Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadza nową taryfę za przejazd komunikacją miejską. Zacznie obowiązywać od 1 marca.
Nowe wieloprzejazdowe bilety w dużo niższej cenie niż pakiet jednorazowych, sporo tańsze bilety elektroniczne odległościowe. Ale i niewielka podwyżka cen biletów papierowych. To najważniejsze z założeń przyjętych w nowej taryfie komunikacji miejskiej, która wejdzie w życie 1 marca. Obok cen jest i nowy wzór biletów – od teraz będą one w pionie. 

– Zależało nam, by taryfa była bardziej czytelna, uproszczona i elastyczna, dostosowująca się do różnych potrzeb pasażerów. Myśleliśmy zarówno o tych osobach, które komunikacją miejską podróżują regularnie, jak i o tych jeżdżących nią okazjonalnie – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. 

Nowa taryfa została już przyjęta przez zarząd GZM, ale zacznie obowiązywać dopiero 1 marca – jej wprowadzenie wymaga istotnych modyfikacji w systemie ŚKUP, nad którymi prace zaczną się w połowie tego miesiąca. 
Oto najważniejsze zmiany czekające pasażerów. 

Tańsze bilety odległościowe 

To jedna z największych obniżek. Dotychczas taryfa ta nie cieszyła się popularnością z powodu zbyt wysokich cen, a jest ona najwygodniejsza w użyciu. To taryfa domyślna kasowników ŚKUP, do których wystarczy przyłożyć kartę, by pobrało z niej opłatę. Metropolia, chcąc odwrócić trend, znacząco obniża ceny. 

Szczególnie korzystna oferta dotyczy najkrótszych odcinków. To zachęta dla osób, które do tej pory w ogóle nie korzystały z transportu publicznego. Bilet normalny za przejazd do 1 km kosztować będzie tylko 1,60 zł, natomiast młodzież powyżej 16. roku życia, studenci oraz uprawnieni emeryci i renciści zapłacą 80 gr, co oznacza obniżkę aż o ponad 27 proc. w stosunku do aktualnego cennika. 

Bilety wieloprzejazdowe, czyli abonament ważny pół roku

To największa nowość. Opcja kierowana do osób, które sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej i chciałyby mieć przy sobie pakiet biletów ważny dłużej niż miesiąc. Będą mogły go użyć w dowolnym momencie przez 180 dni, czyli pół roku. Dokonując więc nawet sporadycznych przejazdów, można zaoszczędzić. 

Bilet będzie uprawniał do przejazdu po całej sieci, zarówno autobusami i tramwajami, jak i trolejbusami. Decyzja o tym, czy skorzystać z niego na terenie jednego miasta czy dwóch i więcej, zależy od pasażera. Dzięki temu bilety będą sporo tańsze, niż gdybyśmy chcieli kupić pakiet jednorazowych. 

Dostępne bilety – na 20 przejazdów w cenie podstawowej 55 zł (ulgowy 27,5), 40 przejazdów za 100 zł (ulgowy 50) oraz 80 za 180 zł. Bilety te skierowane są głównie do osób, które w trakcie jednej podróży nie dokonują przesiadek.

Bilet dzienny ważny do północy

Bilet dzienny to kolejna nowość. Zachowuje ważność do godz. 23:59 dnia, w którym go skasowaliśmy lub aktywowaliśmy. Będzie kosztował 10 zł (ulgowy 5), czyli aż o 4 zł taniej od biletu dobowego, ważnego przez 24 godziny od momentu skasowania. 

Bilet dzienny nie uprawni jednak do korzystania z linii na lotnisko (AP). 

Tańszy miesięczny na całą sieć 

W nowej taryfie nie znajdziemy biletu, który obowiązywał na całej sieci, ale uprawniał do przejazdu tylko autobusami i trolejbusami lub tramwajami. W związku ze zmianą stanieje o 4 zł bilet na całą sieć, umożliwiający podróżowanie wszystkimi tymi środkami transportu (z wyłączeniem linii na lotnisko). Będzie kosztował 134 zł (ulgowy 67). 

Metropolia, spełniając oczekiwania uczniów i studentów, wprowadza również nowe bilety okresowe, które będą obowiązywać przez 120 dni, czyli cały semestr. Za normalny zapłacą 440 zł, zaś za ulgowy – 220. 

Miesięczne na lotnisko też tańsze 

Wraz z nową taryfą o kilkadziesiąt złotych stanieją bilety 30- i 90-dniowe, uprawniające do przejazdu liniami na lotnisko. Za 30-dniowy od 1 marca zapłacimy 160 zł, czyli o 20 mniej niż aktualnie, a 90-dniowy stanieje o 40 zł – zapłacimy za niego 400 zł. Bilety ulgowe będą kosztować odpowiednio 80 i 200 zł. 

W grupie zapłacisz mniej 

To kolejna nowość w taryfie. Bilet grupowy dla maksymalnie pięciu osób, które dzięki temu, że podróżują wspólnie, zapłacą mniej. Normalny będzie kosztował 10 zł, zaś ulgowy – 5. Uprawni do przejazdu na całej sieci, przez 90 minut, z możliwością przesiadek. 

Wzrost cen biletów papierowych

Sprzedaż biletów papierowych jest najdroższym kanałem dystrybucji, m.in. ze względu na wzrastające koszty druku i zakupu papieru. Dlatego zadecydowano o nieznacznej podwyżce ich cen. 

Podrożeją o 20 groszy. I tak za bilet na jedno miasto lub ważny przez 20 minut pasażer zapłaci 3,40 zł (ulgowy 1,70), za taki na dwa miasta lub ważny przez 40 minut – 4 zł (ulgowy 2), natomiast na całą sieć lub z ważnością przez 90 minut – 5 zł (ulgowy 2,50). 

Cennik biletów dla organizatorów imprez masowych 

Istotną zmianą jest uregulowanie wysokości opłat dla organizatorów imprez masowych (np. koncertów, meczów), którzy chcą zapewnić swoimi uczestnikom możliwość skorzystania z bezpłatnego transportu publicznego w drodze na wydarzenie i z powrotem. Od teraz w taryfie ZTM będą znajdować się jasne i przejrzyste zapisy dotyczące wysokości opłat z tym związanych. 

Od teraz w pionie – nowe wzory biletów
 
Wraz z wejściem w życie nowej taryfy zaczną również obowiązywać nowe wzory jednorazowych biletów papierowych. Będą miały dotychczasowe rozmiary, ale wygląd zupełnie inny. 

Po pierwsze, zostały zaprojektowane w orientacji pionowej, czyli w taki sposób, w jaki pasażer wkłada je do kasownika. Ponadto inaczej rozłożono na nich akcenty graficzne. Najbardziej wyeksponowana jest informacja dotycząca rodzaju biletu – na jedno miasto lub na 20 minut, na dwa miasta lub 40 minut czy na trzy miasta lub 90 minut. Na dotychczasowych biletach najbardziej rzucająca się w oczy jest informacja o ich cenie.

Mocną stroną nowych biletów będą również zabezpieczenia – zarówno te widoczne, jak i niewidoczne. W przypadku pierwszych to m.in. hologram aplikowany techniką hot-stampingu, papier z własnym znakiem wodnym z widocznymi włóknami w strukturze papieru, numerator typograficzny, linie rastrowe różnych grubości oraz wzór reliefowy w tle. 

– To bardzo istotna zaleta nowego projektu. Poza wymienionymi już zabezpieczeniami uwzględniliśmy także te niewidoczne dla ludzkiego oka, ale o nich, z wiadomych powodów, nie chcemy mówić – informuje Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego. – Wszystkie elementy sprawiają, że nasze bilety stają się bardzo trudne do podrobienia. 

Papierowe bilety jednorazowe zakupione przed 1 marca po zmianie taryfy nie stracą ważności. Będzie można je wykorzystać na dotychczasowych zasadach do 14 marca. Po tym dniu również uprawnią do przejazdów, jednak trzeba będzie dokupić do nich tzw. bilety uzupełniające o nominale 10 groszy tak, aby sumaryczna cena biletów była zgodna z obowiązującą taryfą.

(pik)
wstecz

Komentarze (1) Skomentuj

  • Rafał 2020-01-23 13:14:21
    Sorry..wolę autohopa :) taniej, szybciej i wygodniej...