Jak wygląda japońskie mieszkanie? Ile par pantofli ma Japończyk? Na czym śpi? W co się bawi? Dlaczego japońskie dzieci są grzeczne? To tylko niektóre rzeczy, na temat których już teraz, po spotkaniu z podróżniczką Agnieszką Stryczek, uczniowie 1 Społecznej Szkoły wiedzą więcej. Wykład był jedną z atrakcji Dnia Bonenkai.
Bonenkai jest japońskim odpowiednikiem naszego sylwestra. Dosłownie znaczy „spotkanie, na którym zapomina się rok”. To czas podsumowania tego mijającego czasu i snucia planów na przyszłość. W japońskim święcie w tym roku uczestniczyli uczniowie niepublicznej szkoły z ul. Robotniczej. To, że akurat tej, nie jest sprawą przypadku.

O społecznej szkole można powiedzieć, że to „japońska” placówka w Gliwicach. Wśród uczniów posiada liczne grono tych, którzy pochodzą z Kraju Kwitnącej Wiśni. To przede wszystkim dzieci menadżerów japońskich koncernów, które mają swoje zakłady na terenie strefy ekonomicznej.

- Historia zaczyna się dziesięć lat temu. Wtedy kadrze i społeczności szkolnej udało się zdobyć zaufanie cudzoziemców. Pracownicy z Japonii, którzy pojawili się w Gliwicach jako pierwsi, szukali szkoły dla swoich dzieci i wybrali nas. Potem przyprowadzili następnych – mówi Justyna Wróbel, wicedyrektor szkoły.

Współpraca przynosi obopólne korzyści. Życzliwa, przyjazna atmosfera pomaga małym obcokrajowcom odnaleźć się w nieznanej im rzeczywistości, a z kolei obecność cudzoziemców w gronie uczniów podnosi prestiż szkoły – Japończycy znani są z wysokich wymagać względem edukacji swoich dzieci. 

Kontakty z przedstawicielami innej kultury stały się również źródłem ciekawych inicjatyw. Najnowszą z nich jest projekt „Matematyka w japońskiej odsłonie”, który znalazł swój finał podczas święta Bonenkai – dnia podsumowań.

W okresie od września do grudnia uczniowie najstarszych klas szkoły podstawowej przy ul. Robotniczej oraz ich koledzy z SP nr 36, która była partnerem przedsięwzięcia, poznawali kulturę, zwyczaje i codzienność Japonii. Młodzież dowiedziała się na przykład, co jedzą mieszkańcy wyspy z drugiego końca świata, jak spędzają czas wolny, czego i w jaki sposób uczą się ich rówieśnicy.

Można było m. in. skosztować i własnoręcznie przyrządzić suhi, spróbować swoich sił w origami, sudoku czy kaligrafii. Kulminacyjny punkt cyklu spotkań i warsztatów stanowił Dzień Japoński w trakcie dorocznego świątecznego jarmarku rzeczy używanych.

Atrakcji nie zabrakło również na zakończenie projektu. Dużym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja multimedialna o Japonii, przygotowana przez uczennicę Kingę Cząstkiewicz, która odwiedziła ten kraj. Relacji towarzyszyła ekspozycja pamiątek z podróży. Wśród rzeczy, których używają Japończycy na co dzień, znalazły się tradycyjne wachlarze, pałeczki do ryżu (również w kształcie mieczy świetlnych), zakładki do książek, laleczki, origami, kimono yukata (letnie), gazeta. 

Duże wrażenie zrobił pokaz judo w wykonaniu  trenera Mieczysława Glinki i dzieci z przedszkola przy 1SS – młodzi zawodnicy poprzez układ ciał tworzyli figury geometryczne. Symbole matematyczne były też jednym z motywów na pokazie mody przygotowanym przez uczniów szkoły. Obok tradycyjnych kimon zdarzały się również oryginalne przebrania, jak strój sushi. A jeżeli już o tej arcyjapońskiej potrawie mowa – przysmaku z ryżu i surowej ryby nie mogło zabraknąć w święto bonenkai. 

Dla uczestników konkursów origami, który polegał na przygotowaniu ozdób związanych ze świętami, oraz sudoku najważniejszymi punktami programu było z kolei podanie wyników i wręczenie nagród. 

A ukoronowaniem pełnego wrażeń dnia było spotkanie z Agnieszką Stryczek. To znana podróżniczka, z wykształcenia i zamiłowania kulturoznawca. Od kilkunastu lat przemierza świat wraz z mężem, a od kilku – również z córkami Matyldą i Klementyną. Odwiedziła ponad 90 krajów. Często gości w radiowych programach podróżniczych. Jest wiceprezesem Śląskiego Stowarzyszenia Podróżniczego Garuda i współtwórczynią Festiwalu Slajdów w Katowicach. 

Globtroterka okazała się kopalnią informacji i ciekawostek na temat kraju samurajów. Uczniowie zasypali ją pytaniami i prośbami o praktyczne wskazówki, na wypadek gdyby tam trafili, na przykład: jak zachować się w łazience, przy stole, ale również podczas trzęsienia ziemi.

Projekt „Matematyka w japońskiej odsłonie” został sfinansowany przez Fundację mBanku. Patronem medialnym przedsięwzięcia były „Nowiny Gliwickie”. 

(pik)


Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj