Po ponad 2 dekadach kolej ma powrócić do centrum Pyskowic. Umowę na odbudowę połączenia kolejowego podpisał na początku grudnia burmistrz miasta, Adam Wójcik. Dzięki tej inwestycji, pyskowiczanie będą mogli dojechać pociągiem do Katowic w 45 minut.

- Projekt przywrócenia połączenia kolejowego (linia nr 198) Pyskowice Miasto – Pyskowice i dalej w ramach planowanej Kolei Metropolitalnej jest dla Pyskowic jak skok cywilizacyjny – mówi Adam Wójcik, burmistrz Pyskowic. - Zintegrowany system komunikacji, P&R, szybkie i ekologiczne przemieszczanie się do centrum aglomeracji śląskiej jest kluczowe dla rozwoju Pyskowic. Połączenie kolejowe daje nam możliwość zdywersyfikowania trudnej już dziś sytuacji na drogach wlotowych i wylotowych z miasta. Biorąc zaś pod uwagę, że większość aktywnych zawodowo pyskowiczan pracuje w Gliwicach, Zabrzu, Bytomiu czy Katowicach – tą inwestycją dajemy im możliwość tańszego i komfortowego przemieszczania się.

Warto przypomnieć, że stacja Pyskowice Miasto została zamknięta w 2000 roku. Pociągi zatrzymują się wprawdzie w Pyskowicach, ale w południowej części miasta. Przywrócenie połączenia Pyskowice Miasto - Pyskowice - Gliwice - Katowice znacznie poprawi skomunikowanie Pyskowic z Gliwicami i dalej – ze stolicą Metropolii.

Umowa podpisana przez burmistrza była tego dnia jedną z sześciu, zawartych w ramach programu Kolej Plus, który realizowany będzie na terenie GZM. W ramach rządowego programu m.in. odtworzony zostanie ruch pasażerski pomiędzy Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza, Rudy Śląskiej, z nowym przystankiem w Chorzowie.

- Dzięki tym dotacjom w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wybudowanych i wyremontowanych zostanie łącznie ok. 100 km torów – podkreślał Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – To poprawi skomunikowanie naszych gmin z miastem wojewódzkim i stolicą metropolii – z Katowicami. Rozbudowa infrastruktury torowej jest kluczowa dla usprawnienia funkcjonowania transportu szynowego, ponieważ naszym celem jest to, aby pociągi Kolei Metropolitalnej w godzinach szczytu kursowały co kilkanaście minut. Obok twardych inwestycji, jak właśnie budowa nowych torów, równie istotne jest także podejmowanie przez nas szeregu innych działań, dzięki którym poprawiamy ofertę komunikacyjną w GZM. To finansowanie zwiększonej częstotliwości kursowania pociągów, na które od 2019 roku przeznaczyliśmy 33 mln zł oraz pogłębianie integracji biletowej, co pozwala pasażerom na bardziej swobodne łączenie różnych środków transportu w swoich codziennych podróżach – dodał Karolczak.

Wkład własny, w tym miasta Pyskowice, do wszystkich sześciu przedsięwzięć, przekraczający 317 mln zł, zapewnia GZM. Koszty części pyskowickiej wynoszą, zgodnie ze Studium Planistycznym, 94 132 053,28 zł netto. Całkowita wartość projektów to prawie 1,5 mld złotych. Inwestycje mają zostać zakończone do 2028 roku.

Fot. Metropolia GZM

 

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj