystać biegacze, rowerzyści, deskorolkarze, osoby jeżdżące na hulajnodze oraz uprawiające nordic walking. W sobotę, 5 września, miasto przygotowało imprezę sportową pod hasłem „Aktywna obwodnica”.
Przyjechałem tu na hulajnodze, ale zostawiłem ją rodzicom, bo wolę pobiegać – mówi 15-letni Rafał. Na obwodnicy był już wcześniej, potrenować. – Droga dobra, i... mogłaby zostać tylko dla rowerów – dodaje. Pan Adam też przyjeżdżał wcześniej, z żoną i dziećmi. – Teraz, już po otwarciu, skorzystamy z dróg technicznych. A obwodnicy bliżej do miejskiej ulicy, niż drogi szybkiego ruchu – stwierdził.

Konkurencje w różnych kategoriach wiekowych i sportowych  odbywały się od 11.00 do 17.00. O godz. 18.00  drogą zawładnęli rowerzyści – tę część przygotowała Gliwicka Rada Rowerowa, a na starcie pojawili się wszyscy, którzy tego dnia mieli ochotę na przejażdżkę. Pojawili się także społecznicy broniący Wilczych Dołów, ze specjalnie przygotowanym transparentem.    

W oficjalnym otwarciu 3,4-kilometrowego odcinka łączącego Rybnicką z Daszyńskiego uczestniczyli przedstawiciele wykonawcy – Eurovii i PRUiM. Nie było prezydenta Gliwic Adama Neumanna. Jego zastępca Mariusz Śpiewok usprawiedliwiał tę nieobecność powodami zdrowotnymi.   

Równolegle trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy ostatnich dwóch odcinków obwodnicy: Sowińskiego – Daszyńskiego (1,8 km) i Rybnicka – Bojkowska (ok. 2,2 km). Pierwszy jest już projektowany, a jego budowa powinna się zakończyć w grudniu 2021 r. Jako ostatni powstanie odcinek Rybnicka – Bojkowska. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, a zakończenie prac przewidywane jest na przełomie 2023/2024.

Cała obwodnica ma mieć ok. 11 km i będzie przebiegać przez południową i zachodnią część miasta – od ul. Pszczyńskiej do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Co zmieni się po jej otwarciu? Miasto twierdzi, że w zauważalny sposób zmniejszy się ruch w centrum Gliwic, m.in. na Pszczyńskiej, Rybnickiej, Daszyńskiego, Kozielskiej, Andersa, Kościuszki, Orlickiego, Wyszyńskiego, Jana Pawła II.
(ml) 

Obwodnica w liczbach

84 mln – taki jest koszt inwestycji

300 – tyle rodzajów materiałów drogowych użyto do jej budowy

80 000 m sześc. – tyle wykonano nasypów drogowych

55 000 ton – tyle zużyto mieszanki mineralno-bitumicznej  

400 – tyle  ustawiono znaków drogowych

17 – tyle jest przyjeść dla pieszych

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj