Wycena spółek to wcale nie rzadkość. W realiach biznesowych wartość firmy to informacja, która jest niezbędna w różnych sytuacjach. Kiedy, kto i w jakim celu dokonuje wyceny firm? Sprawdzamy też, jakie są aktualnie najpopularniejsze sposoby szacowania wartości przedsiębiorstw.

Z jakich powodów dokonuje się wyceny podmiotów gospodarczych?

Pytanie, kiedy warto mieć świadomość wartości biznesu, nie jest wcale oczywiste. Powodów, dla których przedsiębiorca może chcieć określić wartość prowadzonej działalności, może być wiele. Często czynnikiem motywującym do zlecenia wyceny jest ciekawość i emocjonalny związek z firmą – założyciel może chcieć sprawdzić, jak jego firma rozwinęła się np. w ciągu ostatniego roku i czy inwestycja kapitału była opłacalna. Wyceny firmy dokonuje się także wówczas, gdy:

  • Przedsiębiorca ma w planie zaciągnięcie kredytu. Wycena przedsiębiorstwa jest niezbędna przy staraniu się o kredyt. Jednym z dokumentów, którego będzie wymagał bank, będzie właśnie rzetelna wycena majątku należącego do firmy.
  • Firma ma zostać sprzedana. Tę transakcję powinna poprzedzać wycena wartości firmy. Dzięki informacji o tym, ile przedsiębiorstwo jest warte na rynku, jego właściciel może uzyskać dobrą cenę. Ta reguła obowiązuje również przy transakcji sprzedaży udziałów.
  • Zostać ma przeprowadzone postępowanie np. upadłościowe. W tej sytuacji wycena firm jest niezbędna dla wierzycieli. Rzetelne oszacowanie wartości firm w warunkach rynkowych pozwala określić, czy roszczenia wierzycieli zostaną zaspokojone.

Określenie, ile warte jest przedsiębiorstwo, przeprowadza się też na potrzeby wewnętrzne. Na podstawie tej wiedzy kadra zarządzająca może podjąć kluczowe decyzje w firmie dotyczące jej dalszego rozwoju.

Kto powinien dokonać wyceny przedsiębiorstw?

Wyceny firmy może dokonać co najmniej kilka osób – właściciel, pracownicy działu księgowości i wreszcie specjaliści – rzeczoznawcy majątkowi. Wybór jest istotny i powinien być podyktowany celem, dla którego wyceniana jest dana działalność gospodarcza. Kiedy warto skorzystać z usługi eksperta? Między innymi sprzedaż przedsiębiorstwa czy udziałów oznacza, że potencjalni nabywcy będą oczekiwać rzetelnej i niezależnej wyceny. Może ją zapewnić rzeczoznawca z Kancelarii SIPEX – z ofertą można się zapoznać na stronie: rzeczoznawcy.net.pl

Kiedy wycena przedsiębiorstwa może zostać zlecona pracownikom księgowości? W przypadku, gdy potrzebna jest jedynie szacunkowa informacja o wartości podmiotu gospodarczego. W każdym innym przypadku warto skorzystać z pomocy specjalisty, który dokona precyzyjnej wyceny, korzystając ze zgromadzonych informacji. Powodów jest co najmniej kilka – rzeczoznawca posłuży się właściwą metodą wyceny, a informacja o wartości firmy będzie obiektywna. Taka wycena spółki jest też wiążąca dla instytucji publicznych.

Chcesz poznać zasady wyceny przedsiębiorstw i wiedzieć więcej o tym, kto powinien dokonać wyceny? Zobacz artykułWycena firmy – kto może ją przeprowadzić?. We wskazanym tekście znajdziesz też informacje o tym, jakie są podejścia do wyceny działalności firmy (np. dochodowe czy majątkowe – skorygowana wycena aktywów netto).

Jakie są najpopularniejsze metody wyceny spółek?

Proces wyceny spółki polega na zgromadzeniu danych, a także ustaleniu jej aktywów, zobowiązań i przepływów pieniężnych. Mimo że jest wiele metod wyceny działalności gospodarczej, to najczęściej jednak rzeczoznawcy korzystają z kilku sposobów – są to:

  • Metoda majątkowa. Wycenę metodą majątkową stosuje się wówczas, gdy konieczne jest ustalenie wartości majątku firmy – jest ona rozumiana jako różnica między aktywami a zobowiązaniami. Rzeczoznawca może posłużyć się metodą skorygowanej wartości księgowej, odtworzeniową lub likwidacyjną.
  • Metoda dochodowa. Rzeczoznawca może ustalić wartość firmy, wykorzystując metody skorygowanych aktywów netto lub zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF). W przypadku metody dochodowej wycena wartości podmiotu gospodarczego powiązana jest z jego dochodami. 
  • Metoda porównawcza. Analizy porównawcze pozwalają ustalić wartość firmy poprzez jej porównanie z innymi podmiotami działającymi w tej samej branży. W metodzie porównawczej ma miejsce wykorzystanie mnożników rynkowych (mnożników opartych o wartość przedsiębiorstwa, o wartość rynkową kapitału własnego).

Zastanawiasz się nad sprzedażą firmy? Prawdopodobnie otrzymasz różne oferty (ceny) od potencjalnych kontrahentów przed przeprowadzeniem tej transakcji. Nie musisz się jednak rozstać z firmą po zaniżonej cenie. Przed przeprowadzeniem transakcji sprzedaży czy kupna firmy warto sprawdzić, ile jest ona warta na rynku. Pamiętaj, że obiektywna wycena podmiotów gospodarczych (np. firm) to domena rzeczoznawców.


Materiały partnera


wstecz

Komentarze (0) Skomentuj