16 listopada otwarto oferty w przetargu na przebudowę mostu w ciągu ulicy Wrocławskiej. Prace ruszą w przyszłym roku i potrwają minimum 11 miesięcy. Jak w tym czasie odbywać się będzie ruch przez centrum? 
Przedstawiamy planowane objazdy. Budowa nowego mostu podyktowana jest stanem technicznym istniejącego. - Obiekt, powstały ponad sto lat temu, wymagałby naprawy, ponadto nie posiada wystarczającej nośności – wyjaśnia decyzję Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy ZDM. 

Istniejący obiekt posiada trzy przęsła, projektowany będzie miał jedno, o rozpiętości ok. 20 m. Konstrukcją nośną pozostanie płyta żelbetowa. 
Najważniejszą zmianą będzie zniesienia limitu tonażowego – nowy most wykonany zostanie w najwyższej klasie nośności, bez ograniczeń w zakresie tonażu. Oznacza to, że konstrukcja wytrzyma przejazd nawet kolumny czołgów. 

Planowane prace obejmują rozbiórkę istniejącego mostu, wybudowanie nowego oraz zainstalowanie kładki dla pieszych na czas robót. Przy okazji (podobnie jak miało to miejsce w związku z modernizacją mostu na ul. Dworcowej) umocnione zostanie koryto rzeki Kłodnicy, a teren pod przęsłem uporządkowany. Przebudowane będą również odcinki ulic Konarskiego, Zimnej Wody i Kłodnickiej w obrębie ich skrzyżowania. 

Szeroki zakres prac wymaga znacznego okresu realizacji. ZDM przewiduje, że inwestycja potrwa co najmniej 11 miesięcy. Oznacza to, że jedno z kluczowych skrzyżowań w mieście będzie nieczynne przez dłuższy czas.

Na połączonym z mostem węźle Wrocławska - Częstochowska – Konarskiego – Kłodnicka spotykają się samochody jadące z Żernik, Zatorza, Baildona do centrum i Knurowa oraz w przeciwnym kierunku. Prace rozbiórkowe mają zostać przeprowadzone przy całkowitym wyłączeniu obiektu z ruchu. W związku z inwestycją kierowców czekają więc znaczne utrudnienia. 

Jak zapewnia Stiborska, zarządca drogi będzie robił wszystko, by realizacja przebiegła w sposób jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. W tym celu przewidziano budowę tymczasowej kładki dla pieszych. Wykonawca będzie musiał także zadbać o możliwość dojazdu do wszystkich posesji sąsiadujących z budową.

Główna część ruchu odbywać się ma objazdem. Projekt czasowej organizacji ruchu zakłada wytyczenie go ulicami: Strzody, Dworcową i Kłodnicką (w przypadku dwóch ostatnich zmiana wymaga przejściowego otwarcia ulic dla ruchu dwukierunkowego). Takiego przebiegu trasy kazał się zresztą domyślać remont, jaki przeszedł ostatnio odcinek Kłodnickiej, łączący Dworcową i Częstochowską.

W otwartym 16 listopada przetargu najtańszą z trzech ofert złożyła firma Berger Bau. Pytanie, czy cenę 8,7 mln zł zaakceptuje zamawiający. ZDM założył bowiem na inwestycję aż o 1,7 mln zł mniej. Budowa w całości zostanie sfinansowana z budżetu miasta. 

Most w ciągu ul. Wrocławskiej jest kolejnym z rzędu, które w ciągu ostatnich lat przeszły modernizację. ZDM odnowił m.in. wiadukt w ciągu ul. Tarnogórskiej i na Toszeckiej nad DK88, obiekt w ciągu Dworcowej nad rzeką Kłodnicą (przy kościele św. Barbary), most i kładkę dla pieszych w ciągu ulicy Królewskiej Tamy nad rzeką Bytomką, wybudował most nad potokiem Ostropka.

(pik)

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj