Ponad połowa Polaków robi zakupy w internecie, a 2/3 za pośrednictwem różnych stron internetowych szuka informacji o pożądanych produktach i ich cenach. Co ciekawe, z roku na rok rośnie liczba Polaków, którzy w sieci zaopatrują swoje gospodarstwa domowe w produkty spożywcze. Czy to zatem koniec tradycyjnych sklepów spożywczych?

Co kupujemy najczęściej?

Według firmy Ernst & Young, która wykonała badania dotyczące preferencji zakupowych Polaków w zakresie kupowania w sieci w 2019 roku, Polacy w ten sposób najczęściej nabywają sprzęt elektroniczny - takich wyborów dokonuje aż 71 proc. kupujących. Co drugi klient w ten sposób zaopatruje się w produkty z kategorii odzież, obuwie oraz „zrób to sam” (DIY).  Najrzadziej kupujemy produkty spożywcze, ale i pod tym względem nasze zwyczaje zakupowe zaczynają się zmieniać.

Dotychczasowym problemem w popularyzacji zakupów spożywczych online była bardzo niska penetracja takich zakupów względem ogólnych przyzwyczajeń konsumentów. Nie byliśmy przekonani do kupowania online owoców, warzyw, pieczywa, nabiału czy mięsa i wędlin, jednak najnowsze cykliczne badanie agencji mediowej Starcom HX Study pokazało, że zaczyna się to zmieniać i już niemal co czwarty Polak do zakupu artykułów spożywczych wykorzystuje internet.

Przekonujemy się do kupowania produktów spożywczych online

HX Study podaje, że 23,6 proc. respondentów przynajmniej jeden raz zrobiło zakupy produktów spożywczych przez internet z dostawą do domu. Prawie co trzeci kupujący swoje pierwsze tego typu rzeczy nabył w sieci ponad dwa lata temu. Z kolei około 17 proc. badanych po raz pierwszy na spożywcze e-zakupy wybrało się w ciągu zaledwie ostatniego miesiąca. 21 proc. odpowiedziało, że takich zakupów dokonało w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Z przytoczonego badania Starcom Study wynika jednak, że 27 proc. respondentów nadal robi zakupy spożywcze niemal wyłącznie w sklepach tradycyjnych, a tylko w wyjątkowych sytuacjach zamawia produkty przez internet. Najwięcej (37 proc.) odpowiedziało, że kupuje spożywkę raczej w sklepach tradycyjnych, ale od czasu do czasu wybiera zakupy spożywcze online. 23 proc. takie zakupy podobnie często robi w sklepach stacjonarnych jak i przez internet. Tylko 9 proc. badanych odpowiedziało,  że większość zakupów spożywczych robi online, a do zwykłych sklepów przychodzi głównie wtedy, gdy czegoś nagle potrzebuje. Jedynie 3 proc. respondentów deklarowało, że zakupy spożywki robi wyłącznie lub niemal wyłącznie w sieci.

Kto kupuje spożywkę w sieci?

Robiący e-zakupy produktów żywnościowych to w przeważającej większości mieszkańcy dużych miast - od 100 do 500 tys. mieszkańców. Zdziwienie jednak może budzić fakt, iż 27 proc. osób kupujących online pochodzi z terenów wiejskich. Spośród wszystkich miłośników e-zakupów spożywczych najwięcej jest osób pozostających w związku małżeńskim lub w związku nieformalnym.

Mocne i słabe strony zakupów spożywczych online

Atutem zakupów online jest to, że można je zrobić właściwie zawsze i wszędzie, gdzie ma się dostęp do sieci. Należy też podkreślić inną zaletę - w przypadku kupowania produktów ciężkich do przeniesienia lub kupienia dużej ilości nie musimy ich sami dostarczyć do domu, gdyż zrobi to za nas kurier. Kupowanie w internecie produktów spożywczych z pewnością sprawdza się też w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy mamy w domu chore dziecko, albo z innych powodów nie możemy wyjść z domu.

Z drugiej strony robienie zakupów jedzenia w internecie wymaga od większości Polaków pokonania pewnych barier - zarówno tych o charakterze technologicznym, jak i psychologicznym. Trzeba mieć dostęp do internetu, ale to w Polsce coraz mniejszy problem. Co więcej, wielu z nas ma już możliwość korzystania z internetu światłowodowego UPC, który daje swobodę szybkiego, bezproblemowego surfowania po sieci. Poza tym wiele osób nie kupuje artykułów spożywczych w sieci, ponieważ nie wierzy w świeżość takich produktów. Nie chcemy też pozostawiać wyboru np. owoców i warzyw czy mięsa komuś obcemu, kto będzie pakował paczkę. W efekcie pewne minie jeszcze dużo czasu, zanim zakupy spożywcze robione przez internet staną się tak popularne, jak te tradycyjne.

Materiały partnera

wstecz

Komentarze (1) Skomentuj

  • http://netpoint.systems 2019-12-04 11:58:26
    Zakupy online to juz nie zadne novum, sam znam osoby ktore kupuja na co dzien produkty spozywcze przez internet czego ja nawet pomimo tego iz jestem z branzy sobie nie wyobrazam (((: