Połączenie nazwy grodu nad Kłodnicą z imieniem lipskiego kantora nie dziwi już dziś tak bardzo, jak dziewiętnaście lat temu, kiedy odbywała się pierwsza edycja Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego. Można śmiało stwierdzić, że czas rozwiał wszelkie wątpliwości co do celowości tego, na pierwszy rzut oka, zwariowanego pomysłu. 
Świadczy o tym zarówno niesłabnąca sympatia melomanów, jak też opinie recenzentów, podkreślające, że odbywający się od 2000 roku festiwal ma renomę jednego z najbardziej wartościowych spotkań z muzyką czasów Bacha, których sceną są wspaniałe gliwickie świątynie. Twórczość tego prawdziwego giganta muzyki wpisała się idealnie w wielokulturową tradycję miasta, stając już nieodłączną częścią letniego gliwickiego pejzażu. Jubileuszowa edycja rozpocznie się 13 lipca i przebiegać będzie pod hasłem „…made in Leipzig”. 


13 lipca, godz. 18.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Marcina Lutra, Gliwice Łabędy

„Lipsk versus Salzburg”

wykonawcy: 
Sirkka-Liisa Kakkinen (Finlandia) – skrzypce barokowe
Elżbieta Stefańska – klawesyn

W programie: J. S. Bach, H. I. F. von Biber, W. A. Mozart

Inauguracja festiwalu, nawiązując do popularnej XVIII-wiecznej tradycji, będzie rodzajem symbolicznego pojedynku dwóch europejskich ośrodków muzycznych: Lipska i Salzburga. Usłyszymy znakomitą fińską skrzypaczkę Sirkkę-Liisę Kaakinen-Pilch. To niezwykle wszechstronna artystka, wykonująca muzykę wszystkich epok, ze szczególnym naciskiem na repertuar od XVII do XIX wieku. Współpracowała z elitą wykonawców muzyki dawnej, m.in. w orkiestrach Fransa Brüggena i Philippe’a Herreweghe’a. Przez ponad dziesięć lat była koncertmistrzem Collegium Vocale Gent. W Gliwicach wystąpi wspólnie z wielką damą klawesynu - Elżbietą Stefańską, a to oznacza, że instrument ten zabłyśnie także pełnią swoich możliwości solowych.

17 lipca, godz. 19.30, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego

„Gambissimo”

wykonawcy:

Krzysztof Firlus – viola da gamba
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa
Anna Firlus – klawesyn

W programie: F. Couperin, A. Forqueray, C. F. Abel

Sensacją w dziedzinie nagrań muzyki dawnej stała się wydana w 2019 roku przez firmę „Dux” płyta "C.F.Abel - Sonatas from the Maltzan Collection". Zawiera ona światową premierę fonograficzną odnalezionego w 2015 roku w Bibliotece Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zbioru sonat niemieckiego kompozytora i wirtuoza violi da gamba Carla Friedricha Abla. 

Powstały one podczas pobytu kompozytora w Londynie. Abel w Lipsku był uczniem Jana Sebastiana, a wraz z jego synem Johannem Christianem Bachem zorganizował i prowadził pierwsze w stolicy Anglii publiczne koncerty, które nazywano Bach-Abel-Concerts. Wspomniana płyta to najnowszy projekt znanego muzycznego małżeństwa Krzysztofa i Anny Firlusów, do których dołączył grający na barokowej wiolonczeli Tomasz Pokrzywiński. W ich wykonaniu, oprócz zarejestrowanych na płycie nowo odkrytych dzieł, usłyszymy także barokową muzykę francuską.

20 lipca, godz. 19.30, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego

„Two for Bach”

wykonawcy:  
Laura Pontecorvo (Włochy) – flet traverso
Rinaldo Alessandrini (Włochy) – klawesyn

W programie: J. S. Bach

Rinaldo Alessandrini to znakomity włoski dyrygent i klawesynista, znany przede wszystkim jako lider zespołu Concerto Italiano. W Gliwicach przedstawi swój najnowszy projekt - program duetowy poświęcony wyłącznie muzyce J. S. Bacha. Znalazły się  w nim oryginalne sonaty na klawesyn obbligato i flet poprzeczny. Alessandrini oraz flecistka Concerto Italiano Laura Pontecorvo inspirowali się również bachowskim repertuarem na inne instrumenty. 

Oprócz dzieł oryginalnych postanowili więc sięgnąć po fletową wersję Sonaty G-dur na skrzypce i klawesyn czy dokonaną przez samego Bacha transkrypcję klawesynową jednej z jego sonat na skrzypce solo. Zupełnie nowe światło na prezentowaną podczas koncertu muzykę rzuca też niezwykły instrument, na którym gra flecistka. Jest to kopia jedynego odnalezionego instrumentu Pierre-Gabriela Buffardina – związanego z dworem drezdeńskim wirtuoza fletu, zaprzyjaźnionego z Bachem i jego rodziną.

23 lipca, godz. 19.30, kościół pw. Wszystkich Świętych

„…made in Leipzig”

wykonawcy: 
Calmus Ensemble (Niemcy)
Anja Pöche – sopran
Stefan Kahle – kontratenor
Tobias Pöche – tenor
Ludwig Böhme – baryton
Manuel Helmeke – bas 

W programie: J. S. Bach. J. Ch. Bach, J. Ch. Altnikol, J. G. Schicht, E. F. Richter, G. Schreck, F. Mendelssohn, E. Grieg, R. Wagner, Ch. T. Weinlig, M. Reger.

Po wieloletnich staraniach udało się zaprosić na festiwal jeden z najbardziej renomowanych zespołów wokalnych – Calmus Ensemble. Tworzą go wychowankowie słynnej lipskiej szkoły św. Tomasza. Swoimi licznymi, entuzjastycznie przyjmowanymi na całym świecie koncertami i nagraniami zespół niezmiennie dowodzi, że można zachować najwyższy poziom, niezależnie od tego, czy wykonuje się muzykę bardziej czy mniej poważną. Artyści przyjadą do nas bezpośrednio po kolejnym amerykańskim tournee i zaprezentują niezwykły program, swoisty kalejdoskop 800-letniej muzycznej historii Lipska. Znajdą się w nim największe nazwiska, jak Bach, Mendelssohn czy Schumann, a obok nich muzyka wielu innych mistrzów związanych z kościołem św. Tomasza, Gewandhausem i lipskim konserwatorium. 

24 lipca, godz. 19.30, kościół pw. Wszystkich Świętych

Koncert oratoryjno-kantatowy

wykonawcy: 
Estravaganza Consort&Players
Aleksandra Zamojska - sopran
Anna Zawisza - sopran
Helena Poczykowska - alt
Piotr Szewczyk - tenor
Andrzej Zawisza – bas, kierownictwo artystyczne

W programie:  J. S. Bach - Oster-Oratorium BWV 249, Magnificat BWV 243.

Krakowski zespół Estravaganza Consort&Players podbił serca festiwalowej publiczności po raz pierwszy dwa lata temu. Stało się to za sprawą brawurowego wykonania dwóch bachowskich kantat i Mszy F-dur. Tym razem, jak na zwieńczenie jubileuszowej edycji przystało, przywiezie dwa spośród największych arcydzieł wokalno-instrumentalnych Jana Sebastiana. To muzyka przeznaczona na dwa najważniejsze święta roku kościelnego: Boże Narodzenie i Wielkanoc. Ma więc niezwykle uroczysty charakter, podkreślony bogatą i efektowną obsadą: pięciogłosowego zespołu wokalnego, któremu towarzyszy orkiestra złożona z trąbek, obojów, obojów d'amore, smyczków, kotłów i basso continuo.

Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski.

Projekt dofinansowano  z budżetu Miasta Gliwice oraz ze  środków  Narodowego Centrum Kultury  w ramach programu Kultura – Interwencje 2019.

Organizatorzy festiwalu: 
Klub Inicjatyw Kulturalnych, parafia pw. Wszystkich Świętych, parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, parafia Ewangelicko-Augsburska w Gliwicach.

Biuro festiwalowe:
COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32 231 55 36, www.kikgliwice.com 
Czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00.
Bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32 231 38 55. 
W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie na miejsce, godzinę przed rozpoczęciem
wstecz

Komentarze (0) Skomentuj