Do gliwickich urzędników jadą rowery elektryczne. Jednoślady pojawią się na wyposażeniu jednostek miejskich. Dostawa nastąpi w ramach programu „Rowerem lub na kole”, realizowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. 
 – Chcemy promować zrównoważoną mobilność miejską i pokazywać, że rower to świetny środek transportu do odbywania również podróży służbowych. Zmiany zaczynamy od siebie – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu GZM, która odpowiada m.in. za politykę rowerową metropolii. Umowa na dostawę jednośladów właśnie została podpisana. 

Najpierw ponad 40 pojazdów, a w następnych miesiącach prawie 190. To w sumie   230 „elektryków”, które zostaną przekazane urzędnikom miast i gmin członkowskich, policji i straży miejskiej w ramach programu „Rowerem lub na kole”. Łączna wartość jednośladów to ponad 2,2 mln zł. 

Wspomaganie elektryczne pozwoli przejechać rowerem na jednym ładowaniu do 60 km. Ale pojazdy wyróżniają się nie tylko napędem. Każdy posiada również bagażnik z sakwami oraz zapięcie w formie blokady. 

Przetarg na dostawy rozstrzygnięto w połowie lipca. Umowa mówi o podziale dostawy na dwa etapy. Pierwszych ponad 40 rowerów przyjedzie do metropolii w ciągu 30 dni - po jednym trafi do wszystkich miast i gmin członkowskich, a kilka pozostanie do dyspozycji pracowników urzędu metropolitalnego. Kolejne jednoślady pojawią się w czwartym kwartale tego roku. 

Najwięcej, bo 11, zostanie przekazanych do Katowic, zaś po 10 do Sosnowca, Zabrza, Bytomia i właśnie Gliwic. Magistrat planuje, że e-rowery trafią do strażników oraz   urzędników jednostek miejskich, którzy będą mogli korzystać z pojazdów w celach służbowych, w trakcie wyjazdów w teren. 

- Rower elektryczny dla urzędników i służb mundurowych to tylko jedno z naszych działań, których celem jest zmiana nawyków mobilności mieszkańców – podkreśla Wadowska. Zrównoważona mobilność miejska to wybór najbardziej efektywnego środka transportu do dystansu, jaki planujemy pokonać. Bicykl, zwłaszcza ten ze wspomaganiem elektrycznym, okazuje się bezkonkurencyjny, gdy mowa o odległościach do 5 km. Dlatego dalekosiężnym celem metropolii jest uruchomienie największej w Europie wypożyczalni e-rowerów miejskich. Do 2022 roku na pilotaż Elektrycznego Roweru Metropolitalnego przeznaczonych zostanie ok. 20 mln zł.

Program to nie jedyne działanie metropolii w zakresie polityki rowerowej. Wśród nich znalazło się m.in. opracowanie „Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej”, którego celem jest ujednolicenie standardów dla dróg rowerowych w metropolii. Chodzi tu o szerokość jezdni czy rodzaj stosowanej nawierzchni. W minionym roku opracowano również „Studium tras rowerowych” i zaprezentowano „rowerowy układ krwionośny” metropolii, czyli propozycję przebiegu ponad 1500 km dróg dla jednośladów. 

„Elektryki” będą do dyspozycji urzędników i służb mundurowych przez cały czas. Dodatkowo, przez najbliższe trzy lata, za ich serwisowanie odpowiedzialna ma być firma, która wygrała przetarg. 

(pik)
wstecz

Komentarze (0) Skomentuj