W roku szkolnym 2021/2022 Fundacja Szkoła z Charakterem im. Edyty Stein w Gliwicach realizowała kolejny projekt dotyczący tzw. alternatywnych źródeł energii: „Elektryczność z wiatru i wody”.

Zaczęło się od złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania w XII edycji konkursu Fundusz Naturalnej Energii. Tam wniosek został oceniony wysoko, zdobywając 2. miejsce, co pozwoliło na uzyskanie dofinansowania w wysokości 18000 zł. Otrzymane środki zostały przeznaczone m.in. na zakup turbiny wiatrowej, wspomaganej ogniwem fotowoltaicznym i zestawu kolektorów słonecznych ze zbiornikiem – wymiennikiem ciepła, zagospodarowanych na placu zabaw wodnych tzw. Szkolnego Centrum Nauki, rozpoczynającego swoją działalność przy Zespole Szkół Katolickich Fundacji Szkoła z Charakterem. Zestaw kolektorów służy do ogrzewania wody w basenie ogrodowym oraz zewnętrznym prysznicu, a zestaw z turbiną wiatrową wykorzystano do budowy demonstracyjnego modelu elektrowni szczytowo-pompowej. Dzięki temu uczestnicy zajęć naukowych w Szkole z Charakterem, mając instalacje dosłownie na wyciągnięcie ręki, mogą poznawać zielone technologie kompleksowo, zarówno teoretycznie jak i przez doświadczenie . Głównym celem projektu było zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami związanymi z budową turbiny wiatrowej i koła wodnego, urządzeń wytwarzających energię elektryczną. Uczniowie, biorący udział w zajęciach od marca br., krok po kroku poznawali podstawy elektromagnetyzmu, w tym działanie generatora prądu. Jak wiadomo, energia wytwarzana przez wiatrak, koło wodne czy inne źródła zależne od przyrody, jest niestabilna czasowo. Dlatego w ramach projektu uczniowie zapoznawali się też z możliwościami magazynowania energii elektrycznej. Teorię i praktykę połączono, m.in. dzięki zakupionym w ramach projektu zestawom doświadczalnym i demonstracyjnym, związanym z elektrostatyką i elektrolizą, a także urządzeniami obecnymi na wodnym placu zabaw. Uczestnicy projektu widzieli, że energię można zmagazynować m.in. za pomocą kondensatora, akumulatora, ogniwa wodorowego czy spiętrzenia wody.

W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w zajęciach poświęconych także innym zagadnieniom związanym z odnawialnymi źródłami energii: „Biogaz jako odnawialne źródło energii – konieczność czy szansa?” oraz „Co w duszy katalizatora gra?”. W ramach pierwszych zajęć uczniowie wysłuchali wykładów przygotowanych przez naukowców z Instytutu Inżynierii Chemicznej PAN (Aleksandry Janusz-Cygan, Agnieszki Gąszczak) oraz praktyka budowy biogazowni (Krzysztofa Fleszara), a uczniowie starszych klas mieli okazję zwiedzać omawiane instalacje przy gospodarstwie rolnym grupy Butor. Drugie zajęcia w całości były związane ze wspomnianym Instytutem, gdyż składały się z wykładu pracownika naukowego (Anny Pawlaczyk-Kurek), a starsi uczniowie mieli możliwość zwiedzania instytutowych instalacji katalitycznych.

Podsumowanie projektu „Elektryczność z wiatru i wody” miało miejsce 7 lipca br. w ramach wakacyjnego pikniku naukowego „Energia z wiatru i wody”, podczas którego zajęcia i zabawy naukowe przeplatano aktywnościami, dotyczącymi ukraińskich zwyczajów związanych z Nocą Kupały. Uczestników pikniku powitał dyrektor Szkoły z Charakterem, Grzegorz Jacek Szyndler, który krótko opowiedział o budowie kolejnych instalacji demonstracyjnych, związanych z odnawialnymi źródłami energii, dzięki którym uczniowie mogą poznawać ich działanie również w praktyce. Dyrektor powitał też grupę ukraińską z opiekunkami (Natalią Muravską, Tatianą Moisieievą i Oksaną Murashko), które przygotowywały „etnologiczną” część pikniku. Następnie uczestnicy mieli okazję posłuchać wykładu przygotowanego przez koordynatora i osoby zaangażowane w zajęcia dydaktyczne projektu (Bronisława Psiuka, Miguela Micalco i Daszę Murashko). Wykład „Od prostych doświadczeń szkolnych do zastosowań praktycznych” ukazywał, na przykładzie zielonych technologii, że różne rozwiązania techniczne opierają się na prostych doświadczeniach szkolnych (prezentowanych podczas pikniku przez uczniów). Ponadto można było obejrzeć zabawki edukacyjne, a przede wszystkim – instalacje demonstracyjne. Dwie z nich zostały oddane do użytku w ramach podsumowywanego projektu. Była to demonstracyjna instalacja elektrowni wiatrowo-fotowoltaicznej z elektrownią szczytowo-pompową (instalacja zawiera turbinę wiatrową i panel fotowoltaiczny, które – poprzez akumulator – połączone są z pompą zanurzeniową pompującą wodę ze zbiornika posadowionego na gruncie do zbiornika na wysokości ok. 3m, by następnie, po odkręceniu zbiornika górnego, woda opadała na koło wodne i był wygenerowany prąd). Podczas pikniku elektryczność z turbiny znalazła słodkie zastosowanie, bo zasiliła zamrażarkę samochodową, w której na uczestników czekały lody. Druga z otwieranych tego dnia instalacji składała się z kolektorów słonecznych, połączonych z wymiennikiem ciepła ogrzewającego wodę w basenie ogrodowym oraz prysznicu obok basenu. Nie trzeba dodawać, że ona również spotkała się z zainteresowaniem uczniów. 

W ramach pikniku można było też obejrzeć pozostałe urządzenia tzw. szkolnego Centrum Nauki, jak np. kolejkę elektryczną (z pięknym modelem lokomotywy, nie tylko wydającym autentyczne dźwięki, ale także puszczającym dym) napędzaną fotowoltaiką, centralę deszczową, która w pierwszej kolejności do użytku pobiera deszczówkę, a gdy tej zabraknie, od razu zaczyna pobierać wodę z instalacji ogólnodostępnej oraz pompę ciepła zasilającą w ciepłą wodę zewnętrzną toaletę. Na ręce organizatorów spływało wiele pochwał, gdyż piknik naukowy przebiegał w miłej atmosferze. Przyczyniły się też do tego interesujące występy grupy ukraińskiej i jeszcze coś – przygotowane przez nich pyszności. Ach! Smak naleśników z nadzieniem na bazie ziemniaków z grzybami … Mhmm, palce lizać! 

Podsumowując, impreza się udała, podobnie jak realizacja całego projektu. Już czekamy na następne. W przyszłym roku szkolnym Fundacja Szkoła z Charakterem rusza z następnym projektem: „Jaskinią zmysłów”. Warto wziąć udział w wydarzeniach otwartych, związanych z projektami, a informacje o nich pojawią się na stronie www.szkolazcharakterem.pl oraz w mediach społecznościowych. 

Projekt jest realizowany dzięki grantowi finansowemu z Funduszu Naturalnej Energii. Organizatorem konkursu jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a partnerem Konkursu jest Fundacja Nasza Ziemia.    
 

Materiał partnera

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj