Od 26 lutego w Domu Pamięci Żydów Górnośląskich unikatowa kolekcja tzw. „nivealiów”, składającą się z olbrzymiej ilości opakowań po kremie Nivea, gadżetów reklamowych firmy Beiersdorf, plakatów, wycinków z prasy. Zbiór jest własnością kolekcjonera i pasjonata marki NIVEA – Wojciecha Mszycy.
Prezentowane na wystawie obiekty pokazują ewolucję produktów firmy Beiersdorf, a także opowiadają historię genialnego wynalazcy Oscara Troplowitza, którego kosmetyczne innowacje stosowane są do dziś na całym świecie.

Wystawa „Innowacje Pana Oscara”, pokazuje historię zaczynającą się w zasymilowanym żydowskim domu w niemieckich Gliwicach, a kończącą w Hamburgu – gdzie powstał jeden z najbardziej rozpoznawalnych kosmetyków świata. Wystawie towarzyszą: publikacja z tekstem Bożeny Kubit, opisującym fascynujące życie Oscara Troplowitza, warsztaty oraz prelekcje.



W roku 2016 minęło 105 lat od stworzenia kremu Nivea. Ten prawdopodobnie najsłynniejszy krem świata powstał w Hamburgu, jednak jego twórcą był gliwiczanin – Oscar Troplowitz, pochodzący z rodziny niemieckich Żydów. Urodził się w 1863 roku, i choć w swoim rodzinnym mieście spędził jedynie pierwszych 7 lat życia, zawsze pamiętał o Górnym Śląsku i Gliwicach, w których jego dziadek prowadził renomowaną winiarnię, a ojciec był znanym budowniczym.

Oscara Troplowitza pasjonowała sztuka, jednak kierując się powołaniem czy też zwykłym pragmatyzmem, wybrał karierę przedsiębiorcy kosmetycznego. Z perspektywy czasu wiemy, że zrewolucjonizował on światowy przemysł kosmetyczny. Troplowitz stworzył w Hamburgu potężną i nowoczesną, jak na owe czasy, firmę Beiersdorf, która już na początku XX wieku miała filie na całym świecie. Był prawdziwym innowatorem – wynalazcą, któremu zawdzięczamy nie tylko śnieżnobiały krem Nivea, lecz także plaster z opatrunkiem, pomadkę w sztyfcie, a nawet pastę do zębów w tubce.

Wszystkim produktom Oscara i jego współpracowników towarzyszyła piękna i nowoczesna oprawa graficzna – począwszy od opakowania, poprzez  charakterystyczną kolorystykę, aż po liternictwo, ilustracje i ornamentykę. Wyroby firmy Beiersdorf promowano kreatywną reklamą wizualną, wykorzystującą chwytliwe marketingowe slogany.

Oscar zapisał się w historii również jako przedsiębiorca, który w zaskakujący, jak na tamte czasy, sposób traktował wszystkich swoich pracowników. Wprowadził krótszy czas pracy, pokój socjalny dla karmiących matek, darmowe posiłki. Nawet dzisiaj niektóre z jego pomysłów wydają się nowatorskie.


Podczas wernisażu – 26 lutego o godz. 17.00 – obejrzymy także film o historii Troplowitza zrealizowany w 2013 roku przez TVP Katowice.
wstecz

Komentarze (0) Skomentuj