Po perturbacjach związanych z dokumentacją projektową na ostatnią prostą wchodzi projekt budowy centrum przesiadkowego. Miasto dostało na inwestycję ponad 129 mln zł dofinansowania, ogłoszono już przetarg na realizację. W założeniu obiekt ma być gotowy na wiosnę 2022 r.
Projekt, znany pod nazwą Zachodnia Brama Metropolii Silesia, to jedna z największych i najważniejszych inwestycji w Gliwicach. Na terenach pokolejowych od strony ulicy Tarnogórskiej pojawi się węzeł przesiadkowy dla wszystkich środków transportu miejskiego. 

- Zarząd województwa śląskiego właśnie podjął decyzję o przyznaniu Gliwicom ponad 129 mln zł dotacji na budowę centrum.  Wniosek o dofinansowanie został złożony w marcu, a środki pochodzić będą z Europejskich Funduszy Regionalnych i Inwestycyjnych – informuje Anna Włodarczak, zastępca naczelnika Biura Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

W pobliżu dworca kolejowego powstaną zadaszone perony wraz z dwoma budynkami stacyjnymi. Zaplanowano stanowiska dla autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych oraz parkingi  dla samochodów i rowerów. Podziemny tunel połączy obiekt z budynkiem dworca i centrum. Będzie nie tylko  nowocześnie, ale i ekologicznie. Dachy, między innymi peronów, mają posiadać baterie słoneczne, które będą zasilać centrum w prąd.   

Inwestycja odmieni wizerunek śródmieścia. Nowy dworzec wpłynie na otoczenie komunikacyjne. Przebudowane zostaną drogi dojazdowe dla rowerów i samochodów wraz z miejscami postojowymi i chodnikami (Toszecka, Składowa, Tarnogórska). Prace dodatkowe przewidują odnowienie ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego i jej rejonu, w tym  placu Piastów, fragmentów ulic Zwycięstwa,  Piwna, Na Piasku, Okopowa, a także placu przed dworcem PKP. 

Zaś po drugiej stronie terenów kolejowych – przebudowę odcinków ulicy Warszawskiej i Tarnogórskiej. Na przedłużeniu ul. Udzieli zaplanowano ciąg dla pieszych i rowerów, łączący okolice ulic Kolberga i Tarnogórskiej z centrum przesiadkowym. Pojawić ma się też infrastruktura dla rowerzystów – ścieżka łączącą trasę Centrum – Sośnica z drogami dla jednośladów na terenie węzła, zadaszone parkingi oraz  wypożyczalnie rowerów.

Inwestycja powstanie w oparciu o projekt, nad którym prace rozpoczęła spółka Pas Projekt z Nadarzyna, a dokończył – po rozwiązaniu przez miasto umowy z dotychczasowym wykonawcą – Mostostal Zabrze Biprohut. I to tej ostatniej firmie projekt zawdzięcza swój końcowy, kontrowersyjny kształt. Niektórym konstrukcja peronów i dworca kojarzy się bowiem z zabudową stacji paliwowej, na którą składa się kontener plus wiaty.  

Na realizację zasadniczej części przedsięwzięcia zaplanowano 195 mln zł, z czego ponad 130 milionów pochodzić będzie z dofinansowania. Szacunki mówią, że przebudowanie terenów wokół centrum pochłonie dalszych około 55 mln. 
Miasto ogłosiło już przetarg na prace budowlane. Jak informuje przedstawiciel Biura Rozwoju Miasta UM Gliwice, umowy w tej sprawie można spodziewać się w marcu przyszłego roku. Centrum przesiadkowe powinno być gotowe dwa lata później. 

(pik)

Galeria

wstecz

Komentarze (1) Skomentuj

  • gość 2020-02-06 14:01:27
    Bardzo ładny projekt i ciekawa forma.