Jeśli się zapytać, jaki płyn w samochodzie jest najważniejszy to chyba większość właścicieli pojazdów stwierdzi, że paliwo, a zaraz potem znajdzie się olej silnikowy. Paliwo faktycznie jest najważniejsze, bo w dobie silników spalinowych, bez niego nie można by mówić o jeździe. Natomiast olej silnikowy, to najważniejszy zdaniem wielu ekspertów płyn ustrojowy pojazdów mechanicznych oraz wszystkich silników spalinowych.
Olej silnikowy ma wiele zadań, które musi wykonać. Po pierwsze ułatwia poruszanie się tłoków w silniku, zmniejszając tarcie. Dzięki temu zwiększa się żywotność części silnika, ponadto olej silnikowy chroni silnik przed korozją oraz skutecznie go schładza. Dlatego tak ważna jest nie tylko odpowiednia częstotliwość wymiany oleju w silnikach, ale również, a może przede wszystkim, ważny jest odpowiedni dobór oleju do rodzaju i wieku silnika.
Jak dobrać?
Na rynku jest dostępna bogata gama olejów silnikowych. Większość właścicieli samochodów oraz kierowców zna podstawowy podział tych płynów ustrojowych. Po pierwsze są oleje mineralne. To chyba oleje silnikowe najgorszej jakości. Przeznaczone głównie do samochodów starszych generacji, gdzie olej jest częściowo spalany wraz z paliwem i trzeba go stale dolewać. Oleje te również były stosowane w silnikach dwusuwowych, gdzie były dodawane do paliwa. Kolejny rodzaj oleju silnikowego to oleje półsyntetyczne. To olej silnikowy, który jest określany jako pomost pomiędzy olejem mineralnym, a syntetycznym. Ma on wiele z właściwości oleju syntetycznego, a jednocześnie jest on od niego tańszym rozwiązaniem. Nie ma ograniczeń do stosowania oleju półsyntetycznego, choć producenci preferują w swoich samochodach stosowanie olejów najnowszej generacji. Oleje syntetyczne, to oleje najnowszej generacji, które są przeznaczone obecnie do każdego rodzaju silnika samochodowego oraz innych silników spalinowych. Jego podstawową zaletą jest wysoki stopień ochrony części silnika przed korozją oraz ich zużyciem. Odpowiedniej jakości olej silnikowy syntetyczny może zmniejszyć skutecznie zużycie paliwa. Niestety jest to najdroższy olej do silnika, ale jednak jego jakość odpowiada jego cenie.
Lepkość jest bardzo ważna.
Na opakowaniach oleju silnikowego są oznaczenia, których nie każdy pojmuje. Tak kombinacja cyfr oraz litery W, jest oznaczeniem lepkości oleju silnikowego. Co to oznacza? Nie jest to łatwe do zobrazowania, ale lepkość jest to zdolność spływania jednej warstwy oleju po drugiej. Im niższa jest lepkość, tym olej jest bardziej rzadki. Stowarzyszenie Inżynierów Amerykańskich, dla ułatwienia kupującym stworzyła klasy lepkości oleju silnikowego w skali od 0 do 60, gdzie 0 jest to olej najrzadszy. Pierwsze cyfry z kombinacji umieszczanych na opakowaniach oleju określa jak olej się zachowuje w niskich temperaturach. Im niższa cyfra tym olej spisuje się lepiej. Druga liczba to wartość określająca zachowanie oleju w wysokich temperaturach. Im wyższa jest ta wartość, tym silnik może pracować pod większym obciążeniem. Oleje o wartościach np. 5W60 mogą być przeznaczone na przykład do silników samochodów sportowych. Dla większości silników samochodów osobowych producenci przeznaczają oleje o oznaczeniach lepkości 10W40 lub 0W30.

Promocja
wstecz

Komentarze (5) Skomentuj

  • lufcik 2017-02-28 01:11:18
    Ja w aso forda i tak zawsze korzystam z promocji na przeglądy i tam mi zawsze przy okazji wymieniają. Jak ktoś ma forda to dobra opcja, bo i wygoda i oszczędność czasu i kasy.
  • uberek 2017-11-03 12:54:04
    Prawda jest taka, że dobre smarowanie ma wpływ na cały silnik. Olej się zużywa, trzeba go systematycznie wymieniać, bo traci swoje właściwości. A olej będzie kiepski, to macie gwarancję samych problemów z autem. Dla porównania - zmiana z przypadkowego oleju na syntetyk od Venol dała diametralną przemianę, chodzi o działanie silnika. Bo nagle się okazało, że smarowanie ma wpływ na moc, spalanie, czy rozruch. A przyznaję - też przez lata nie zwracałem na to uwagi. Teraz wiem, że warto.
  • armin 2018-04-11 13:20:38
    Coś wiem na ten temat, swego czasu stosowałem oleje, które jak się okazało nie był tak dobre jakościowo jak mi się wydawało. Ale lałem bo cena była stosunkowo niska. Uznałem, że nie ma co się tym kierować i kupiłem olej Shell Helix Ultra 5W40, który z czasem oczyścił mi silnik z nagromadzonego nagaru(szlamu tzw.), pozbyłem się również problemu związanego z dolewkami. Te oleje shella nie parują, posiadają najniższy wskaźnik odparowania na rynku. Ogólnie widzę, że silnik zaczął pracować zupełnie inaczej, zwłaszcza zimą.
  • szczepan 2019-02-28 10:18:24
    ja w swoim uzywam syntetyka k2 texar http://bit.ly/7003_K2Olej5W30
  • Jacek 2019-06-28 10:00:07
    z olejów najbardziej lubię półsyntetyki, zwłaszcza K2 10W-40