Czarny weekend w mieście.  Od 5 do 10 stycznia  nieustający alarm smogowy -  jeśli nie musicie, nie wychodźcie z domów. Powietrze stoi, a ulice - od centrum po przedmieścia toną w charakterystycznej mgle.
 
Bardzo niskie temperatury spowodowały, że palimy więcej, niestety, także byle czym.  Na trujące powietrze mamy wpływ, stosując ekologiczne sposoby ogrzewania. Ale to jedno. Drugim istotnym czynnikiem powodującym smog są spaliny, więc  ruch w mieście dokłada się do smogu dość poważnie. Wreszcie warunki atmosferyczne, czyli utrzymująca się od dłuższego czasu bezwietrzna pogoda. System monitoringu jakości powietrza przy ul. Mewy codziennie przynosi alarmujące dane.  

- Byłem 8 stycznia na spacerze, wcale nie w centrum, tylko w parku Szwajcaria. Mgła i taki specyficzny zapach. Szybko stamtąd uciekłem  - mówi pan Jan. Podobnie było wieczorem i nad ranem.   

Co nas truje? Przede wszystkim pył zawieszony. To on najbardziej szkodzi zdrowiu. Jest tak lekki, że może unosić się w powietrzu. Niektóre jego cząstki są bardzo małe (jedna trzydziesta do jednej piątej średnicy ludzkiego włosa) i nie tylko wnikają głęboko do płuc, ale również przedostają się, podobnie jak tlen, do krwiobiegu. Do cząstek pyłu zawieszonego przyklejają się inne. np. metali ciężkich: arsenu, kadmu, rtęci i niklu.

Pył zawieszony PM 10

Wdychany do płuc może powodować różne reakcje np. kaszel, trudności z oddychaniem i zadyszkę, szczególnie w czasie wysiłku fizycznego. Przyczynia się do zwiększenia zagrożenia infekcjami układu oddechowego oraz  zaostrza choroby alergiczne:  astmę, katar sienny i zapalenie spojówek.
Nasilenie objawów w dużym stopniu zależy od stężenia pyłu w powietrzu, czasu ekspozycji, dodatkowego narażenia na czynniki środowiskowe oraz  naszej zwiększonej podatności. Nowe dane świadczą o ujemnym wpływie inhalowanego pyłu na zdrowie kobiet ciężarnych oraz rozwijającego się płodu (niski ciężar urodzeniowy, wady wrodzone, powikłania przebiegu ciąży).

Pył zawieszony PM 2.5

Drobne frakcje pyłów mogą przenikać do krwiobiegu, a dłuższe narażenie na wysokie stężenia pyłu  wpływa na przebieg chorób serca (nadciśnienie, zawał)  a nawet zwiększa ryzyko zachorowania na  nowotwory, szczególnie płuc. Pyły o średnicy poniżej 2,5 mikrometra (tzw. pyły drobne PM 2,5) wchłaniane są w górnych i dolnych drogach oddechowych i mogą również przenikać do krwi. Podobnie jak pyły z grupy PM10  mogą powodować kaszel, trudności z oddychaniem i zadyszkę, szczególnie w czasie wysiłku fizycznego.

Benzo(a)piren - B(a)P

Benzo(a)piren jest organicznym związkiem chemiczny,  wykazującym małą toksyczność ostrą, zaś dużą toksyczność przewlekłą, co związane jest z jego zdolnością kumulacji w organizmie.  Jest związkiem silnie rakotwórczym. Posiada również właściwości mutagenne. Do innych działań niepożądanych zalicza się :  podrażnienie oczu, nosa, gardła i oskrzeli. Benzo(a)piren jest częstym składnikiem zanieczyszczeń powietrza  towarzyszącym tzw. niskiej emisji: wydziela się podczas spalania drewna, węgla oraz śmieci (najczęściej tworzyw sztucznych typu PET).

WWA - wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne


WWA powstają głównie w procesach niecałkowitego spalania węgla i drewna (ogólniej: biomasy)  w mniejszym stopniu, paliw płynnych. Proces zachodzi zarówno w warunkach naturalnych (np. podczas pożaru lasu), jak i w na skutek działalności człowieka (spalanie paliw stałych, odpadów, spaliny pojazdów mechanicznych, emisje przemysłowe). Za większość emisji WWA do środowiska odpowiadają  zanieczyszczenia z domowych pieców i kotłów.


Galeria

wstecz

Komentarze (75) Skomentuj

  • Agata 2017-01-09 11:28:33
    Moze by tez przykladem innych miast wprowadzic bezplatna komunikacje miejska.
    • mieszkaniec 2017-01-09 12:20:24
      To nic nie da, ludzie nie chcą się przesiadać ze swoich wygodnych wozów do zatłoczonych autobusów. Rozwiązania trzeba szukać gdzieś indziej - zakazać, pod kara ogromnych kar, palenia śmieciami. Trują nas przede wszystkim ludzie palący w piecach. Jakoś jak nie było mrozu, to smogu też nie było, choć ludzie autami jeździli.
      • ja 2017-01-09 13:26:39
        A jak niby twoim zdaniem mieszkańcu miałoby się weryfikować to, czym kto pali? Policja, straz miejska, urzędnicy maja wejść do pieca kazdego gliwiczanina i sprawdzać, co w nim jest czy stać na dachu i łapać do probówek wylatujący z komina dym?
        • bbmen 2017-01-09 14:52:41
          W Krakowie będą latać drony. Bielsko-Biała chyba również przystąpi do tego eksperymentu.
        • M. 2017-01-09 21:07:39
          Zmodernizować piece, pozakładać filtry. Miasto musiałoby zasponsorować, bo mało kto zechciałby zainwestować własne pieniądze w coś, co miałoby zapobiec zagrożeniu, jakby nie było potencjalnie śmiertelnemu dla każdego. Lepiej narzekać.
        • mik 2017-01-10 15:04:34
          do JA. A nie slyszales/slyszalas o wymazach z komina ? Przeciez mozna to sprawdzac wyrywkowo. Kazdy powinien miec zrobiony wymaz z komina przed sezonem grzewczym i wyrykowo w trakcie sezonu sprawdzac i karac.
        • jaś 2017-01-10 21:01:23
          Albo niech robią kontrolę co wylatuje z waszych samochodów
      • palacz 2017-01-09 13:28:17
        Trzeba by sobie najpierw zadać pytanie, dlaczego palący w piecach trują... Może ich nie stać na dobry, ekologiczny, ale bardzo drogi piec i na super opał? Moze gdyby ludzie żyli i zarabiali godnie, to też byliby bardziej ekologiczni? Trudno zwalać teraz wszystko na społeczeństwo.
        • Marek 2017-01-09 13:39:30
          A może gdyby przestali pić i 500 plus przeznaczali na coś innego ;) prawda jest taka, i mów, myśl sobie co chcesz, ale: stara kamienica = piec = tańsze mieszkania = tańszy czynsz = PATOLSTWO. Nie chcę rzucać procentami z d... ale na oko widać, że WIĘKSZOŚĆ mieszkających w kamienicach to mniejsza lub większa patologia społeczna. :) I nie będę się rozwodził nad powodami tej sytuacji, ale nie mam oczywiście na myśli uczciwych ludzi, których los kopnął w pewne miejsce, tylko cwaniaków jakich pełno w naszym kraju, którym się zwyczajnie nie chce. Sam wielu takich znam, więc zanim mnie zaczniecie wyzywać, miejcie świadomość, że NIESTETY wiem co mówię.
          • Mała 2017-01-09 14:46:08
            Acha. Czyli wszyscy, którzy cienko przędą to pijacy? Moze jeszcze złodzieje> Dzięki za te cenną lekcję, krezusie.
          • Krzysiek 2017-01-09 16:39:03
            Widzę że koledze to ten smog bardzo zaszkodził .Pisząc takie głupoty na temat starego budownictwa i ich mieszkańców naprawdę się ośmieszasz .Napisz może ile procent mieszka w tz nowym budownictwie Patologi ?Gdybyś troszkę pomyślał to zapewne doszedłbyś do wniosku że temu wszystkiemu winne jest miasto które przez tyle lat nie potrafiło podłączyć tych budynków do sieci miejskiego ogrzewania .Następnym razem to troszkę pomyśl co piszesz bo obrarzasz ludzi którzy przepracowali całe swoje życie i mają głodowe emerytury i ich nie stać na normalny opał .Oni też dla ciebie są patologią ?
          • dziki dzon 2017-01-09 19:14:35
            Fiut glupi pajac i debil zacznij myśleć chociaż nie wiem czy masz mózg..... Dla chorych osób się wybacza
          • izus 2017-01-09 19:20:32
            Skoro myślisz że ludzie mieszkający w starym budownictwie i pobierajacy 500+ są patologią to mam nadzieje że mieszkasz w bloku i jesteś na tyle bogaczem i wesprzesz chore dziecko.
          • Piotrek 2017-01-10 11:10:15
            Czyli wiekszosc centrum to patola? Znam bardzo wielu ludzi ktorzy mieszkaja w kamienicach i pala weglem a nawet na cudownej dzielnicy malo kto pali smieci bo sa kontrole
          • ja 2017-01-10 12:32:46
            Rzeczywistosc jest taka ze nie tylko pijaki pala smieci .
          • Cora 2017-01-10 18:29:15
            Mądralo tyle wiesz co zjesz a jesz pewnie byle co to i byle co gadasz
          • Pallina 2017-01-11 00:51:24
            Jesteś w stanie wejść każdemu do domu i przeprowadzić badanie kto jakim typem jest człowieka? Ludzie mówią tylko o tych przykrych ludziach ale o tych dobrych nie wspomną. Ty zaliczasz się do drugiej grupy. Ja dostałam w posiadanie mieszkanie po babci, która wyprowadziła się do moich rodziców gdyż jest chora. Warunkiem była zamiana mieszkania na inne i wyremontowanie go. Zrobiłam ogrzewanie elektryczne, które jest zasilane energią WĘGLOWĄ. Mam na to wpływ? Nie. Mogę tylko zniwelować wpływ nie dokładając się do zanieczyszczeń mojej dzielnicy. Ja mam ten luksus ale nie na wszystkich na to stać by sobie założyć odpowiednie ogrzewanie. Ludzie ciężko pracują a osoby mieszkające w kamienicach to w większości osoby starsze i schorowane które dostały mieszkanie w takich warunkach. Nie stać ich na eko wyroby i muszą palić tym co mają. Ja to rozumiem. Pora poszerzyć horyzonty i stać się choć trochę obiektywnym. Polecam kupić maski i zdrowo żyć a wtedy na pewno smog nie będzie Panu przeszkadzał. Pozdrawiam
        • Jaguar 2017-01-09 19:31:10
          Brawo! Jestem tego samego zdania. Byt kształtuje świadomość. Kary można stosować po stworzeniu warunków do normalnego życia. Każdy wolałby nie kombinować tylko palić dobrym materiałem w dobrym piecu. Tylko kogo na to stać? Ludzie ratują się czym mogą. Niektórzy zamarzają we własnych domach.
        • Asia 2017-01-09 20:54:07
          Ja zamiast telewizora i kolejnych papierosów kupiłam piec jestem zadowolona jest ekologiczny a teraz naprawdę zaoszczędzilam na ogrzewaniu więc nie gadacie głupot że nie stac dla chcącego nie ma nic trudnego ale samo nie przyjdze
          • Zez 2017-01-10 01:54:12
            Bredzisz kobieto ! Mój kuzyn nie pali, nie pije , 500 plus nie bierze, uczciwie pracuje za niewolnicza pensje w gliwickiej strefie i na eko piec go nie stać.
        • Ela 2017-01-09 22:21:18
          Zgadzam sie z twoja wypowiedzia. Najlatwiej krytykuja ci, ktorzy mieszkaja w budynkach z centralnym ogrzewaniem. Wystarczyloby podlaczyc wszystkie budynki do PECu i problem by przestal istniec. Na pewno jest to marzeniem wszystkich mieszkancow niedogrzanych mieszkan, bo piec nigdy nie da tyle ciepla. Piszcie petycje do naszego prezydenta. Za pieniadze wydane na jego podium, udaloby sie to zalatwic i nie wdychalibysmy trucizn.
          • aga 2017-01-11 11:19:38
            Brawo. Mieszkam w wieżowcu i mam centralne ogrzewanie, ale w pełni się zgadzam z tym co napisałaś. Zamiast Podium trzeba było pomóc ludziom i podłączyć ich do sieci centralnego ogrzewania.
        • mar 2017-01-10 09:22:49
          brawo! to jest sedno sprawy
        • Dana 2017-01-10 09:37:28
          sąsiadka ma 500 + na dwójkę dzieci czyli 1000 na miesiąc, 800 z funduszu alimentacyjnego, dopłatę do mieszkania, węgla, stypendium uczniowskie, darmowe obiady dla dzieci - ma więcej niż ja po 40 latach pracy - to jest właśnie ta dobra zmiana!!! a pali w piecu( o ile) butelkami pet , śmieciami i czym popadnie nasączonymi lakierami drewnem - a jej się wszystko należy od pani(specjalnie z małej litery) z broszką - gdzie ja żyję ?????
      • tylko pytam 2017-01-09 13:28:52
        a ty czym palisz w piecu??
        • mieszkaniec 2017-01-09 13:54:48
          Tak się składa że mam ogrzewanie gazowe...
          • ja 2017-01-09 14:46:54
            nie każdego na nie stać
            • Asia 2017-01-09 20:44:36
              Jasne nikogo nie stać tak jest przecież łatwiej zwalić na to że mnie nie stać kupię sobie np paczkę papierosów takie pierdoly większość pociska Prawda jest taka że jak kogoś naprawdę ma mało to oszczędza w inny sposób nie pale nie pije i nie pale w piecu czym popadnie bo ród, ina jest dla mnie najważniejsza i nie zamierzam ich truc
        • SZYMON 2017-01-10 21:01:16
          Ja EKOGROSZKIEM
      • Zatruty Polak 2017-01-10 12:25:33
        Mam nadzieję że choć trochę pomogą ogromne minimum 1000 mandaty. Ale konsekwentnie egzekwowanie
      • do nieuka 2017-02-17 12:36:09
        Nie kretynie trują nas wszyscy a samochody i piece przede wszystkim
    • SZYMON 2017-01-10 21:00:23
      Po co i tak te piece! To ,,trutka na myszy", a my to te myszy ! To cała prawda !!!
  • fan 2017-01-09 12:32:30
    Zamiast palić w piecu każdy z osobna można by podłączyć pod miejska ciepłownie co prawda też kopci,ale jeden komin
    • zorro 2017-01-09 14:49:45
      Od dawna już zastanawiam się, jak to jest, że mieszkańcy domków i bloków sa podłączeni pod wspólny gaz, prąd, kanalizację, a pod CO nie. To by rzeczywiście problem rozwiązało. nie dość ze komin jeden, to wysoki a do tego z odpowiednimi filtrami. No i ciepłownie gównem nie palą, bo nie mogą.
  • Barbara 2017-01-09 13:30:26
    to jest wina nas wszystkich, bo kopcimy jak nienormalni, czym tylko się da - plastikowymi butelkami i śmieciami; dopóki nie zmieni się eko swiadomość Polaków, bedziemy utrzymywać się w niechlubnej czołówce krajów ze smogiem.
    • Gliwiczanin 2018-01-01 23:51:50
      Świadomości ludzi nie zmienia się pobożnymi życzeniami i czekaniem z efektami w nieskończoność, tylko egzekwowaniem prawa. A Jest ono takie, że nie wolno palić w piecach byle czym. Za przekroczenie tego prawa muszą być wysokie kary pieniężne, które natychmiast podniosą świadomość naszych rodaków. Trzeba być odpornym na wszelkiego rodzaju wymówki np. że ciężko, że drogo, że niskie zarobki itd., bo to będzie tworzenie enklaw "świętych krów", których ta regulacja nie będzie obowiązywać. Sam mieszkam na osiedlu domów jednorodzinnych i już dawno kocioł węglowy zamieniłem na gazowy. Stałem się ekologicznym obywatelem. Koszty ogrzewania są porównywalne z opłatami za ogrzewanie mieszkania w tzw. bloku z sieci miejskiej, a gdy zima jest mniej sroga, to nawet są mniejsze. Co z tego, gdy moi sąsiedzi dalej palą byle czym, chociaż stać ich na bardziej ekologiczne paliwo. Niektórzy z nich pracują na terenie Niemiec i mówią, że dopóki w Polsce, tak jak w Niemczech, nie będzie zakazane palenie prawie śmieciami, to oni będą to robić, bo nikt im niczego nie zrobi. Trują więc zarówno siebie, jak i swoich współobywateli. Widać, że ta nie cierpiąca zwłoki kwestia powinna być rozstrzygnięta w sejmie przez stworzenie prawa, które będzie chronić nasze zdrowie i życie. No i konsekwentnego egzekwowania go.
  • Przejezdny 2017-01-09 13:43:02
    Sprawa jest prosta - trzeba wprowadzić system dopłat i zachęt do przejścia na ogrzewanie gazowe lub subsydiowania choćby części opłat za gaz. Koszt dobrego kotła gazowego i nowoczesnego pieca węglowego jest praktycznie ten sam, palenie dobrej jakości węglem i gazem wchodzi prawie identycznie. A węglem to trzeba umieć palić, nie wystarczy wywalić wiadro węgla do pieca i iść spać.
    • Gliwiczanin 2018-01-02 00:26:08
      Zgadzam się z tym, że kocioł gazowy i dobry kocioł węglowy generują prawie te same koszty ogrzewania. Zyskuje się na wygodzie obsługi urządzeń no i na efekcie ekologicznym. Nie widzę jednak powodu, aby państwo lub gmina miała subsydiować obywateli w zakresie inwestycji zamiany kotłów węglowych na gazowe. Wystarczy ustawa z tzw terminami przejściowymi modernizacji palenisk, a reszta musi być po stronie obywateli. Powinni się oni zdobyć na taki wysiłek inwestycyjny i być świadomymi konsekwencji niepodjęcia tego wysiłku. To jedyny sposób na okiełznanie problemu ze smogiem. Mojej inwestycji nikt nie wspomagał. Wynikła ona zarówno z mojej świadomości ekologicznej, jak i z wizji praktycznie bezobsługowego użytkowania kotła, co uznaję za dodatkowy zysk. Pracuje on bowiem w reżimie pełnego automatu. Ta inwestycja została okupiona dużymi wyrzeczeniami ze strony całej mojej rodziny i była ceną za podjęcie tego trudu. Nie zgadzam się, aby teraz z moich podatków finansowane były podobne inwestycje i aby różni cwaniacy realizowali swoje potrzeby moim kosztem. Stosowna ustawa powinna wykluczać taką opcję. Proponuję przeznaczyć te środki na modernizację dróg lub dofinansowanie kulejącej służby zdrowia.
  • M.M. 2017-01-09 13:44:16
    Władze miasta powinny wdrażać sukcesywnie obowiązkowe podłączanie starego budownictwa do PEC-u.Dla osób o niskich dochodach zapewnić dofinansowanie z miejskiego budżetu.
    • Asia 2017-01-09 20:49:15
      Wszystkim dajmy a najwięcej tym nierobom zwolnienie się z pracy dostanę 500+ dzieci na mnie zarobiom
      • Zez 2017-01-10 01:56:15
        Jak pani pije to niech pani nic nie pisze bo brednie z tego wychodzą.
  • Wandzik 2017-01-09 13:54:06
    Potrujemy się jak nic....
  • obywatel 2017-01-09 13:57:46
    I to jest prawdziwy problem naszego kraju, a nie brzoza smoleńska czy okupacja sali plenarnej przez opozycję. Tym powinny się zająć sejmowe komisje! Inaczej sie wszyscy wykończymy !!!
  • gliwiczanin 2017-01-09 13:58:40
    na Piasta - miliony, na Podium - miliony, na iwestycje proekologiczne - ZERO. Jawny budżet miejski!
  • York 2017-01-09 13:58:46
    Czy przy takim przekroczeniu norm nie powinno być już zakazu wychodzenia na ulice? Zakłady pracy i szkoły powinny być zamknięte, a my siedzieć w domu.
  • 88 2017-01-09 14:01:40
    Propaganda by zamknąć KWK sosnice.... kiedyś funkcjonowały Huty koksownie ... więcej kopalń było i hahaha nie było takiego smogu. Skoro takie mamy zatrute powietrze w gliwicach to po co tyle ścieżek rowerowych i silowni na wolnym powietrzu. Hehe nikt nie jest idiota w tych czasach i wie o co władzy chodzi.
  • zzzzzz 2017-01-09 14:03:38
    Załóżmy maseczki, jak mieszkańcy Tokio. Będzie wesoło.
  • mia mia 2017-01-09 14:07:44
    Byle dożyć do wiosny - przestanie się palic w piecach i nasz oddech wróci do normy .
  • lekarz 2017-01-09 17:31:08
    To jest efekt wprowadzenia DTS w srodmiesciu Gliwic oraz likwidacji tramwai i wprowadzenia w to miejsce autobusow, a takze utrzymywanie tirow w centrum. Wg WHO Gliwice sa najbardziej zanieczyszczonym miastem w Europie pod wzgledem powietrza caly rok! Frankiewicz zagraza ludziom i miastu. Musi stanac przed niezaleznym sadem.
    • realista 2017-01-10 09:47:55
      zamiast tramwaju jezdza eko autobusy w tym elektryczne. tiry w centrum? chyba nie byles w centrum. dts? jest przelotowa. aut malo. korkow nie. wecej smrodzi wroclawska i pszczynska niz cala dts. jak tak samo leczysz jak piszesz logicznie to obym do Ciebie nie trafil...
  • mieszkaniec 2017-01-09 18:52:41
    1) Brakuje wyedukowania mieszkańców palących w piecach - jak to odpowiednio robić. Przy rozpalaniu od góry można naprawdę znacznie zredukować ilość szkodliwego dymu. Na przykład w Mikołowie straż pożarna cyklicznie przeprowadza takie pokazy ekologicznego palenia węglem. To darmowy sposób (nie trzeba wymieniać pieca), a w dodatku pozwala palącym w piecach zaoszczędzić na ilości spalanego węgla. Szkodliwego dymu jest niewiele. 2) Większe kontrole i edukowanie ludzi, żeby nie palili śmieci, zakaz sprzedaży gorszej jakości węgla, dopłaty dla najbiedniejszych do lepszej jakości węgla. 3) Samochody też trują... Więcej ludzi musi rozgrzać silniki, podładować akumulator, grzeje auta na postojach itp. Jest zimno, więc wygodniej jest podjechać ciepłym samochodem, nawet na krótszych dystansach. Usprawnienie transportu miejskiego (miasto się rozbudowuje, a transport jest zorganizowany po staremu) i obniżenie cen biletów, bądź darmowa komunikacja być może odrobinę poprawiłoby sytuację. 4) Obecna pogoda (np. brak wiatru, ciśnienie, temperatura) też mają wpływ na pojawianie się większej ilości zanieczyszczeń w powietrzu
  • Romano 2017-01-09 19:40:28
    Dzisiejszej nocy wyszedłem się przewietrzyć będąc w pracy na strefie.Wychodząc z hali gdzie już lekka mgiełka była na podwórko świata nie było widać.istny smród a tym bardziej z hal wookol funkcjonujących.Poprostu porażka.
  • asd 2017-01-09 20:02:40
    A władze miasta mają to gdzieś! Powinno być ostrzeżenie na stronie urzędu. Ale co tam, zdrowie i życie ludzi się dla nich nie liczy. Najważniejsze żeby pochwalić się kolejnym sukcesem, wygraną złotą szpilą przez Frankiewicza albo kryształowym żubrem czy czymś takim. A smog? Jaki smog, nie ma żadnego smogu, oddychajcie pełną piersią. Od urzędu się nie dowiecie, że coś jest nie tak.
  • szary obywatel 2017-01-09 23:23:05
    Co możemy zrobić my wszyscy? Czy możemy w jakiś sposób połączyć nasze siły, wiedzę i możliwości, aby rozwiązać ten problem? Osobiście nie mam samochodu, ogrzewanie z sieci miejskiej nastawione na minimum, a jednak ponoszę konsekwencje działań wszystkich mało świadomych, niepodpowiedzianych, olewających zdrowie swoje i innych ludzi. Nikogo nie truję, dlaczego więc trują mnie? Gdzie jest prawo? Gdzie sprawiedliwość? Co robi Urząd Miejski? Jak ostatnio do nich zadzwoniłam, dowiedziałam się, że są w zasadzie zupełnie bezradni, ale też nie wydawali się specjalnie ta swoją bezradnością przejęci. Wiadomo, urzędnik musi mieć przepis. Co robią nasi radni, posłowie? Co robi Klub Ekologiczny w Gliwicach? Zajmuje się unikalnymi walorami Doliny Rzeki Białej (mieszkając od urodzenia w Gliwicach nie mam pojęcia o Rzece Białej) czy zrównoważonym inwestowaniem w krajach Globalnego Południa. No tak, przecież akurat nie ma dotacji na zanieczyszczone powietrze, ale gdyby były, to pewnie się zajmie. Co robią inne organizacje pozarządowe? Politechnika? I w końcu co może szary obywatel? Może jeden niewiele, ale gdyba tak wielu, to już jest moc. Może więc zamiast dyskutować, zróbmy coś?
  • Tomek 2017-01-09 23:42:21
    Miasto i nasze państwo powinno więcej wydawać pieniędzy na ekologię , piece gazowe , auta elektryczne lub na gaz , nie czepiajcie się ludzi jak im zimno to palą żeby się ogrzać , większość ludzi ledwo wiąże koniec z końcem co miesiąc więc szukają taniej alternatywy opału , wstydźcie się a jak chcecie mieć pretensje to do władzy oni czują się bezkarnie.
  • Ola 2017-01-10 00:27:45
    Straż Miejska w Gliwicach wciąż nie ma uprawnień do kontrolowania pieców. Podpisujcie petycję: http://www.petycjeonline.com/czyste_powietrze_w_gliwicach
  • Dlaczego 2017-01-10 01:42:37
    Dlaczego miasto nie podłączy wszystkich domów do PEC-u ? Byłoby i taniej i zdrowiej. Na to wydajmy kasę nie na durne nikomu niepotrzebne hale sportowe.
  • Edek z krainy kredek 2017-01-10 01:51:33
    Panie Zygmuncie Frankiewiczu co masz pan zamiar z tym problemem zrobić ? Jesteś prezydentem tego miasta , za cos w końcu bierzesz te pieniądze prawda? Rusz pan glowa !
  • Renata 2017-01-10 02:00:46
    W niedziele wieczorem wyszlam z mężem na spacer. Wróciliśmy się po 10 minutach bo nie było czym oddychać. Takiego smogu dawno w Gliwicach nie było, jeśli w ogóle był.
  • Ja23 2017-01-10 02:01:30
    Czemu miasto milczy w sprawie smogu ??
  • haren 2017-01-10 02:52:05
    W wielu miastach Polski wprowadzono darmowa komunikacje miejska w zwiazku ze smogiem. Tutaj zakuty łeb nie wprowadza.
  • Zatruty Polak 2017-01-10 12:31:03
    Jestem pewna ze bardzo wysokie mandaty i konsekwentnie realizowane min.1000 zł choć trochę pomogą załatwić sprawę.
  • mgliwic 2017-01-10 17:52:28
    Mapa zanieczyszczeń w czasie rzeczywistym. Dramatyczna sytuacja w Gliwicach. Już w Zabrzu jest o wiele lepiej. http://aqicn.org/map/poland#@g/50.3365/18.8182/9z
  • SZYMON 2017-01-10 20:56:30
    Może by tak karali po 1000ZŁ za palenie nieodpowiednimi rzeczmi i darmowa komunikacja miejska ? Nie można wychodzić na spacer i odetchnąć świeżym powietrzem bo ktoś źle pali ! To naprawdę CHORE !!!
  • gośc 2017-01-10 22:50:57
    mamy szczęście że jest zima bo taka pogoda wiosną nie przeszłaby. Módlmy się aby nadchodzące zawieje nie zawiały nam tego na pyski bo się podusimy. Ma być cyklon Dieter
  • Zefirek 2017-01-11 01:27:55
    Ludzie jak palili i tak będą palić tanim badziewiem węglowym bo taki nam z Chin sprowadzają .Proszę zauważyć że zaczęło się w Chinach.A samochody nie wydzielają pyłu i żadne darmowe jazdy tego nie zmienią Nie wychodzenie to gruba przesada a za dawnych lat w centrum Gliwic huta i gzmo dawały większego czadu i do dziś w dobrym jestem zdrowiu.Chwilowy brak naturalnego przeciągu przeminie .Jak to POwiedziała klasyczka -"Sorry -taki mamy klimat".
  • Nina 2017-01-11 12:21:15
    Cały problem zanieczyszczenia powietrza załatwią 3 czynniki; świadomość, odpowiedzialność i podjęte racjonalne decyzje przez Radnych Gliwic.
  • Nina 2017-01-11 16:24:17
    Bylo referendum? Mielismy okazję zmienić to towarzystwo wzajemnej adoracji w Radzie Miasta, ale widać ludzie wolą się zimą truć i ponosić konsekwencje własnej głupoty. Teraz niech Wam biskup pokropi smog i od razu będzie lżej się oddychało i wyrzuty sumienia znikną. I tak w Gliwicach jest ze wszystkim chociaż "inteligencji" w nim od groma.
  • city zen 2017-01-11 18:45:32
    https://www.facebook.com/intronizacja/photos/a.1587506001500335.1073741828.1587320538185548/1804985123085754/?type=3
  • gliwiczanin 2017-01-11 20:16:28
    Dramatyczne przekroczenie zanieczyszczenia powietrza w tej chwili w Gliwicach! Najgorzej w Polsce! http://aqicn.org/map/poland#@g/50.1104/18.3952/9z Very Unhealthy Health warnings of emergency conditions. The entire population is more likely to be affected. Active children and adults, and people with respiratory disease, such as asthma, should avoid all outdoor exertion; everyone else, especially children, should limit outdoor exertion. Media gliwickie to ingnoruja. Zeby nie draznic Frankiewicza, ktory na te obiektywne dane pomiarowe mowi, ze to bzdura? To jest efekt DTS w centrum i autobusow. Gliwiczanie beda powaznie chorowac i szybciej umierac. To nie sa przelewki.
  • gliwiczanin 2017-01-11 20:30:54
    Zanieczyszczenie w Gliwicach rosnie doslownie z minuty na minute i niebawem osiagnie najwyzszy z mozliwych poziom tzw. brazowy, czy przekroczenie ponad 300 jednostek (w tej chwili jest 277!), a to oznacza: Hazardous Health alert: everyone may experience more serious health effects Everyone should avoid all outdoor exertion Mimo to, Frankiewicz nie wprowadzil nawet darmowej komunikacji miejskiej! Co zrobiono w innych miastach! Co ciekawe, w pobliskim Zabrzu sa tylko 124 jednostki! W Gliwicach 277, i to na Mewy. W centrum pewnie 400.
  • Gliwiczanin 2017-01-13 15:13:30
    Jeżeli chodzi o ekologię to szkoda że Pan Frankiewicz widzi nie dalej jak czubek własnego nosa, zamiast topić pieniądze podatników w halę Podium, można by te kwoty przeznaczyć na doprowadzenie ciepłowniczej sieci miejskiej do budynków ogrzewanych "węglem", cudzysłów jest zamierzony, wiadomo co w wielu przypadkach jest w piecach spalane. Wszystkie dzielnice w Gliwicach są otoczone blokami z CO, za te pieniądze można by naprawdę poprawić stan atmosfery, ale nie pozwalają na to chore ambicje jednego pana. Więc pozostaje nam mierzyć zanieczyszczenie i biadolić na nie, szkoda tylko że nie wykorzystano szansy na pozbycie się tego pana w referendach, które były przeprowadzane, dlatego Ci co najwięcej krzyczą, a na referendum nie poszli, powinni zamilknąć.
  • piesza 2017-01-14 14:05:17
    Po wybudowaniu DTS w centrum Gliwic zapylenie powietrza w Gliwicach jest przeszlo 3 razy wieksze niz w Zabrzu! DTS nalezy natychmiast zamknac, a Frankiewicza postawic przed sadem! To jest smiertelne zagrozenie dla gliwiczan!
  • miesz 2017-01-15 13:49:43
    Jak wynika z aktualnych map nawieksze zanieczyszczenie powietrza na Slasku jest w Gliwicach. Nawet w Katowicach jest mniejsze. W Zabrzu jest idealnie czyste. Co Frankiewicz jeszcze robi w UM?! Ten czlowiek zagraza ludziom i miastu.
  • man 2017-01-16 19:33:16
    16 stycznia 2017. Olbrzymie zapylenie powietrza w Gliwicach. To wina DTS w centrum Gliwic. W Zabrzu czyste powietrze. http://aqicn.org/map/poland#@g/50.1104/18.3952/9z